Sök
Saab 9-3 Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet

Körglad vintercab

2003-07-16

Saabs klassiska cabriolet i ny tappning, med lysande vägegenskaper och superb komfort. Testarnas enda negativa kritik är det saftiga priset.
Testkälla Kommentar
Bilsport "Hatten av för Saab"
Teknikens värld "Fullvärdig arvtagare"
Auto Motor & Sport "Körglad, säker, komfortabel"

Vad tycker testarna?

Testarna är ense om att Saab 9-3 Cab är fullvärdig arvtagare till föregångarna. Det testarna slås av är framförallt vägegenskaperna, körglädjen och den komfortabla kupén. Utvecklingen har skett parallellt med den täckta 9-3 Sportsedanen och resultatet är mycket gott. Karossen är styv och reagerar allt annat än nervöst och ryckigt. Kupén får också mycket beröm tack vare låg ljudnivå och god sittkomfort. Vindbruset är lågt med nerfälld sufflett och takets solida material gör det fullt möjligt att använda bilen året runt. Testarna framhäver inga särskilda fel och brister förutom möjligen priset.

Bilsport

"Hatten av för Saab"

saabcabriolet2003

Bilsport är mycket begeistrade över Saab 9-3 Cab som har utvecklats parallellt med Sportsedanen. Saab har därmed konstruerat en bra bil från grunden snarare än att göra om den täckta bilen till en öppen. Det har givit resultat tycker testaren. Bilen ligger fint på vägen, trots försök till provoceringar. Väghållningen är föredömligt god och den tio mm lägre markfrigången hämmar effektivt alla krängningar. Bilsport noterar även att automatlådan är att rekommendera framför den manuella diton. Vidare är bilen mycket tyst och behaglig att färdas i. Manövreringen av cabben sker elektroniskt och går på 20 sekunder. Testaren har svårt att hitta några fel och brister förutom att några kan uppleva vindrutans ovankant vara otäckt nära ansiktet.

Källa: Bilsport nr 14 2003
Teknikens värld nr 13 2003
Auto Motor & Sport nr 13 2003

Teknikens värld

"Fullvärdig arvtagare"

Teknikens värld skriver att Saab har lagt mycket krut på att bygga en vinterbonad cabriolet. Bland annat är suffletten byggd i tre lager vilket gör bilen tyst och behaglig. Konstruktionen känns överlag mycket solid men dock hörs ett vinande ljud från backspeglarna. Sittkomforten är god och körställningen bra, med god justermån åt alla håll. Även baksätet erbjuder hyfsad komfort med godkänt utrymme för ben och huvud. Växellådor och motorer är desamma som hos Sportsedanen och arbetsinsatsen har lagts på att göra karossen så styv som möjligt. Och bilen uppträder också smidigt och klarar allt från kurvtagning i hög fart till körning på ojämn grusväg.

Auto Motor & Sport

"Körglad, säker, komfortabel"

saabcabriolet20032

Auto Motor & Sport ställer Saab 9-3 Cab Aero mot Audi A4 Cab 3,0. Saaben uppges vara lika körglad som Sportsedanen. Tack vare den svagt motstyrande bakaxeln vrider sig bilen fint runt böjarna och styrningen är trivsam. Inte nervös och inte heller slö i reaktionerna. Bilen är tyst med suffletten nerfälld förutom ett vinande ljud från vindrutans överkant. Auto Motor & Sport berömmer Saab för finessen att man kan fälla upp och ner suffletten även när bilen rullar i upp till 30 km/h. Vidare tycker testaren att den yttre formen är stramt hållen och finner det mindre troligt att bilen kommer skapa stora folksamlingar kring sig. Saab får dock beröm för linjerna och man ska komma ihåg att formen härstammar från ganska diskreta sedaner menar testaren.

Cirkapris: 380000 kronor

Produktfakta: Saab 9-3 Cabriolet är en tvådörrars öppen fyrsitsig bil med tvåliters bensinturbomotor på 150 eller 205 hk. Den starkare motorn har ett vridmoment på 280 Nm och medger en toppfart på 235 km/h samt 0-100 på 7,3 sekunder. Bensinförbrukning ca 0,9 liter/mil blandad körning. Manuell eller automatisk växellåda med knappar på ratten. Bilen är framhjulsdriven och mäter 4635x2038x1434 mm med tjänstevikten 1580-1680 kg. Bränsletanken rymmer 62 liter.

Modell: Saab 9-3 Cabriolet