Sök
Saab 9-3 Aero 2003

Saab 9-3 Aero 2003

Låg premiumnivå

2003-07-27

Saab 9-3 Aero vill fightas på allvar med BMW och Audi, men ligger än så länge en bit efter vad gäller den så hett eftertraktade premiumkänslan.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens värld 3/5 "Saknar premiumkänsla"
EVO 3/5 "A stylish saloon"
Top Gear 3/5 "Not exactly music to your ears"

Vad tycker testarna?

Testarna är inte riktigt nöjda med den nya värsting-Saaben på alla punkter. Framförallt är det tillverkarens anspråk på premiumklass (och premiumpris) som inte stämmer. Designen upplevs som anonym och motor och växellåda har en bit kvar till perfektion. Dock får bilen beröm för utmärkta köregenskaper och mycket hög komfort i den ombonade och tysta kupén. Men minus för dålig bränsleekonomi och tveksamt materialval i vissa fall.

Teknikens värld

"Saknar premiumkänsla"

Saab-9-3-Aero_bak

Teknikens värld jämför Saab 9-3 Aero mot Volvo S60 T5 och konstaterar att Saaben inte tillnärmelsevis är lika snabb som Volvon, men vilsammare i hastigheter över 200 km/h. Testarna tycker att Saaben uppträder stabilt och styrningen har mycket god precision. En stor bock i kanten är att den trots klenare motor drar mer bensin än Volvon. Detta gör sig speciellt påmint vid höga hastigheter. Teknikens värld eftersöker den must och styrka som finns i 2,3 liters motorn hos 9-5 Aero. Växellådan upplevs som osmidig och det är inte särskilt kul att växla. De sex växlarna känns överflödiga och illa utnyttjade. Positivt är att Saaben har mycket roliga och spänstiga kurvegenskaper och "nästan bakhjulsdriven balans". Vägkänslan är utmärkt och bilen riktigt kastar sig in i kurvorna. Komforten sägs också vara av mycket hög klass. Volvo blir ändå testets vinnare tack vare bättre premiumkänsla och starkare motor.

Källa: Teknikens värld nr 8 2003
EVO, juni 2003
Top Gear, juni 2003

EVO

"A stylish saloon"

EVO tycker att nya Aeron har en tilltalande design, om än något konventionell. Testaren tycker att baksätet har försämrats jämfört med förra generationen 9-3 och komforten är inte lika god. Men styrningen är utmärkt och bromsarna är mycket slagkraftiga. Vidare tycker testaren att Saaben absolut inte saknar fart och den är mycket snabb genom växlingarna. Däremot gillar man inte chassits konstruktion, särskilt inte i hög fart. Testaren efterfrågar också mer körglädje. Aeron är en utmärkt långkörare där du kan göra punkt A till punkt B i hög fart med hög komfort och glädje, men den skulle behöva lite extra krut i vägegenskaperna menar EVO sammantaget.

Top Gear

"Not exactly music to your ears"

Saab-93_interior

Även Top Gear tycker att designen på bilen är anonym. Därmed inte sagt att man inte gillar utseendet. Saaben har en viss tilltalande maffighet och får beröm för skön och tyst kupé. Och stolarna håller sedvanlig Saab-klass. Bilen upplevs som sportig och testarna har svårt att hålla tillbaka på hastigheten. Top Gear ställer sig dock tveksamma till den sexväxlade växellådan och spekulerar i att den kanske finns där för att vara trendig och inte för att fylla ett behov. Saaben får däremot beröm för köregenskaperna som skänker mycket glädje, speciellt i kurviga partier. Saab 9-3 Aero lider dock av understyrning och oönskat hjulspinn. Top Gear ställer sig även tveksamma till Saabs aspirationer att vara en premiumbil. Vissa plastdetaljer upplevs vara av undermålig kvalitet och trots lägre motorstyrka än konkurrenterna drar den mycket bensin.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Saab 9-3 Aero är en fyradörrars sedan med rak fyrcylindrig motor på två liter. Finns även som cabriolet. Max effekt 210 hk vid 5500 r/min, det maximala vridmomentet är 300 Nm vid 2500 r/min. Bilen är framhjulsdriven och växellådan är sexväxlad. Däcken är 225/45 på 17 tums aluminiumfälgar. Axelavstånd 268 cm, längd 464, bredd 176, höjd 146 och tjänstevikt 1560 kg. I utrustningspaket återfinns antisladdsystem, centrallås, elfönsterhissar, farthållare, färddator, luftkonditionering, ljudanläggning, krockkuddar fram och bak, ABS-bromsar och lättmetallfälgar. Navigationssystem, klimatanläggning och metalliclack är extrautrustning. 0-100 går på 7,7 sekunder och bilen drar 0,95 liter/mil blandad körning.

Modell: Saab 9-3 Aero 2003