Sök
Renault Mégane Sport

Renault Mégane Sport

Familjesportbilen

2004-12-16

Renault har tillverkat en sportvariant i Mégane-serien i ett fåtal exemplar. Detta är en pigg och temperamentsfull bil, inte så mycket en racerbil utan mer en familjesportbil.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Ingen riktig busbil"
Teknikens Värld "Familjesportbil"
Auto Zeitung "Begeistert mit temperament"

Vad tycker testarna?

Testarna är ense om att Mégane Sport är snabb och kvick på att reagera. Tillverkaren har lyckats fånga racerljudet från motorn, i alla fall utanför bilen. Motorljudet är betydligt oansenligare inuti kupén. Väggreppet är bra, bromsarna tar fint men det råder delade meningar om huruvida denna modell är en sportbil eller en temperamentsfull vardagsbil med tuffa detaljer som läderratt och skålade lädersäten. Tyvärr saknas den genuina sportkänslan.

Auto Motor & Sport

"Ingen riktig busbil"

Renault-Megane-Sport-Inside

Auto Motor & Sport menar att Mégane Sport är en funktionell vardagsbil även om den har fått lite extra klös i motorn jämfört med grundmodellen. 225 hästkrafter är förvisso OK, men en klart sportigare körkänsla ger de hårda dämparna. Ändå känns modellen mer som en mjuk vante än en sportig racerbil, trots att bilen har fälgar på 18 tum. Styrningen är precis, växlar och bromsar tar bra, men bakvagnen är lite sladdrig vid hård inbromsning. Modellen låter som en racer om man står bredvid den. Den är kvick i reaktionen och accelerationen är snabb, men den känns mer komfortabel än sportig. Kanske har Renault varit för ambitiösa och tillverkat en bil för alla, istället för att satsa på inbitna sportbilfantaster. Den riktiga sportbilskänslan infinner sig inte.

Källa: Auto Motor & Sport nr 10, 2004
Teknikens Värld nr 11, 2004
Auto Zeitung nr 24, 2004

Teknikens Värld

"Familjesportbil"

Renault-Megane-Sport-Back

Teknikens Värld tycker att Mégane Sport låter som en sportbil som dessutom har en fin acceleration, men ändå känns den inte lika distinkt sportig som förväntat. Modellen känns lite tung, tjänstevikten är hela 1450 kg så trots det trimmade motorljudet blir körningen mer behärskat mesig än busigt eldig. Tillverkaren har satsat på bra säkerhetsutrustning inklusive den onödiga bältespåminnaren. Ser man till läderratten och de skålade skinnsätena har modellen en sportig design och då är det inte utan att man blir lite snopen när man inte känner den där sportiga racerkänslan under pedalerna. Men visst, modellen är utrustad med bra växellåda, fina bromsar och stark motor. Den greppar också fint på vägen och är snabb i reaktionen. Men ändå kommer man inte ifrån intrycket av att detta är mer en familjebil i sportutförande.

Auto Zeitung

"Begeistert mit temperament"

Renault-Megane-Sport-Front

Tyska Auto Zeitung testkör förutom Mégane Sport tre andra modeller i kompaktklassen: Golf GTI, Audi A3 samt Opel Astra 2.0. Mégane Sport har en tuff och sportig design, både utanpå och inuti. Renault har lyckats fånga den sportiga looken genom tuffa detaljer i interiören och snygga skinnsäten. Man får dock inte förnimmelsen av välkonstruerad bil och det rasslar rejält i karossen när man trampar på gasen. Accelerationen är det dock inget fel på och modellen känns kvick och pigg att köra. Trots servostyrningen och bromsarna som tar helt okej, tycker AZ att körningen är lite oengagerad. Visserligen är det fart i bilen, motorn har en hel del ös och temperament men modellen hamnar ändå sist bland de testkörda bilarna. Golf GTI vinner överlägset som den sportigaste modellen med den roligaste mixen av prestanda och komfort.

Cirkapris: 225000 kronor

Produktfakta: Renault Mégane Sport är en framhjulsdriven bil i mellanklassen med en tvåliters turbomatad fyrcylindrig bensinmotor på 225 hk samt sexväxlad manuell växellåda. Det maximala vridmomentet ligger på 300 Nm vid 3000 rpm, toppfarten är 236 km och bilen accelererar från 0-100 km på 6,5 sekunder. Mégane Sport har 3 eller 5 dörrar. Framvagnen har fått ny design och hårdare dämpare, ny vevaxel, kolvar med inlägg av grafit och grövre krängningshämmare fram och bak har tillkommit. Pedalerna och fotplattan är tillverkade i aluminium, hjulen mäter 18 tum och stolarna är skålade samt klädda i skinn. Det finns ventilerade skivbromsar fram och bak, ej urkopplingsbart antisladdsystem, krockkuddar, ABS, McPherson- fjärdring. Bensinförbrukning 8,8 liter per 10 mil blandad körning. Axelavståndet är 263 cm och total mäter modellen 423x178x144 cm. Bagagevolym 420 liter.

Modell: Renault Mégane Sport