Gran Turismo på franska
2009-02-20
Vanliga Laguna är inte direkt en upphetsande modell och nu vill Renault ändra på attityderna med en läcker tvådörrars coupémodell. Styrning på alla fyra hjulen och ”feelgood factor” ingår.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Car | “Truly graceful styling” |
Teknikens Värld | “Bra kvalitet och ergonomi” |
What Car | “Renault brings on the style” |
Vi Bilägare | “Andas diskretion” |
Vad tycker testarna?
Laguna Coupé ska framför allt stärka Renaults varumärke och räknas inte bli någon volymbil. Testarna frågar sig om en sådan modell verkligen är efterfrågad bland Renaults köpare. Men utrustningen är generös och visst finns en och annan välbeställd pensionär som vill åka snyggt och lyxigt i fransk version. Det finns plats för mycket bagage, men det råder oenighet om baksätet.
Car
“Truly graceful styling”
Brittiska Car stör sig lite på att det kommer en helt ny och sexig modell som ifrågasätter den gängse tråkiga bilden av Renault Laguna. Men den är inte lika vågad som nischmodellerna Vel Satis och Avantime, utan mer inspirerad av Peugeot 406 Coupé. Testaren slås framför allt av de vackra linjerna som inte förtar något av utrymmet för de fyra åkande. En lång passagerare kan faktiskt sitta bakom en lika lång förare utan problem. Fäller man baksätet trollas en 1,8 meter lång bagageyta fram och allt detta kombineras med sann körglädje, åtminstone med den stora dieselmotorn. Förvånansvärt bra alltså, men värdeminskningen lär ändå bli betydande tror Car.
Källa: Car (GB) Jan 2009
Teknikens Värld
“Bra kvalitet och ergonomi”
Teknikens Värld konstaterar att Renault Laguna Coupé både har drag av Aston Martin (via bakpartiet) och Ferrari (via den breda grillen). Inuti är det dock Renault för hela slanten vilket inte är fel, körställning och reglage motsvarar förväntningarna. Sluttande tak och stor motor hör till konceptet, dieselsexan är tyst och urstark men törstigare än tillverkaren gör gällande. Att bilen styr på fyra hjul är svårt att märka av i högre farter, men vänddiametern blir en meter mindre eftersom bakhjulen styr emot framhjulen. Bakpartiet underlättar dock inte parkering på grund av dålig sikt bakåt, men detta är ändå mest en bekväm långfärdsbil menar testaren.
Källa: Teknikens Värld (SE) nr 24 2008
What Car
“Renault brings on the style”
What Car tycker att Laguna coupé representerar mycket stil för ganska lite pengar. Och varför ska man inte gilla en bil som ser ut som Audi A5, presterar som BMW 3-serie och kan fås för mindre pengar? Problemet är bara att Renaultmärket inte signalerar ”premium”. Insidan är praktisk men kanske lite tråkig. Utrymmena är däremot utmärkta för biltypen och särskilt mycket plats finns för bagage. Väghållningen förbättras märkbart av fyrhjulsstyrningen och den stora dieselmotorn är en pärla. Bra utrustning som även inkluderar passiv säkerhet menar What Car.
Källa: What Car (GB) Jan 2009
Vi Bilägare
“Andas diskretion”
Vi Bilägare uppmärksammar att det är lika gott om plats i Laguna coupé som i kombiversionen, men det är förstås bökigare att komma ner i baksätet. Detaljkvalitet och förarmiljö når inte upp till premiumklassen och det är den stora dieselmotorn som är modellens stora behållning tillsammans med 4Control. Det ger nästan en känsla av carvingskida i kurvorna, menar testaren. De något kortare dörrarna än normalt underlättar vid parkering och när bältet ska på. Ändå är bilen riktigt snygg. Pris, komfort och stil är Renaults främsta vapen mot tyska konkurrenter menar Vi Bilägare.
Källa: Vi Bilägare (SE) nr 17 2008
Cirkapris: 380000 kronor
Produktfakta:
Motor: 3,0 diesel, 235 hk och 450 Nm vid 1500 varv
Drivning: Framhjulsdrift, 6-stegs automatlåda
Prestanda: 0-100 7,3 sek, toppfart 242 km/tim
Förbrukning: 0,72 liter blandad, koldioxid 192 gram/km
Övriga versioner: 2,0 Dci 150/178 hk, 2,0 Turbo 204 hk
Mått: 464x181x140 cm
Bagagevolym: 423 liter
Tankvolym: 66 liter
Utrustning urval: Bi-xenonljus, 17 tums hjul, farthållare, läderklädsel, 4control
Tillverkare: Renault