Sök

Provkörning: Porsche Cayman S

2006-10-23

Smartson provkör Porsche Cayman S. En tvåsitsig kupé med en 6-cylindrig boxermotor på 3,4 liter och 295 hk vid 6250 varv/min. Reaktionssnabb, säker och stabil på vägen.

Modell Pris Kommentar
Porsche Cayman S 595000 En stor liten körupplevelse

Sammanfattning

Porsche Cayman S är en tvåsitsig kupé med en 6-cylindrig boxermotor på 3,4 liter och 295 hk vid 6250 varv/min. Toppfarten är 275 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 5,4 sekunder. Cayman S är reaktionssnabb, säker och stabil på vägen. En bil att trivas i för den som har råd.

Inledning

På väg från Strängnäs till Eskilstuna en regnig höstdag väljer jag gamla E20. Den spikraka motorvägen med sin grova beläggning är inte riktigt rätt miljö att prova en sportbil. Eftersom de flesta andra bilar finns på nya E20 är jag relativt ensam på den slingriga landsvägen, som på sina ställen har begåvats med lagom långa raka partier. Ljudet från boxermotorn som sitter strax bakom ryggen är dovt och hela tiden närvarande. Sittpositionen är låg och det är inget tal om att man sitter i en klassisk typ av sportbil, trots att modellen är helt ny. Den mittmonterade motorn ger utmärkt balans och 18-tumshjulen följer ojämnheterna i vägen på ett skönt sätt. Bullret från däcken och vinddraget kunde kanske vara värre. Slår man av på gasen och låter bilen rulla på tomgång blir kupén tämligen tyst, även i motorvägsfart.

Porsche Cayman S eget testPå låga växlar och låga varv händer inte särskilt mycket, men trycker man ner gasen på trean eller fyran i 4000 varv drar bilen iväg med ett kontrollerat och jämnt tryck som inte avtar förrän elektroniken slår ifrån vid strax över 7000 varv. Här finns ingen turboeffekt eller vridmomentpuckel och bilen är på det hela taget ganska lättkörd. Motorljudet är riktigt trivsamt och särskilt på högre varvtal är racekänslan påtaglig. Då blir även den tråkiga vägen till jobbet förvandlad till en säregen körupplevelse, även om det tar ett tag att vänja sig vid att framvagnen är lätt och nästan lite fladdrig. Men det behöver inte gå extremt fort eftersom man sitter så lågt, att köra en Cayman i 100 km/tim känns som att köra en vanlig personbil i 130 km/tim eller mer. Gokartkänsla med andra ord, fast med en ombonad interiör.

Porsche Cayman S MarcusPorsche Cayman är inte direkt en bil för långa dagsetapper. Det ständiga motorljudet blir påträngande i längden och bagageutrymmet är inte större än att det rymmer några mindre väskor, även om utrymme finns både bak och fram. Bilen känns väl sammansatt och inredningen håller hög kvalitet, även om många detaljer ger en plastig känsla för att sitta i en så dyr bil. Men som sportbil är den hyfsat allround och ganska överkomlig i pris, särskilt den billigare Cayman utan "S" med svagare motor. Den testade bilen var bland annat utrustad med navigator för 30.000 kr och skinnklädda sportstolar för 20.000 kronor. Man kan tycka att sportstolar borde ingå i en sportbil för mer än en halv miljon. Gillar du att åka öppet kan du köpa cabrioletversionen Porsche Boxster för mindre pengar, med samma motor och konstruktion i grunden. Vill du å andra sidan ta med (den lilla) familjen i Porschen är det fortfarande klassiska 911 som gäller.

Porsche Cayman S sidanSnabbfakta Cayman S
6-cylindrig boxermotor på 3,4 liter och 295 hk vid 6250 varv/min.
Maximalt vridmoment 340 Nm vid 4400-6000 varv/min.
Topphastighet 275 km/h. 0-100 km/h på 5,4 sekunder.
6-växlad manuell växellåda är standard, 5-växlad Tiptronic är tillval.
18 tums hjul och stabilitetssystem (PSM) är standard.
Tanken rymmer 60 liter. Bensinförbrukning cirka 1,06 liter per mil blandat.
Mått 434x180x130 cm, tjänstevikt 1340 kg.

Porsche Cayman i pressen
Nya Porsche Cayman imponerar stort på testarna. Körupplevelsen går utöver det vanliga och chassikonstruktionen gör bilen följsam, stabil och pålitlig. Styrning, däck och bromsar är i toppklass och insidan erbjuder hög komfort, även om en testare tycker att stolarna är hårda. Snygg design och mycket bil för pengarna menar testarna sammantaget.

Provkörning Porsche Cayman SEnligt amerikanska Edmund's är Cayman S en njutning att köra. Prestandan är i toppklass och motorn har fin respons. Väghållningen är bra och bilen uppträder stabilt i kurvorna. Styrningen är direkt och svarar på minsta rörelse. Stolarna är ganska hårda och testaren hade önskat mer stoppning. Designen har Porsches klassiska formspråk. 

Brittiska Car provkör Cayman S på racingbana i Italien och är överväldigade. Jämfört med Porsche Boxster är Cayman mer vridstyv vilket märks på banan, där Cayman uppträder stabilt och följsamt. Testaren tror att Cayman S kommer locka alla som inte haft råd med Porsche 911, men som är ute efter ungefär samma egenskaper och utstrålning.

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: