Sök
Porsche Panamera

Porsche Panamera

Porsche i stor stil

2009-11-09

Efter fullträffen med Cayenne kommer nu Porsche med Panamera i lyxsedan-segmentet. Resultatet är över förväntan och det finns mycket körglädje under huven menar testarna.
Testkälla Kommentar
Edmund's ”From pussycat to badass”
What Car ”Smooth and effortless”
Automobil ”Kompetent på krokiga vägar”
Teknikens Värld ”Den bästa bil jag kört”
Autocar ”I'd take the Jag and a fat deposit”

Vad tycker testarna?

Porsche Panamera är inte för en sekund, som vissa befarat, en sänkt Cayenne utan ett lyckat försök att kombinera sedankomfort med Porsches traditionella körglädje. Flera testare känner 911-precision i kurvtagningen och få märker av de 2,1 ton som bilen trots allt väger. Jämförelser med Mercedes E63 AMG samt Jaguar XFR görs, där dessa i vissa fall tar poängseger på grund av billigare pris. Panamera är tyvärr ganska dyr jämfört med konkurrenterna.

Edmund's

”From pussycat to badass”

Amerikanska Edmunds förväntar sig att en Porsche är snabb, även i ett nytt format. Men det yttersta beviset för att Panamera är en lyckad kombination av lyx- och sportbil är ändå att fotografen lyckas somna i baksätet i 255 km/h under deras test. Panamera förväntas sälja lika bra som Cayenne. Överraskande är även start- och stoppfunktionen, liksom den kommande hybridmodellen. Men stora Panamera trivs bäst på snabba vägar med svepande kurvor. Chassiresponsen är ruggig och förstärks av turbomodellens mikrosekund av kraftfördröjning. Det ultimata kvittot för Porsches resultat i försöket att framställa en sedan är dock fortfarande den sovande medarbetaren i baksätet enligt testaren.

Källa: Edmunds (US) www.edmunds.com

What Car

”Smooth and effortless”

Ur praktisk synvinkel menar What Car att Porsche Panamera är ett mischmasch av lyckat och misslyckat. Det finns inga brister i komforten, baksätet är tydligt avsett för två personer och det är inget problem med vare sig ben- eller huvudutrymme. Däremot är bagageutrymmet oanvändbart utan fällda säten. Konstigt utformat och inte speciellt djupt tycker testföraren. Istället för multifunktioner finns en knapp på instrumentbrädan för varje uppgift, det är överväldigande till en början men kanske också något Panamera vinner på i längden. Fjädringen är utsökt oavsett version, hastigheten finns där liksom väggrepp och styrning. Långfärden är en tyst dröm. Priset är dock mastigt och Jaguar XFR gör det mesta lika bra som Panamera för 2/3 av priset, menar What Car.

Källa: What Car (GB) sept 2009

Automobil

”Kompetent på krokiga vägar”

Porsche Panamera är enligt svenska Automobil ingen skönhet, men inuti är den uppstyrda fyrsits-looken en vinnare. Det märks att Porsches styrka ligger i sportbilsgenren, komforten med luftfjädring och olika val för köregenskaper är inte lika genomarbetad som konkurrenternas. Även om Panamera är mer lyx- än sportbil är det fortfarande en rask bil och de 500 hästkrafterna gör ingen besviken, speciellt inte på slingriga vägar tycker Automobil.

Källa: Automobil (SE) www.automobil.se

Teknikens Värld

”Den bästa bil jag kört”

Teknikens Värld jämför Panamera med Mercedes E63 AMG. Mercan är den mer högljudda, men slår inte Porschen i varken acceleration eller rekordkort bromssträcka. Det elektroniska gränssnittet i instrumenten får beröm. Design har dock fått gå före sikt i karossen då bakrutan inte är mycket mer än en skytteglugg. På vägen visar den 911-lik skärpa oavsett kurva eller underlag trots att bilen mäter fem meter och väger drygt två ton. Den bästa bil som en av testförarna har kört.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 21 2009

Autocar

”I'd take the Jag and a fat deposit”

I en jämförelse mellan Porsche Panamera och Jaguar XFR försöker Autocar bortse från att den brittiska ikonen är 30% billigare, men detta är svårt att blunda för. Speciellt när Jaggan på fler än en front både matchar och straffar Panamera. Fler hästar, mindre vikt och piggare styrning bland annat. Visserligen vinner Porsche som milslukare utan att man tröttnar bakom ratten, men överlag känns XFR som en gladare, mer dynamisk och roligare bil tycker Autocar.

Källa: Autocar (GB) 23 sept 2009

Cirkapris: 1595000 kronor

Produktfakta:

Porsche Panamera Turbo
Modell: Fyradörrars sportsedan med fyra sittplatser.
Motor: V8 bensinturbo, 500 hk resp 700 Nm.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift, sjuväxlad automat.
Prestanda: Maxhastighet 303 km/h. 0-100 km/h 3,8 s.
Förbrukning: 1,22 l/mil. Koldioxid 286 gram/km.
Tjänstevikt: 2045 kg.

Tillverkare: Porsche