Sök
Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne GTS

Mulligt miljösvin

2008-02-29

Letar man efter en riktigt sportig suv är Cayenne GTS ett alternativ, nackdelen är att bilen förstås är rena miljöboven.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "Still horrendous fuel consumption"
Car 3/5 "Added sporting edge"
Auto Motor und Sport 464/650 "Hinterlässt einen tadellosen Eindruck"
Ams Crossroad "Grosse Gepäckabteil"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att V8-motorn är kraftfull och erbjuder fartdynamik som är ovanlig för klassen. Motorn ger ifrån sig ett pålitligt muller, nackdelen är att bränsleförbrukningen är hög. Bromsarna fungerar bra och styrningen är förtroendeingivande. Bilen ligger bra på vägen, väggreppet är utmärkt och skarpa kurvor klaras utan minsta problem. Någon tycker att komforten kunde ha varit bättre och den sportiga körstilen är inte alltid den mest bekväma.

Autocar

"Still horrendous fuel consumption"

Autocar tycker att motorn imponerar med kraft och mindre mängd utsläpp än tidigare. Motorn på 4,8 liter svarar bra och direkt. Dessutom ger den ifrån sig ett skönt muller. Den manuella växellådan fungerar utmärkt och smidigt. Mest imponerande är upphängningen som är mycket styvare än innan. Nackdelen är att man går miste om en del markfrigång. Bilen är snabb och kul att köra, men släpper ut så mycket avgaser att den inte känns framtidssäkrad. Styrningen och bromsarna fungerar bra. Den klarar hastiga stopp och snäva kurvor utmärkt.

Källa: Autocar (GB) nr 14 nov 2007

Car

"Added sporting edge"

Brittiska Car menar att om man letar efter en suv som beter sig som en sportbil är det här så nära man kan komma. Utvändigt verkar bilen ha genomgått en rejäl ansiktslyftning, bland annat är chassit lägre och kraften har ökat. Den manuella växellådan fungerar bra tillsammans med motorn. Bilen har sportinställningar som fungerar bra, men förändringen i körstil sker på bekostnad av komforten. Åkturen blir knackig och ojämn. Bilen klarar sig dock riktigt bra under terrängkörning. Trots att bilen är stor och ganska otymplig klarar den sig bra även i snäva kurvor. Testaren menar att bilen knappast fyller någon ny funktion, men den är kul att köra.

Källa: Car (GB) jan 2008

Auto Motor und Sport

"Hinterlässt einen tadellosen Eindruck"

Tyska Auto Motor und Sport jämför Cayenne GTS med dieseldrivna VW Touareg R50, där R50 avgår med segern. Testaren menar att bilen accelererar med imponerande hastighet och man kommer snabbt upp i fart, samtidigt som väggreppet är utmärkt. Jämfört med konkurrenten är Porsche Cayenne 300 kg lättare vilket gör den enklare att manövrera. Cayenne GTS är också den sportigare av de två, men Touareg R50 erbjuder bättre prisbild. Cayennes motor har riktigt bra fartdynamik, men förbrukar på tok för mycket bränsle i jämförelse med VW-dieseln.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 1 2008

Ams Crossroad

"Grosse Gepäckabteil"

Ams Crossroad tycker att bilen övertygar i snäva kurvor tack vare en neutral, lätt hantering. Bagageutrymmet är väl tilltaget och bilen har ett motormuller som är inbjudande. Trycker man ned gaspedalen får man en ögonblicklig respons. Testaren menar att passagerare såväl bak som fram sitter bra och bekvämt. Testaren tycker att bilen har snygg och tilltalande design. Invändigt sticker en del billiga plastdetaljer ut bland metallen, vilket drar ner intrycket något.

Källa: Ams Crossroad (DE) nr 1 2008

Cirkapris: 783000 kronor

Produktfakta: Porsche Cayenne GTS är en sportsuv med bensindriven V8 på 4,8 liter och 405 hk vid 6500 varv. Axelavståndet är 285,5 cm och yttre dimensionerna 479x195x167 cm. Tanken rymmer 100 liter. Acceleration på 6,3 s från 0-100 km/h. Bränsleförbrukningen är cirka 1,4 liter/100 km med 6-stegad Tiptronic automatlåda. Bilen finns även med 6-växlad manuell låda. Bilen rullar på 21-tums hjul i dimensionen 295/35. Co2 361 gram/km.

Tillverkare: Porsche