Sök
Porsche Boxster

Porsche Boxster

Inte bara för IT-konsulter?

2002-01-20

Boxster är billigaste Porschen just nu, men knappast den sämsta. Inte lika hårig och statustyngd som 911, men mycket mer lättkörd och ekonomisk. De flesta testare gillar bilen mycket.
Testkälla Kommentar
Car "Handling is almost too good"
Auto Motor und Sport "Präzises handling"
Auto Motor & Sport "Härlig maskin, bra balans"
Teknikens Värld "Körglädje, design och kvalitet i massor"

Vad tycker testarna?

Väghållningen och köregenskaperna tillhör det bästa som finns och tillsammans med den fina motorn (särskilt i S) bidrar dessa faktorer till underhållande och ganska trygga manövrar. Visst räcker hästarna till, även om det större vridmomentet i Boxster S gör en hel del. Det tycks som om testarna föredrar den något starkare motorn och den sexväxlade lådan i S-modellen trots 60,000 kr högre pris. Hög driftsäkerhet och någorlunda vardagliga egenskaper som lättkördhet och 260 liter i bagagekapacitet bidrar till att ge bilen ett bredare användningsområde.

Car

"Handling is almost too good"

Även användbar till vardags
Även användbar till vardags

EngelskaCarutnämner några bilar till Performance Car of the Year. Däribland BMW M3, Porsche 911 GT2 och Ferrari 360 Spider. Porsche Boxster S är med och tävlar bland de bästa, men anses lite för tam för att räcka hela vägen som renodlad sportbil. Porschens väghållning och köregenskaper är det dock inga som helst fel på. Den är nästan för bra i detta avseende, menar Car. Boxster vann roadster-kategorin i motsvarande utnämnande förra året och är därmed titelförsvarare. I detta sammanhang representerar Porschen komfort och förfining i en bil som är riktigt användbar även till vardags. Men också lite mer slätstruken vilket är anledningen till att brittiska TVR Tamora är favoriten i roadster-kategorin detta år, knappt före Porsche alltså.

Källa:

Car december 2001
Auto Motor und Sport nr 18 2000
Auto Motor & Sport nr 9 2001
Teknikens Värld nr 11 2001

Auto Motor und Sport

"Präzises handling"

Smidig växellåda och bra väghållning
Smidig växellåda och bra väghållning

Auto Motor und Sportställer upp samtliga nya Porsche-modeller och synar prestanda och priser. Man har mycket gott att säga om Boxster, som är betydligt snällare än de olika 911-modellerna. Motorn har en alldeles egen och skön sång, växellådan är smidig och vagnen ligger fint på vägen. Skillnaden i acceleration mellan vanliga Boxster och Boxster S är 0,7 sekunder, men det högre vridmomentet gör att elasticiteten vid omkörning är betydligt bättre i den senare. Vridet i vanliga Boxster kan av naturliga skäl inte alls mäta sig med 911-kusinerna, särskilt inte på lägre varvtal och man måste därför växla ofta. Men om man stör sig på detta kanske man ska köpa en turbodiesel, skriver testaren. Eller en Boxster S, som faktiskt har påtagligt högre vrid och en sexväxlad låda. Summerat så blir den klassiska Porsche 911 Carrera 2 något av en testfavorit.

Auto Motor & Sport

"Härlig maskin, bra balans"

Svenska Auto Motor & Sport jämför Boxster S mot BMW M3 Cab där Porschen blir utsedd till testfavorit, trots att den får lägre betyg än den mer praktiska och högpresterande BMW:n. Trots ett lägre grundpris blir Porsche Boxster en dyr historia. Testexemplaret gick lös på mer än 600,000 kr trots att utrustningen inte var särskilt omfattande: hardtop, AC, metalliclack, stereo, läder och antisladd. Månadskostnaden i detta exempel hamnar på drygt 8,000 kr vilket är en femhundring mindre än kostnaden för M3 per månad. Motorn i Porschen är måttligt trimmad med en litereffekt på 79 hk mot 105 i M3. Men Boxster är nästan 400 kg lättare och smidigare på racerbanan. Ratten sitter perfekt med god styrkänsla och hela bilen är ”utsökt balanserad”. Antisladdsystemet tillåter ett visst mått körglädje innan elektroniken förtar nöjet i kurvorna.

Teknikens Värld

"Körglädje, design och kvalitet i massor"

Bra att satsa på extrautrustning
Bra att satsa på extrautrustning

Teknikens Världutvärderar Porsche Boxster som begagnatköp. En driftsäker bil men utbudet är helt klart större i Tyskland, varför man ska se upp med fuskreparationer och fejkad mätarställning/servicebok. Eftersom motorn sitter mitt i bilen är inget åtkomligt för föraren, med undantag för oljesticka och påfyllning. Det tvåsitsiga bygget gör att det inte är tal om något bagage i kupén som i Porsch 911. Motorljudet är trots placeringen mitt i bilen inte särskilt störande, bara med sportavgassystem (kostar 17,000 kr extra). Det gäller att inte köpa en bil utan utrustning då dessa blir mer och mer svårsålda. Klimatanläggning och värme i stolarna är exempel på dessa ”nödvändigheter”. Prismässigt ligger en bättre begagnad Boxster i nivå med en ny Mazda Miata. Men det är en äkta Porsche med körglädje och byggkvalitet och ett bra köp.

Cirkapris: 470000 kronor

Produktfakta: Porsche Boxster är en tvåsitsig cabriolet med sexcylindrig boxermotor på 220 respektive 252 hk (Boxster S). Modellen är bakhjulsdriven och har funnits på marknaden sedan 1997. Motorn är mittmonterad och bilen har mindre utrymmen för bagage fram och bak på 130 liter vardera. Det finns hardtop att köpa till för ca 21,000 kr liksom en hel del annan utrustning. Standardpaketet inkluderar krockkuddar och larm, men AC kostar extra. Boxster S gör 0-100 på ca 6 sekunder och toppar 260 km/h. 5- respektive 6-växlad manuell låda. Fabriksgarantin är två år men det finns ingen vagnskadegaranti från Porsche. Priset avser Boxster S i grundutförande. Vanliga Boxster är ca 60,000 kr billigare.

Modell: Porsche Boxster