Sök
Porsche Boxster 2005

Porsche Boxster 2005

Lillebror utmanar och övertygar

2004-12-05

Nya Boxster är förvisso designmässigt lik tidigare årsmodeller. Men enligt testarna är förbättringar så stora att prisskillnaden upp till storebror 911 numera är svårmotiverad.
Testkälla Kommentar
Autocar ”Still the sports car in the class”
Teknikens Värld “Redo att ge 911 skrämselhicka”
Top Gear “This thing is so well-balanced”

Vad tycker testarna?

Testarna konstaterar ganska snabbt att nya Boxster inte behöver leva i skuggan av 911 längre. Den är extremt lik tidigare årsmodeller utseendemässigt, men testarna noterar många praktiska förbättringar på årets modell. Priset är högt men det är en mycket bra bil och i jämförelse med 911 är priset ganska överkomligt, vilket gör att testarna spår en ljus framtid.

Autocar

”Still the sports car in the class”

Porsche-Boxster-2005-back

Autocar var förväntansfulla inför mötet med Boxster och konstaterar att bilen motsvarar förväntningarna. Det är många skillnader jämfört med gamla Boxster, en är att slaglängden i växellådan förkortats med mer distinkta växellägen som följd. Testaren är dock lite frågande till om inte alla förbättringar gjort bilen lite för bra och att en del av bilens körkänsla gått förlorad. Vid en första anblick ser bilen inte särskilt nydesignad ut och man ska inte förvänta sig att folk identifierar Boxster 2005 som en sprillans ny modell. I förhållande till 911 märks dock en större skillnad än förut, vilket är naturligt då de två modellerna delar färre komponenter. Invändigt ger bilen ett högklassigt och modernt intryck men det som verkligen gör intryck är chassit, vilket beskrivs vara så komplett det kan bli. Porsche Boxster blir bättre och bättre ju snabbare man kör.

Källa: Autocar, okt 2004
Teknikens Värld, nr 23 2004
Till Top Gears hemsida

Teknikens Värld

“Redo att ge 911 skrämselhicka”

Porsche-Boxster-2005-side

Teknikens Värld anser att Boxster nu har blivit tillräckligt bra för att ge 911 en match. Boxster erbjuder en mycket trevlig resa och PASM-systemet fungerar mycket bättre i Boxster jämfört med hur 911 hanterade de adaptiva stötdämparna. En av förklaringarna är att Boxster har en stabilare plattform och att hjulbasen skapar bättre viktfördelning. Det hela slutar i en mindre revolution både kör- och komfortmässigt. Testaren har provat skivbromsar i keramik och anser att de är överlägsna alla konventionella bromsar. Det enda orosmomentet är en tendens att understyra vid starkt kurviga vägar, men bilen är i första hand konstruerad för riktigt höga hastigheter och där gör den inte bort sig. Testaren anser att Boxster bjuder på mer racemässiga körupplevelser än 911. Detta tillsammans med ett bra pris gör att testaren själv mycket väl kan tänka sig att äga en.

Top Gear

“This thing is so well-balanced”

Porsche-Boxster-2005-cab

Engelska Top Gear konstaterar att nya Boxster utseendemässigt inte är så lätt att urskilja från tidigare modeller. Porsche experimenterade med mer radikala förändringar på bilen men till slut valde man att förbättra ett redan bra koncept istället för att göra ett helt nytt. Att förändringarna har framhävt Boxsteregenskaperna är enbart positivt enligt testaren, som framhäver den nya styrningen och växellådan även om växellägena inte verkar vara helt anpassade efter de engelska hastighetsbegränsningarna. Testaren skriver att föraren kan se fram emot en ganska behaglig åktur, mycket beroende på PASM-systemet och det faktum att man kan justera körställningen mer än förut. Originalbromsarna anses duga alldeles utmärkt varför keramikplattorna bedöms vara ett onödigt tillägg. I jämförelse med 911 är Boxster enligt testaren ett bättre val.

Cirkapris: 450000 kronor

Produktfakta: Porsche Boxster i 2005 års version finns som standardutförande eller ”S”. Båda har sexcylindrig boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, som ger 260 eller 280 hk. Maximalt vridmoment landar på 270 Nm alternativt 320 Nm för S-modellen. Bilen är bakhjulsdriven och har manuell växellåda med fem eller sex steg eller femstegad Tiptronic automat. Ventilerade skrivbromsar är standard och keramiska bromsar är tillval. Aktiv stötdämpning PASM ingår i Boxster S medan stabilisatorn PSM finns i båda. Bilen har måtten 433x180x130 cm och tjänstevikten 1420 kg (S 1470 kg). Tanken rymmer 64 liter och bilen har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 0,96 liter per mil (1,04 liter per mil för S). Boxster S gör maximalt 268 km/h, 0-100 tar 5,5 sekunder och 0-200 km/h går på drygt 20 sekunder.

Modell: Porsche Boxster 2005