Sök
Porsche 911 Turbo Cabriolet

Porsche 911 Turbo Cabriolet

Utan tak, utan gränser

2004-02-23

Porsche 911 Turbo Cabriolet är en monstermaskin som har ett högt pris men också hög hastighet, härlig körupplevelse samt finessrika detaljlösningar.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld “Optimal körupplevelse”
EVO “Incredibly sophisticated”
TopGear “One hell of a blow dry”

Vad tycker testarna?

Porsche 911 Turbo Cabriolet är något av de häftigaste man kan färdas i, om man får tro testarna som alla är barnsligt förtjusta. Acceleration och fartresurser i all ära men testarna framhäver också detaljer som utmärkta bromsar och låg ljudnivå. En testare var inte speciellt nöjd med tictronic-alternativet medan kraftöverföringen med den manuella lådan verkar vara på topp.

Teknikens värld

“Optimal körupplevelse”

911turbocab-bak2Teknikens värld anser att Porsche med alla sina specifika egenskaper ger väldigt unika kör- och åkupplevelser. Bilen är en av världens mest avancerade körmaskiner och testaren imponeras över såväl kraften som bilens detaljlösningar. I jämförelse med tidigare modeller är den nya cabrioleten betydligt snällare att manövrera. Porsche får också beröm för att man lyckats hålla ljudnivån på en låg nivå. Testaren klarade att konversera fullt hörbart i 200 km/h, något som är ganska unikt i klassen. Keramikbromsarna är av bästa möjliga modell men kräver hög temperatur för att fungera fullt ut. En av få punkter där testaren hittar rum för förbättringar är sätena, som testaren gärna hade sett vara ventilerade och fläktkylda. Annars menar testaren att de två största nackdelarna med att inhandla en 911 Turbo Cabriolet är den höga prislappen samt gällande fartgränser.

Källa: Teknikens värld, nr 18 2003
EVO, okt 2003
TopGear, okt 2003

EVO

“Incredibly sophisticated”

911turbocab-inneEVO har testat 911 Turbo Cabriolet mot Mercedes SL55. 911 är en murbräcka men i jämförelse med tidigare modeller beskrivs den nya bilen med fyrhjulsdrift, tiptronic samt keramikbromsar som en betydligt mer sofistikerad enhet. Rent estetiskt är bilen snyggare med det mjuka taket uppe än när det är nerfällt. Men ska man köra omkring med taket uppe tycker testaren att själva idén med cabmodellen försvinner och man kan då lika gärna satsa på en billigare kupémodell. Originalbromsarna beskrivs ge en superb bromsverkan men har man möjlighet att välja keramikbromsarna istället så är detta enligt testaren mer eller mindre ett krav då de erbjuder föraren en ”militärisk precision” över bilen. Testaren är inte riktigt nöjd med tiptroniclådan. 911 med manuell låda vinner tack vare härlig körkänsla mot SL55 trots betydligt högre grundpris.

TopGear

“One hell of a blow dry”

TopGear skriver att denna cabrioletmodell är större och har ett tuffare utseende än vanliga 911. Testaren upplever också att bilen rent prestandamässigt levererar mer än tidigare samt att det lyckligtvis inte är knepigt att få bilen att uppföra sig bra. Det automatiska stabilitetssystemet behöver knappt användas då bilen är så pass känslig och enkel att hantera. Turbo Cabriolet får beröm för fyrhjulsdriften, då kraftöverföringen fungerar utmärkt. Testaren har svårt att finna några direkta minus men avslutar med att konstatera att Porsche C4S Cabriolet nästan är jämförbar i fråga om känsla och utseende, förutom den ”dynamiska vingen” som fälls upp i högre hastigheter.

Cirkapris: 1350000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Turbo Cabriolet är fyrhjulsdriven och bestyckad med en bakmonterad 3,6-liters sexcylindrig boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Bilen når en maxeffekt på 420 hK vid 6000 r/min och maximalt vridmoment på 560 Nm vid 2700–4600 r/min. Bilens sufflett går att manövrera så länge bilens hastighet understiger 50 km/h och om hastigheten överstiger 120 km/h delas bakvingen på spoilern och får ytterligare en våning. Bilen går i dagsläget att få med sexväxlad manuell växellåda alternativt femstegad automatlåda av tiptronicmodell. Bilen är utrustad med elektromagnetiskt antisladdsystem, bromsarna är ventilerade och som tillval finns bromsskivor av keramik. Axelavståndet är 235 cm och bilens övriga mått uppgår till (lxbxh) 444x183x130 cm. Tjänstevikten är 1740 kg, tanken rymmer 64 liter. Bränsleförbrukningen är ca 1,29 liter/mil vid blandad körning. Topphastighet är 305 km/h och 0-100 km/h går på 4,3 sekunder medan 0-200 km/h tar 14,8 sekunder.

Modell: Porsche 911 Turbo Cabriolet