Sök
Porsche 911 Turbo Cabriolet 2007

Porsche 911 Turbo Cabriolet 2007

Snabb som blixten

2009-03-23

För den som söker en ultrasnabb, öppen sportbil med precis körning och minimalt vindbrus utgör 911 Turbo Cabriolet en klart intressant valmöjlighet.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4,5/5 "Glidarbil och superbil i ett"
Autocar 4,5/5 "Massive performance"
Car 4/5 "Crowns you king of the road"
Edmund´s "Fast and utterly capable"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att bilen passar bra för snabb körning på landsväg, accelerationen är extrem och toppfarten likaså. Cabben är tyngre än coupémodellen och inte lika styv, men hamnar inte alltför långt efter när det handlar om maxhastighet. Styrningen är bra, bilen svarar precist och direkt på kommandon. Invändigt är den snygg, men baksätet är så litet att det mest kommer till sin rätt som bagageutrymme. Kör man nedfällt hålls vindbruset ändå till ett minimum, vilket är riktigt bra. En testare påpekar att man knappast får användning för den hastighet som bilen är kapabel till, men är man ute efter det bästa är valet kanske inte så svårt.

Auto Motor & Sport

"Glidarbil och superbil i ett"

Auto Motor & Sport påpekar att cabrioletmodellen endast väger 70 kg mer än coupén. Toppfarten och accelerationen imponerar. Kör man nedfällt låter det ordentligt när man pressar den till max, kör man med taket uppe blir ljudisoleringen betydligt bättre. Bromsarna är riktigt bra. Bagagevolymen imponerar inte, men baksätet kan användas som packutrymme. Komforten är bra för samtliga även om stolarna är en aning små.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 14 2007

Autocar

"Massive performance"

Autocar menar att detta är en av de snabbaste cabrioleterna i världen. Dock är det inga problem att köra på landsväg med taket nedfällt eftersom dämpningen av vinddraget är så bra att man ändå kan föra en konversation utan att skrika. Testaren tycker de aerodynamiska lösningarna är utmärkta. Styrningen är bra och väggreppet likaså. Testaren menar att bilen är billigare att köpa och köra än flertalet. Motorn väsnas en del vilket kan ta ett tag att vänja sig vid. Det minimala baksätet känns onödigt, men fäller man ned sätena får man ett bra utrymme för packning. Inredningen är för övrigt både snygg och praktiskt utformad.

Källa: Autocar (GB) nr 27 jun 2007

Car

"Crowns you king of the road"

Car menar att detta är ett måste för den som gillar höga hastigheter i en öppen bil. Cabben är enkel att hantera men i de högsta hastigheterna får man arbeta för att hålla bilen stadigt på vägen. Bilen har fyra säten men i realiteten får det endast plats två. Kör man nedfällt blir det snart tydligt att bilen arbetar en hel del med tanke på de ljud den ger ifrån sig. Körningen är ett rent nöje eftersom bilen svarar direkt och precist. Testaren menar att den mesta prestandan aldrig kommer till nytta, men har man råd och nöjer sig med det bästa är valet inte så svårt.

Källa: Car (GB) augusti 2007

Edmund´s

"Fast and utterly capable"

Edmund´s anser att vinddraget knappt är märkbart även om man kör nedfällt. Detta gäller även i höga hastigheter. Kör man med taket nedfällt är bilen inte riktigt lika stadig att köra samtidigt som aerodynamiken försämras. Interiören är i det närmaste identisk med den i coupémodellen. Baksätet är minimalt och passar bättre som bagageutrymme. Detta är inte den ultimata racerbilen men en riktigt snabb cruiser som passar bra för längre turer på landsväg. Cabrioletmodellen är lite tyngre än kupén men kommer inte långt efter när det gäller hastighet. Bilen har endast en tredjedel av styvheten, vilket märks mest när man kör på ojämna underlag.

Källa: www.edmunds.com (US)

Cirkapris: 1500000 kronor

Produktfakta:

Porsche 911 Turbo Cabriolet är en 2+2 sitsig sportbil med fyrhjulsdrift och bakmonterad Boxer 6-motor på 480 hk, vridmoment på 620 Nm. Bränsleförbrukningen blandad körning är 12,9 l/100 km. Toppfarten är 310 km/tim och accelerationen 0-100 km/tim går på 4,0 s. Dimensionerna är 445x185x130 cm. Manuell 6-växlad låda är standard, Tiptronic automatlåda är tillval. Standardutrustningen omfattar läderklädsel, navigator och bi-xenonlampor. Service ska ske vartannat år eller var 3000:e mil.

Tillverkare: Porsche