Sök
Porsche 911 Turbo 2010

Porsche 911 Turbo 2010

Som en naturkatastrof

2010-01-20

Porsche 911 Turbo är för många bilarnas bil. Utseendet är sig konservativt likt men oj vad det har hänt saker under huven. Läs om testarnas nära döden-upplevelser.
Testkälla Kommentar
Autocar "Porsche has nudged the laws of physics"
Auto Motor & Sport ”Snabbare, hårdare, värre”
Automobil ”Kraft i klass med en naturkatastrof”
Teknikens Värld ”Värd varje krona”
Svenska Dagbladet ”En dröm att köra”

Vad tycker testarna?

I det allt annat än miljövänliga segmentet sportbilar väcker Porsche 911 Turbo 2010 positiva reaktioner genom att bli det grönaste alternativet hittills utan att göra avkall på utomkroppsliga körupplevelser. Testarna söker sig till naturkatastrofer och armageddon för att finna ord stora nog att beskriva körkänslan. Stort är även att paddelväxlarna till sist finns som tillval igen och få hårda ord fälls över huvud taget om denna uppdaterade och förfinade ikon.

Autocar

"Porsche has nudged the laws of physics"

Porsche Turbo 2010 1Man får anstränga ögonen för att se vad som är nytt på Porsche Turbo. En rejälare granskning finner nya led-lampor i fronten som lyser åt det håll föraren vrider ratten. Sidospeglarna är korrigerade så att Porscheförarna kan få se något så ovanligt som vad som är bakom bilen. Under huven har intressantare saker skett som att Porsche 911 Turbo 2010 drar 16% mindre bensin, släpper ut 18% mindre avgaser och väger 25 kg mindre. Accelerationen är formidabel, redan vid 2000 varv har motorn sträckt ut. Rattväxlarna fungerar mycket bättre än tidigare och de nya stabilitetssystemen är så effektiva att man får anstränga sig för att få understyrning. För första gången någonsin är det omöjligt att avgöra var motorn på en Porsche sitter.

Källa: Autocar (GB) 21 okt 2009

Auto Motor & Sport

”Snabbare, hårdare, värre”

Porsche Turbo 2010 2Nej, 911 Turbo har inte gubbat till sig eller blivit tung och trist, intygar Auto Motor & Sport. Ett par varv runt Estoril i södra Portugal ger vid handen att nya Porsche 911 Turbo 2010 är tio sekunder snabbare än sin föregångare. Paddelväxlarna är tillbaka och tillsammans med effektivare insprutning och förkortningar som PTS och PSM ligger de bakom den fruktansvärda accelerationen. PTS bromsar det inre bakhjulet vid kurvor och ger mer kraft till det yttre. Bilen är säkrare än någonsin och lyder minsta vink, men är inte ofarlig. Brister du i koncentration kan du lätt få mer understyrning än du drömt om. Tur då att bromsarna matchar accelerationen.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 23 2009

Automobil

”Kraft i klass med en naturkatastrof”

Nya Porsche 911 Turbo får föraren att känna sig odödlig, skriver Automobil. Körupplevelsen är så surrealistisk att enbart dataspel kan konkurrera, men den verkliga bilen låter såklart bättre. Där man tidigare blev straffad vid misstag rättar nu bildatorn med mild hand upp situationen och vips ligger man i rätt spår igen. Utseendemässigt är Porsche 911 sig lik, men under huven är i stort sett allt nytt. Bilen är lättare än tidigare och det märks. Utan att bli bråkig levererar nya 911 Turbo kraft nog att slita sönder världsuppfattningar.

Källa: Automobil (SE) nr 10 2009

Teknikens Värld

”Värd varje krona”

Porsche Turbo 2010 3Det är kanske synd att prata miljövänlighet när det gäller sportbilar, men ingen släpper ut så lite koldioxid eller drar så lite bensin som Porsche 911 Turbo. Tjurighet är däremot värt att nämna, tycker Teknikens Värld. Ingen har sagt ett gott ord om knappväxlingen som varit kutym sedan många år, likväl är de fortfarande standardutrustning vilket gör att varje sansad människa väljer till paddelväxlar nu när PDK äntligen erbjuds. Att köra nya Porsche kan bara liknas vid ragnarök; det är en nära döden-upplevelse som inte går att jämföra med andra händelser. Med hjälp av ”launch control” slungas du iväg från stillastående till hundra kilometer i timmen på 3,4 sekunder och ger du det dryga sju sekunder till har du dubblat hastigheten.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 25 2009

Svenska Dagbladet

”En dröm att köra”

Jonas Fröberg på Svd är lika imponerad av 911 Turbo som kollegerna. Det enda klagomålet gäller i stort sett priset, som är en halv miljon över den något klenare 911 Carrera S. Däremot är PDK-lådans påslag om 47 000 kronor värd pengarna om man ska köpa 911 Turbo. Exteriört har det inte hänt mycket med modellen, det är körupplevelsen som dominerar intrycken. Den är helt enkelt ruskigt snabb på det där adrenalinframkallande sättet och växelpaddlarna i aluminium är ett trevligt inslag på den nya modellen. 19-tumshjul är stötigt men inte så det stör.

Källa: Svenska Dagbladet (SE) 29 nov 2009

Cirkapris: 1560000 kronor

Produktfakta: Modell: Tvådörrars sportkupé med 2+2 sittplatser.
Motor: Boxer bensinturbo, 500 hk resp 650 Nm.
Kraftöverföring: Motor bak, fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell alt sjuväxlad PDK. Prestanda: 0-100 km/h 3,7 (3,4) sek, toppfart 312 km/h.
Förbrukning: 1,16 liter/mil blandad körning.
Mått: L 445/B 185/H 130 cm.
Tjänstevikt: ca 1640 kg.