Sök
Porsche 911 Turbo 2006

Porsche 911 Turbo 2006

Kontrollerad urkraft

2006-05-22

En av de bästa sportbilarna har blivit ännu bättre. Med 480 hk och fyrhjulsdrift är den starkare, följsammare och stabilare än tidigare. Testarna öser beröm över bilen som kombinerar råstyrka med smidighet.
Testkälla Betyg Kommentar
Car - "More comfort and better handling"
EVO - "The legend grows"
Autocar - "Simply mind-bending"
Auto Motor & Sport - "Kursstabiliteten är förstklassig"

Vad tycker testarna?

Testarna har inte mycket negativt att säga om nya Porsche 911 Turbo. Snarare tävlar de i vem som kan ge mest beröm. Alla är överens om att bilen fortsätter utvecklas. Den är kraftfullare, lättare och har dessutom bättre kör- och vägegenskaper, bland annat tack vare den nya fyrhjulsdriften. Det speciella med nya 911 Turbo är enligt testarna inte dess enorma kraft, utan snarare hur den kombinerar kraften med smidighet och stabilitet. Detta gör bilen till en njutning att köra. Att den dessutom är bekväm och beskrivs som ett riktigt bra alternativ för längre resor förstärker bara bilden. Den lilla bränsletanken på 60 liter har testarna överseende med.

Car

"More comfort and better handling"

Car menar att nya Porsche 911 Turbo är en av de mest utåtriktade, potenta och aggressiva modellerna i seriens historia. Dess yttre anses hårt, medan interiören upplevs som en smula överarbetad. Men överlag som ytterst fängslande. Jämfört med den tidigare modellen framträder två tydliga förändringar. För det första är köregenskaperna ordentligt förbättrade, både vad gäller komfort och styrning. För det andra fungerar den nya fyrhjulsdriften på ett bättre, mer flexibelt vis. Sammantaget tillför detta en ny dimension till bilen. Testaren menar att det egentligen inte är den massiva kraften som gör nya 911 Turbo speciell, utan kontrollen man som förare har även på svåra underlag och vid mycket höga hastigheter. Vidare är bilen lättare än föregångaren, trots att den har större bromsar och mer utrustning.

Källa: Car (GB), mars 2006

EVO

"The legend grows"

EVO slår fast att både den inre och yttre designen på det stora hela påminner om tidigare modeller. I övrigt är skillnaderna många. Nya 911 Turbo är både lättare och starkare, samtidigt som den besitter bättre köregenskaper. Testaren beskriver bilens acceleration som kraftfull men kontrollerad, snarare än brutal och oväntad, vilket den ofta varit på tidigare modeller. Trots den förbättrade prestandan sägs nya 911 Turbo förbruka mindre bränsle än föregående modell. Den nya fyrhjulsdriften medför bättre vägegenskaper såväl som ökad körglädje. Styrningen beskrivs som känslig och precis, medan chassit får beröm för sin goda styrsel. Viktfördelningen och aerodynamiken andra är detaljer som har finslipats ytterligare. Sammanfattningsvis menar testaren att detta är en bil som inte bara kommer att briljera vad gäller prestanda och väghållning, den kommer även att vara extremt rolig att köra.

Källa: EVO (GB), mars 2006

Autocar

"Simply mind-bending"

Autocar noterar att Porsche 911 Turbo fortsätter att utvecklas. Först och främst är den senaste modellen kraftfullare och den beskrivs som en kombination av styrka och smidighet. Testaren menar att denna motsättning sällan har överbryggats med sådan självklarhet. Vidare har körupplevelsen förstärkts tillräckligt mycket för att testaren ska beteckna den som "magisk". Att nya 911 Turbo kännetecknas av större flexibilitet än föregångarna är ännu ett plus. Mer än någonsin lämpar den sig för resor av det lite längre slaget. Gången beskrivs som mjuk, bekväm och kontrollerad. Detta beror till stor del på den nya avancerade fyrhjulsdriften. Den mottagliga styrningen får också beröm, liksom bromsarna och pedalkänslan. Bilen känns på det hela taget förtroendeingivande samtidigt som den ger en känsla av oövervinnlighet. Detta föranleder testaren att beskriva den som den mest kompletta, kostnadseffektiva superbilen i världen.

Källa: Autocar (GB), april 2006

Auto Motor & Sport

"Kursstabiliteten är förstklassig"

Auto Motor & Sport skriver att nya Porsche Turbo har utrustats med bättre grepp och mer kraft. Testaren uppskattar även det faktum att bilen är lättare än tidigare. Den ökade effekten i kombination med den minskade vikten resulterar i en riktigt snabb bil. Men den är inte bara snabb, den nya fyrhjulsdriften gör att bilen även utmärks av stabilitet och vägegenskaper. Det aktiva fjädringssystemet gör den dessutom riktigt bekväm. Vidare uppskattas den låga ljudnivån i kupén och den högklassiga kursstabiliteten. Tillsammans gör detta nya 911 Turbo till vad testaren kallar för "den bästa långfärds-911 genom tiderna". Tankvolymen är emellertid i minsta laget för en högpresterande bil som denna. I övrigt får bilen uteslutande beröm, bland annat för möjligheten att välja till en så kallad "overboost-funktion" som ökar effekten ytterligare ett snäpp.

Källa: Auto Motor & Sport (SE), nr 9 2006

Cirkapris: 1359000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Turbo 2006 rymmer en sexcylindrig boxermotor med en effekt på 480 hk vid 6000 varv/minut. Det maximala vridmomentet är 620 Nm vid 1950-5000 varv/minut. Bilen gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder med sexstegad manuell växellåda. Motsvarande siffra för den automatväxlade varianten är 3,7 sekunder. Toppfarten ligger i båda fallen på 310 km/h. Vid blandad körning uppgår bränsleförbrukningen till 12,8 liter/100 km. Med den femstegade automatlådan blir siffran något högre. Bränsletanken rymmer 67 liter. Med manuell växellåda ligger tjänstevikten på 1585 kg. Yttermåtten är 445x185x130 cm. Bilen är utrustad med fyrhjulsdrift.