Sök
Porsche 911 Targa 4

Porsche 911 Targa 4

Det bästa av två världar

2006-11-06

Nya 911 Targa prisas av testarna som den kanske mest kompletta versionen av 911 hittills.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4,5/5 "Roofless, but far from toothless"
Teknikens värld - "Dags för kungen att investera i en ny Targa"
Focus online - "Bleibt ein Exot im Porsche-programm"

Vad tycker testarna?

Testarna gillar verkligen 911 Targa 4. Det anses vara en väl avvägd kompromiss mellan en helt öppen cabriolet (som mest är en glidarbil) och den vanliga, sportigare 911 Carrera. En testare ifrågasätter merpriset på runt 80000 kronor utöver 911 Carrera 4, men allt som allt erkänner testarna att Targan utgör ett både praktiskt och lockande alternativ som strikt sett saknar konkurrenter.

Autocar

"Roofless, but far from toothless"

Brittiska Autocar gillar nya 911 Targa. Den anses vara praktisk, bekväm, säker och trevlig både på in- och utsidan. Dessutom är den underbar att köra. Autocar har provat Targa med den svagare motorn och den räcker alldeles utmärkt. Testaren menar att Porsche bara erbjuder fyrhjulsdrift eftersom de flesta köpare väljer Targa före Cabriolet av säkerhetsskäl. Då är drivning på alla fyra ännu ett argument. Förutom att den erbjuder ett rejält soltak har Targa försetts med mjukare chassisättning än kupévarianten och mer förvaringsutrymme bakom framstolarna. På det hela taget är Targa en väldigt kompetent GT-vagn, tycker Autocar. Inte den snabbaste versionen, men absolut den mest kompletta.

Källa: Autocar (GB) september 2006

Teknikens värld

"Dags för kungen att investera i en ny Targa"

Teknikens värld tycker att Targa är något av finsmakarnas 911, kanske för att kungen körde en sådan då han träffade drottningen som ungkarl. Vikten på 70 kg över kupévarianten märks inte så mycket. Och glastaket tillför en extra dimension då man ledigt kan köra öppet i 200 km/tim och lyssna på det sköna ljudet från boxersexan som sitter längst bak. Med nedfällt tak blir dock sikten bakåt lite sämre. Tack vare fyrhjulsdriften och den fina motorn är körningen "på gränsen till magisk". Priset är högt men flexibiliten likaså, menar testaren slutligen.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 22 2006

Focus online

"Bleibt ein Exot im Porsche-programm"

Tyska Focus online tycker att den nya konstruktionen av 911 Targa är en helt annan än föregångarens. I likhet med övriga testare anser man att bakluckan, som påminner om den hos Cayman, är praktisk och bra. Även om det blir trångt för huvudet i baksätet där bara barn får plats. Detta är inte en ersättare för cabrioletversionen utan ett mellanting, med köregenskaper som mestadels påminner om kupévarianten. Den luftiga interiören påminner samtidigt om en familjebuss med panorama soltak. Snabba landsvägar är bilens naturliga miljö, inte stadsgator med farthinder. Även den minsta motorn är suverän i bilen och greppet likaså, mycket tack vare den obligatoriska fyrhjulsdriften. Men merpriset på 8000 euro över vanliga Carrera 4S är mycket för ett glastak, kan tyckas. Bensinförbrukningen är acceptabel då bilen är relativt lätt och väl intrimmad.

Källa: focus.msn.de 

Cirkapris: 1025000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Targa är en två+tvåsitsig kupé med öppningsbart glastak. Drivning sker på alla fyra hjul och två motorer finns att välja mellan, båda 6-cylindriga boxermotorer. Targa 4 har en motor på 3,6 liter och 325 hk eller Targa 4S med motor på 3,8 liter och 355 hk. Mått 443x185x130 cm. Tjänstevikt 1535 kg. 0-100 5,2 sekunder respektive 4,9 sekunder (4S). Bränsleförbrukning 1,18 liter per mil (Targa 4S). Co2 285 gram/km. 19-tums fälgar är standard med dimensionen 305/30 ZR19 bak. 6-växlad manuell låda är standard. Tillval är femstegad tiptronic automatlåda. Bagageutrymmet tar 335 liter bakom framstolarna. Cirkapriset avser Targa 4S.

Tillverkare: Porsche