Sök
Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

Snabb och dyr

2003-04-03

En hel del hästkrafter i motorn men en dyrgrip att äga och extremt obekväm att köra. GT3 gör skäl för epitetet kompromisslös.
Testkälla Betyg Kommentar
Aftonbladet 4/5 “Imponerande driv”
NCTD “Steering is quick and direct”
Auto Zeitung “Hohes Suchtpotential”

Vad tycker testarna?

Helt övertygade är inte alla testare över 911 GT3. I ett jämförelsetest mot Ferrari 360 Modena övertygar den inte lika starkt som Gran Turismo då Porsche har prioriterat prestanda framför komfort. För den dyra prislappen anser de flesta nog att man även vill ha lite bekvämlighet. GT3 får däremot beröm för sin vassa styrning och vridstyvheten i karossen. Den får bra omdömen när det gäller säkerhetsutrustning men i två tester klagar man på det höga motorljudet. I ett tredje test är man saliga över just motorljudet och bilen som helhet. GT3 är snygg i designen menar samtliga. Detta är en frän modell men tyvärr inte lika komfortabel som många förväntat sig.

Aftonbladet

“Imponerande driv”

Porsche-911-GT3-engine_foto

Aftonbladet testkör 911 GT3 och Ferrari 360 som GT-bilar för snabba långresor. Modellerna har en hel gemensamt, framförallt i motorn och med kurvhastigheter kring 1,2 g. GT3 är en bevingad sportcoupé i mästarklass men här slår testaren ner på komfort, köregenskaper och utrustning jämfört med Ferrarin. Visserligen är GT3 den fränaste i 911-serien, men svår att köra på landsväg. Frontspoilern ligger så lågt att den nästan slår i marken vid acceleration och GT3 bjuder på nervösare körning. Fördelarna är bra väggrepp och vass styrning som tar kurvor med flyt och balans. Bagageutrymmet är naturligtvis väldigt litet. Motorljudet tar lätt överhanden och känns nästan olidligt inuti bilen. Porsche får plusbetyg för prestanda, bromsförmåga, vridstyvhet och säkerhet. Ferrari kammar dock hem totalpoängen eftersom den har bättre motorkaraktär, mycket fin aerodynamik, starka bromsar och bra utrustningsstandard. Den är också utrustad med ett antisladdsystem som hjälp på regnig körbana och betydligt bättre fjärdringskomfort.

Källa: Till Aftonbladets hemsida
Till NCTDs hemsida
Auto Zeitung nr 6, 2003

NCTD

“Steering is quick and direct”

911_gt3_3

New car test drive konstaterar att styrningen är rapp och direkt och att GT3 accelererar mycket kvickt. Väggrepp och bromsar är enastående och körningen är mycket graciös och mjuk i denna trevliga sportbil som även är lätt att handskas med till vardags. Den manuella växellådan har en fantastisk känsla och det klassiska motorljudet som är så karaktäristiskt för Porsche förhöjer upplevelsen. GT3 är ingen billig investering och den är en ren sportbil med väldigt lite plats för något extra bagage utöver den entusiastiska föraren. Men det är ett nöje att äga denna pärla!

Auto Zeitung

“Hohes Suchtpotential”

911_gt3_up

Auto Zeitung testkör nya GT3 med tyngdpunkten på körupplevelsen. Från det att man lägger i första växeln fastställer man att GT3 är trög i kopplingen. Att växla känns också knackigt utom på femte och sjätte växeln. Riktiga motorentusiaster kommer att få kalla kårar då detta är bilen med äkta sportkänsla menar testaren. Gaspedalen reagerar omedelbart och i testet ger man bra omdömen för nya spoilers och bromsskivor, lättare hjul samt bättre avgasvärden. Men Porsche har satsat betydligt mer på dynamiken än komforten. Sätena är hårda och det höga motorljudet påfrestande. Det är även svårt att avläsa värdena på instrumentbrädan eftersom siffrorna är små. En bil för den verklige entusiasten med klirr i plånboken.

Cirkapris: 995000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 GT3 är en 2-dörrars bakhjulsdriven coupé med sex manuella växlar och Clubsport-specifikationer som säkerhetsutrustning, racingsvänghjul och sintrad racingkoppling. Motorn har den gamla vanliga 6-cylindriga Boxermotorn baktill men i detta utförande en toppeffekt på 360 hk vid 7200 r/min. Vridmomentet uppnår 370 Nm vid 5000 r/min. Bränsleförbrukning ca 13,5 l/100 km. Accelerationen 0-100 ligger på 4,8 sekunder och maximal hastighet 302 km/tim. Bagagevolym 110 liter. McPherson-fjärdring, ABS-bromsar och racingstolar med 4- eller 6-punktsbälte, hardtop eller cabriolet. I standardutrustningen inkluderas airbags fram och sidan samt PSM för säkrare väggrepp vid inbromsning. 911 GT3 är lättare än övriga 911 modeller och mäter 4430/1765/1270 mm. Tjänstevikt 1395 kg. Till Sverige kommer ca 6 bilar under 2003.

Modell: Porsche 911 GT3