Sök
Porsche 911 Carrera 2009

Porsche 911 Carrera 2009

Viril 40+

2008-09-22

Nya 911 Carrera är förstås Porsches bästa genom tiderna, och det vill inte säga lite. Men räcker det mot nya rivaler från både tyska och japanska tillverkare?
Testkälla Kommentar
Autocar "Rare and very real ability"
Teknikens Värld “Greppet direkt”
Car “More drive confidence”

Vad tycker testarna?

Porsche 911 är inte en lika självklar testvinnare som tidigare. Den lyckas bra i konkurrensen men övertygar inte på alla punkter, framförallt inom design och ergonomi. Nyheterna är dock positiva, Porsches version av dubbelkopplingslådan har tagit hela 20 år att få fram från tävlingsbilarna, den växlar utmärkt men reglagen hör inte till testarnas favoriter. Däremot får den nya elektromagnetiska fyrhjulsdrivningen genomgående bra omdömen.

Autocar

"Rare and very real ability"

Autocar jämför nya 911 Carrera S med Audi R8 och Nissan GT-R. Man konstaterar att inget är som vanligt, då hade utgången i ett sådant test varit given med Porsche som segrare. Nu är rivalerna bättre än tidigare, till och med bättre än Porsche menar testaren, som korar Nissan till bäst i test trots (eller tack vare) att den kostar betydligt mindre än både 911 och R8. Porsche har visserligen fått till en ännu vassare version av den klassiska sportbilen och även försett den med dubbelkopplingslåda av DSG-snitt. Själva växellådan gör ett utmärkt jobb och det är en stor fördel att slippa växla själv, men knapparna för manuell växling är helt obegripliga. Även förarmiljön i övrigt har dålig layout enligt testaren, som framhåller Audis storhet på området. I sin jakt på komfort har motorljudet i nya 911 nästan dämpats lite för mycket. Till slut får 911 se sig slagen av R8 trots växellådan och ett tilltalande yttre, men det är Nissan som ylande försvinner mot horisonten, lämnandes två slaktade och dyra skrothögar bakom sig efter testet.

Källa: Autocar (GB) 20 aug 2008

Teknikens Värld

“Greppet direkt”

Teknikens Värld provkör 911 Carrera 4S med ny fyrhjulsdrivning via en smart magnetkoppling. Den är snabbare, lättare och bättre än den gamla visko-kopplingen och drar knappast något mer bränsle än den bakhjulsdrivna versionen. Chassit är stötigt på dåliga vägar men underbart på bana, där däcken greppar direkt. Även den uppdaterade motorn och dubbelkopplingslådan imponerar stort på testaren, som dock tror att det bredare bakpartiet i 4s är det som lockar till köp framför vanliga Carrera S.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 18 2008

Car

“More drive confidence”

Brittiska Car ställer nya 911 mot Aston Martin Vantage. Och här imponerar Porsche, trots att rivalen framkallar mer känslor. Utseendemässigt är nya 911 ingen hit men kvalitetskänslan är det inget fel på. Liksom övriga testare gillar inte heller Car de manuella kontrollerna till PDK- växellådan. Sportläget är betydligt roligare än det bränslesparande 7-stegade normalläget. Men bilen ligger bra på vägen och den största förbättringen ligger kanske i den nya framvagnen, som tidigare var ganska guppig. Car gillar att 911 fixar att rasta supersportbilar, frakta en liten familj och ändå inte kräva ständiga tankningar eller servicetillfällen.

Källa: Car (GB) Aug 2008

Cirkapris: 1003000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Carrera S 2009Biltyp: 2-dörrars sportkupé med 2+2 sittplatserMotor: 6-cylindrig bensindriven boxermotor på 3,8 literEffekt: 385 hk, 420 Nm vid 4400 varvÖvriga versioner: 911 Carrera 345 hk, 911 Carrera 4s 385 hkPrestanda: 0-100 4,7 sek, toppfart 297 km/timFörbrukning: 1,10 liter/mil blandad körning, Co2 259 gram/kmDrivning: Bakhjulsdrift (4wd tillval), manuell 6-vxl (7-vxl auto tillval)Mått och vikt: 444x185x130 cm, tjänstevikt 1550 kgÖvrigt: Priset avser 911 Carrera 4s.

Tillverkare: Porsche