Sök
Porsche 911 Cab

Porsche 911 Cab

Vrooom!

2005-05-30

Mer sportbil än så här blir det inte. 911 Cab är som gjord för att glassa med på serpentinvägarna vid Côte d'Azur. Men i hastigheter över 200 km i timmen kan det bli dragigt, varnar en testare.
Testkälla Kommentar
Car ”Roof is a masterpiece”
What Car ”It drives better”
Teknikens Värld ”Känns fulländadad”

Vad tycker testarna?

Testarna häpnar över att 911 är så lättkörd, den är avgjort bättre att köra än tidigare modeller. Formgivningen är inte särskilt nyskapande, men vad gör det när cabrioleten håller toppkvalitet och väggreppet är oslagbart. I alla fall när antisladdsystemet är inkopplat, utan detta blir det halkigt under bakdäcken. Växellådan fungerar bra och testarna rekommenderar att man undviker automaten eftersom den sänker körglädjen. Inte oväntat tycker de också att man ska satsa på den kraftfullare S-modellen. En testare tycker att fjädringen är lite för mjuk och någon annan att handtagen känns plastiga på insidan. Någon skarp kritik utdelas dock inte av någon testare.

Car

”Roof is a masterpiece”

Porsche-911-Cab-Front

Car känner sig säkra på Dolomiternas serpentinvägar med 911 Cab, tack vare vinterdäck och ABS. Cabrioletmodellen är bättre balanserad än kupéversionen, men kopplar man ur ESP:n får man räkna med kraftiga bakvagnssladdar. Vindavvisaren var tidigare ett tillbehör, men följer nu med som standard. Testaren tycker dock att den ser töntig ut och är utrymmeskrävande. Det nedfällbara taket är dock ett mästarstycke och tar bara 20 sekunder att fälla. Tiptroniclådan är behaglig, men testaren tycker man ska vänta på nästa årsmodell som får DSG-låda, eller välja den manuella. Vid hårda vindar visar sig bakvagnens svaghet då bilen blir svårmanövrerad. Men bromsarna har ordentligt med kraft. Testaren förälskar sig i 911 Cab som väcker uppmärksamhet på samma sätt som Carrera GT. Den är en upplevelse vid hård körning och har "må-bra-faktor".

Källa: Car, april 2005
What Car, maj 2005
Teknikens Värld, nr 5 2005

What Car

”It drives better”

Porsche-911-Cab-Above

What Car tycker att nya 911 är bättre att köra än tidigare modeller. Man konstaterar att 911 fått kritik för den konservativa formgivningen, men det spelar inte någon större roll. 911 får däremot beröm för cabrioleten som är välgjord och för förbättrad vridstyvhet som gör att upphängningen fungerar som den ska. Tillsammans med den precisa styrningen ger detta ett ordentligt väggrepp. Testaren tycker dock att fjädringen är lite för mjuk. Man ska undvika automatläget om man inte kör i stan, det sänker körglädjen men i övrigt fungerar växellådan bra. Den som har möjlighet bör välja S-modellen som har mer kraft, men den billigare fungerar också bra.

Teknikens Värld

”Känns fulländadad”

Porsche-911-Cab-Two

Teknikens Värld överraskas över att nya 911 Cab är så extremt lättkörd. Det är nästan lite familjebil över den. Kör man fort, d v s över 200 km i timmen, drabbas kupén dock av en storm när cabben är nedfälld. I lägre hastigheter fungerar det bra. Grundutrustningen är generös, men vill man ha fler tillbehör dras priset upp rejält. Testaren upplevde 911 som en aning understyrd i kurvorna, men backdäcken har bra grepp och släpper först om man kopplar ur antisladdsystemet. Motorerna är smidiga. S-modellen låter skönast med sitt stora avgassystem och 911 känns på det hela taget fulländad. Den analoga hastighetsmätaren är onödig och innerhandtagen känns lite plastiga, i övrigt finns inget att klaga på hos Teknikens Värld.

Cirkapris: 999000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Cab finns i två versioner, varav en har tillägget S på slutet och en kraftfullare motor. Standardmodellen har en 6-cylindring längsmonterad 3,6 liters boxermotor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Motorn ger 325 hk vid 6 800 r/min och maximalt 370 Nm vid 4250 r/min. Acceleration 0-100 på 5,2 sekunder. Toppfart 258 km/h. 911 är bakhjulsdriven och har motorn bak. I grundutförande får man en sexväxlad manuell växellåda med en 5-stegad Tiptronic som tillval. Bromsarna har ventilerade och borrade skivor fram och bak med aktivt antisladdsystem. Förbrukning vid blandad körning 1,12 liter/mil. Tanken rymmer 64 liter. Mått 443x181x131. Tjänstevikt 1485 kg. Maxlast 400 kg. Priset avser 911 C4S Cab.

Modell: Porsche 911 Cab