Sök
Pontiac Solstice

Pontiac Solstice

Futuristisk budgetbil

2006-05-11

Pontiac Solstice är en snygg, sexig och stabil liten sportbil. Styrningen är bra och bilen klarar skarpa kurvor utan problem. Testarna tycker om de futuristiska designlösningarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Edmund´s 3/5 "Sexy, affordable and truly american"
Car - "Everything´s stylish yet functional"
Teknikens Värld - "Den amerikanska Miatan!"

Vad tycker testarna?

Det som imponerar mest på testarna är styrningen som håller mycket hög klass. Solstice upplevs som en sportig, sexig och kurvig bil. Det är dock inte en av de kraftfullaste sportbilarna på marknaden, men prismässigt håller den sig en bra bit under de allra vassaste inom denna genre. Invändigt erbjuder den snygga och praktiska designlösningar. Testarna är något negativa till karosspassningen.

Edmund´s

"Sexy, affordable and truly american"

Edmund´s tycker att livet känns lite enklare när man kört Pontiac Solstice. Det är en skrattretande maskin och ett mekaniskt rymdskepp som lämpar sig bäst för en äldre publik. Rent prismässigt ligger den under hälften av till exempel Corvette, men trots det är Solstice mer än hälften så underhållande. Vad gäller designen upplevs Solstice som kurvig och sexig. Kurvorna och de övriga slingriga linjerna ger bilen ett futuristisk utseende. Bilen upplevs som sportig, mycket på grund av de stora däcken. Jämfört med Mazda Miata känns inte Solstice lika vass. Miata är mycket kraftfullare och mer lämpad för högre hastigheter. Däremot är styrningen bra. Sätena är lågt placerade men mycket bekväma. Interiören bjuder på bra designlösningar. 

Källa: Till Edmunds (US)

Car

"Everything´s stylish yet functional"

Car är mycket imponerade av Pontiac Solstice. Det är en snygg och sportig bil som inger respekt. Formen är detaljerad och propertionerlig. Om man endast skulle bedömma Soltice efter utseendet skulle den få toppbetyg, men den har en del brister också. Till och börja med är de inre utrymme väldigt begränsade, trots att detta är en stor bil. Inredningen upplevs som hård och kvaliteten känns billig. I övrigt har den en stark motor som på pappret borde vara bättre. Men återigen blir man besviken då motorn upplevs som slö och långsam jämfört med Mazda. Något Pontiac däremot skall ha beröm för är styrningen som känns stabil. 

Källa: Car (UK), dec 2005

Teknikens Värld

"Den amerikanska Miatan!"

Teknikens värld har länge väntat på en ny värsting från Pontiac. Solstice erbjuder en del av vad man kan kräva av en bra sportbil. Den är ganska stor med en total längd på fyra meter vilket kräver en kraftig motor. Men bilen levererar inte riktigt den där sköna känslan. Den är inte så kraftfull som man skulle vilja. Vidare upplevs växelspaken hård i användandet och man får vara brutal vid körning. Inredningen är proper och enkel. Karosspassningen är sisådär, designen är dock tilltalande med tuffa metallgaller på framsidan. Styrningen är mycket bra och bilen håller sig bra på vägen. Märkbart är att bilen saknar antispinnsystem. Solstice har två fenor baktill som ger lite vindbrus vid högre hastigheter, dock inget som stör.

Källa: Teknikens värld (SE), nr 8 2005

Cirkapris: 368000 kronor

Produktfakta: Pontiac Solstice är tvåsitsig cabriolet och finns även i en version som heter Opel GT, det är troligen den senare som kommer till Sverige. Den har en fyrcylindrig bensinmotor på 2,4 liter och 180 hk vid 6600 v/min, maximalt vridmoment på 225 Nm vid 4800v/min. Solstice har en toppfart på 200 km/h och accelererar 0-100 km/tim på 7,5 sekunder. Bränsleförbrukning i stad 1,18 l/mil, 0,84 l/mil på landsväg och 1,02 l/mil blandad körning. Solstice mäter 400x181x128 cm och har en tjänstevikt på 1370 kg med en maxlast på ca 200 kg. Tanken rymmer 52 liter. Bilen är bakhjulsdriven och har en femväxlad manuell låda. Vändcirkel 10,7 meter. Bromsskivor fram (ventilerade) och bak.