Sök
Peugeot 307 CC

Peugeot 307 CC

budgetcab

2003-12-16

Hur fusionerar man en rationell och testvinnande familjebil med en cool cab? Peugeot 307 CC har begåvats med fyra fullgoda säten men är ändå en sann glidarbil.
Testkälla Kommentar
Car ”Decent room for four”
Auto Motor & Sport ”Lika charmig vinter som sommar”
Teknikens Värld ”Renodlad glidarcab”

Vad tycker testarna?

Inredningen i 307 CC är smakfull och håller hög kvalitet. Det finns gott om utrymme för fyra, så länge inte framsätena skjuts maximalt bakåt. Chassit är stabilt trots att taket inte är fast, vilket gör bilen bekväm att åka i även på vägar som inte är helt släta. Man störs inte av överdrivet vindbrus i kupén. En av testarna oroar sig dock för den sluttande vindrutan vars stolpar är placerade lite väl nära förarens huvud. Alla är dock överens som att Peugeot 307 CC är en läckerbit trots att den saknar sportbilskänsla.

Car

”Decent room for four”

307cc2Car jämför Peugeot 307 CC med Renault Mégane Cab. Kupéns inredning är smakfull och detaljerna ser bra ut. Den bakre vindrutan släpper in ordentligt med ljus när taket är på. Här finns gott om plats för fyra passagerare både när taket är på och av. Inte ens med taket nedfällt störs man av vindbrus och att föra ett samtal är fullt möjligt i normal samtalston och i motorvägshastighet. Peugeot 307 CC är stabil, testaren tycker till och med att den känns fastare än vanliga 307. Draget är inte så mycket att skryta med och bilen känns inte jättekul att köra. Både 307 CC och Mégane Cab är snygga och trevliga, men testaren frågar sig ändå om det inte är roligare med en bil som alltid är underhållande.

Källa: Car, nov 2003
Auto Motor & Sport, nov 2003
Teknikens Värld, nr 24 2003

Auto Motor & Sport

”Lika charmig vinter som sommar”

307cc1Auto Motor & Sport tycker det är läckert med det nedfällbara hardtop taket. Särskilt då det går att fälla när bilen rullar, visserligen vid max 10 km/h. Invändigt ser det bra ut, ingen plastighet så långt ögat kan nå. Tvärtom, materialvalen är riktigt trevliga. Chassit är tillräckligt styvt för att den ska vara bekväm att åka i. Peugeot 307 CC är inte direkt någon sportbil, men den är kul att köra oavsett vilken motor man väljer. Baksätet är fullt användbart vilket man inte kan säga om Mégane. 307 CC är helt klart en bättre bil både med avseende på kvalitet och köregenskaper.

Teknikens Värld

”Renodlad glidarcab”

307cc3Teknikens Värld är överraskade över att priset är så högt, även om tillverkaren har skapat helt nya lösningar för att uppnå denna hybrid av familjebil och cabriolet. Peugeot 307 CC gör sig bra formmässigt. Den lutande framrutan har dock ett par irriterande A-stolpar placerade så nära huvudet att man är orolig att slå i dem. Benutrymmet bak är tillräckligt under förutsättning att man inte skjuter tillbaks stolarna fram för mycket. Kupén är också relativt fri från vindbrus och bagageutrymmet är tillräckligt. Testaren upplevde att chassit knakade lite under provturen. Man hade också uppskattat en sexväxlad låda som alternativ. Peugeot 307 CC inger knappast någon sportkänsla men jämförd med Renault Mégane Cab är den tystare, tuffare och roligare.

Cirkapris: 280000 kronor

Produktfakta: Tredörrars kupécabriolet med helautomatiskt fällbart plåttak som placeras i bagageutrymmet på 25 sekunder. Taket kan fällas i hastigheter upp till 10 km/timmen. Peugeot 307 CC har fyra säten som kan användas med taket uppe eller nedfällt. Två motoralternativ kommer finnas i Sverige. Båda i form av en tvåliters bensinmotor på 137 respektive 180 hk. Maxhastigheten är begränsad till 225 km i timmen, accelerationshastigheten från 0-100 km/h ligger på 9,4 sekunder med 180 hk. Växellådan är manuell och 5-stegad. Peugeot 307 CC har en vändcirkel på 10,7 meter. Säkerhetsutrustningen inkluderar låsningsfria bromsar och aktivt antisladdsystem (ESP). Bagageutrymmet tar maximalt 300 kg, släp 1300 kg. Bränsleförbrukning cirka 0,8 liter/mil.

Modell: Peugeot 307 CC