Sök
Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Litet charmtroll

2006-12-22

Lilla 207 har fått turbomatning och sportchassi. Med GT vill Peugeot ta upp kampen med andra GTI-bilar. Och testarna är positiva.
Testkälla Betyg Kommentar
What car 4/5 "Fast and great to drive"
Teknikens värld "Trevlig och råstark motor"
Autocar "Heavy and ponderous"

Vad tycker testarna?

207 GT får mycket lovord för sin sköna motor, som inte alls är någon högvarvig, klassisk GTI -maskin utan ganska råstark och lättkörd till vardags. Den är också ganska komplett från start, men det är ont om utrymme i kupén och en del andra tveksamma detaljer bidrar till att 207 får se sig slagen av både Mini Cooper och Ford Fiesta i jämförande tester, även om den är klart godkänd ändå.

What car

"Fast and great to drive"

What car jämför 207 GT med nya Mini Cooper, som är något billigare och betydligt svagare i motorn. Dock är det samma maskin som utvecklats av BMW och Peugeot, men turbomatningen gör stor skillnad och Peugeot 207 är betydligt starkare än Minin. Samtidigt är växellådan bättre hos Mini. Väghållningen är lika bra i bilarna men komforten är sämre i Peugeot, både vad gäller chassi och bullernivå. Men man sitter bra framtill i båda bilarna och något förvånande är utrymmena bättre i Minin än i Peugeoten. Det gäller inte bagageutrymmet, som mäter 270 liter mot Minins 150. Trots vissa nackdelar och ett högre pris vinner ändå Peugeot 207 denna duell eftersom den är en roligare och mer komplett bil än Mini.

Källa: What car (GB) januari 2007

Teknikens värld

"Trevlig och råstark motor"

Teknikens värld gillar Peugeot 207 GT. Det som har efterlysts hos den i övrigt tilltalande 207 är just en starkare motor och här är den nu. Men detta är inte en klassisk, högvarvig GTI-motor utan en lugnare, mer råstark maskin med dubbelturbo. Det är samma motor som i Mini Cooper S, men något nedtrimmad och mycket lättkörd. Det är omöjligt att inte gilla motorns karaktär även om detta inte är någon GTI egentligen. Sportiga detaljer i form av vita mätartavlor och pedalställ i aluminium bidrar dock till intrycket av sportbil.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 24 2006

Autocar

"Heavy and ponderous"

Brittiska Autocar ställer 207 GT mot Ford Fiesta ST och Mini Cooper. 207 är välutrustad från början och känns mest vuxen av de tre. Men också den dyraste. Autocar gillar motorn i 207 men menar att bilen är alldeles för tung för att hänga med Fiesta ST. Vinnaren är Mini Cooper, trots att den saknar turbo och har minst effekt av de tre. Testaren är lite besviken på Peugeoten, som visserligen är bättre än alla versioner av 206, men inte lyckas övertrumfa de andra två bilarna på viktiga områden som prestanda, komfort eller utrymmen. Fiestan är mest körglad och dessutom snabbast, men Minin är ändå vinnaren.

Källa: Autocar (GB) 22 nov 2006

Cirkapris: 185000 kronor

Produktfakta: Peugeot 207 GT är en tvådörrars kombikupé med plats för fyra åkande. Motorn är en 1,6 liters bensinturbo med dubbla aggregat på 150 hk eller 110 kw och 240 Nm. 5-växlad manuell låda och 17 tums fälgar är standard. 0-100 på 8,1 sekunder, toppfart 210 km/tim. Bränsleförbrukning blandad cirka 0,7 liter per mil. Co2 166 gram/km. GT har ventilerade bromsskivor fram, vanliga skivor bak. Bagageutrymmet mäter 270 liter. Mått 403x172x147 cm. Axelavstånd 254 cm. Tjänstevikt 1360 kg. Tanken rymmer 50 liter.

Tillverkare: Peugeot