Sök
Opel Tigra Twin top

Opel Tigra Twin top

Atletisk men klen

2004-08-30

Twin top är en cabriolet med 1,4- eller 1,8 litersmotor som passar bäst till stadskörning. Den är vridstyv med gott om utrymme och har bra potential, anser testarna.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport "Gutmütig und temperamentvoll"
Din side "Stiv i fjaeringen"
Auto Zeitung "Ein hohes Mass an Individualität"
Teknikens Värld "En smått förnuftig liten kärra"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att bilens avtagbara tak är enkelt att hantera vilket är en klar fördel. Bra är även att taket inte skrymmer bagageutrymmet. Bilen är rymlig och såväl förare som passagerare har ordentligt med utrymme för ben och huvud. Även bagaget är rymligt. Testarna anser att bilen är trevlig att köra men att den knappast är någon sportbil. En testare påpekar att vridstyvheten är dålig vilket gör att bilen skälver en aning i kurvorna. Bilen är mest anpassad för stadskörning.

Auto Motor und Sport

"Gutmütig und temperamentvoll"

Opel-Tigra-TwinTop_fram
Auto Motor und Sport menar att modellen har en viss designmässig likhet med Opel Corsa, men när det gäller formerna fram och bak har den här modellen en egen personlighet. Köper man bilen med 1,4 litersmotor får man t.ex. sportsitsar, elektriska fönsterhissar och centrallås. Med 1,8-motorn får man dessutom klimatanläggning, stereo och navigationsutrustning. Invändigt är bilen enkel, pragmatiskt robust och elegant, menar testaren. Instrumentbrädan är i hårdplast och sittställningen är sportig. Bilen är temperamentsfull att köra och har potential.

Källa: Auto Motor und Sport nr 15 2004
Till Din Sides hemsida
Auto Zeitung nr 16 2004
Teknikens Värld nr 16 2004

Din side

"Stiv i fjaeringen"

Din side har testat Twin Top med 1,4-motorn. Taket är helt automatiskt och att öppna respektive stänga det går nästan av sig själv. Bakom sitsarna har man lite extra utrymme för ett par påsar, och bagageutrymmet är lika stort även då taket är nedfällt. Motorn gör ett bra jobb, accelerationen är till belåtenhet och man får en bra fartkänsla. Bilen ligger bra på vägen och kränger inte särskilt mycket. Din Side hade förväntat sig att bilen skulle vara mer vridstyv i karossen men den får bara godkänt. På landsvägen märks detta inte nämnvärt, men annars känner man att bilen skälver lite. Ratten saknar längdjustering, men är annars bra placerad.

Auto Zeitung

"Ein hohes Mass an Individualität"

Opel-Tigra-TwinTop_bak
Auto Zeitung menar att bilen har en kantig kilform och kompakta proportioner vilket ger den ett atletiskt uttryck. Den sportiga exteriören har dock sitt pris: när taket är nere skymmer de flacka sidofönstren synfältet betydligt, påpekar testaren. På 18 sekunder fäller man upp eller ned taket vilket är mycket snabbt. Bagageutrymmet bereder plats för åtminstone en rejäl resväska. Växellådan är spänstig och växelspaken påminner mer om en joystick än något annat, vilket gör att den i allra högsta grad är anpassad för mindre händer. Invändigt är bilen inte utrustad med mer än det nödvändigaste utan ganska spartanskt inredd, menar testaren.

Teknikens Värld

"En smått förnuftig liten kärra"

Opel-Tigra-TwinTop_sidan
Teknikens Värld påpekar att bilens profil är aggressivt framåtlutad. Helhetsintrycket är modernt och snyggt, möjligen kan man protestera en aning mot den höga aktern men ger å andra sidan utrymme för tak och bagage menar testaren. Taknedfällningsmekanismen är både enkel och snabb. Det hårda taket tar visserligen mer plats än ett mjukt, men man åker tystare, bekvämare och säkrare. Testaren påpekar även att bilen fick fyra stjärnor i Euro NCAP vilket ger en fingervisning om säkerheten. Bagageutrymmet är lagom stort. Sittställning och komfort är bra även om man gärna hade kommit ner några centimeter. Bilen är trevlig att köra, särskilt på halvkurviga vägar. Någon sportbil är det dock inte. 1,4-motorn känns tunn när den pressas men duger vid vanlig körning. 1,8-motorn är kvick i kurvorna men saknar sportbilskänsla. I gupp gav kaross och inredning en del ljud ifrån sig. Vridstyvheten är dålig med taket nedfällt, menar TV.

Cirkapris: 170000 kronor

Produktfakta: Opel Tigra Twin top är en tvåsitsig cabriolet med 4-cylindrig tvärställd radmotor. 1,4 litersmotorn ger 90 hk (66 kW) vid 5,600 r/min. Det maximala vridmomentet är 125 Nm vid 4,000 r/min. 1,8-motorn ger 125 hk (92 kW) vid 6,000 r/min. Det maximala vridmomentet är 165 Nm vid 4,600 r/min. Bilen är framhjulsdriven och har femväxlad manuell låda samt aktivt antisladdsystem (ESP). Fram sitter fjäderben med undre triangellänkar, bak en torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar. Styrning via elektromekanisk servo. Vändcirkeln är 10,6 meter. Ventilerade bromsskivor fram och bak. Systemet är låsningsfritt. Bilen har ett axelavstånd på 249 cm. Dimensionerna är 392x169x136 cm. Spårvidd fram/bak 143/142 cm. Tjänstevikten är 1,235 eller 1,265 kg. Maxlasten är 215 kg. Acceleration 0-100 km/h på 9,4 s med 1,8 litersmotor. Toppfart 204 km/h. Bränsleförbrukningen blandad körning är 0,77 l/mil. Bagaget rymmer 250 liter.

Modell: Opel Tigra Twin top