Sök
Opel Astra Cab

Opel Astra Cab

Varför inte?

2003-04-14

Astra Coupé som cabriolet blir en sportig Opel med hygglig komfort och bra prestanda.
Testkälla Betyg Kommentar
Motor 30,5/40 “Mera plats, fart och flärd”
Top Gear “Stacks of grip”
Auto motor und sport 4/5 “Gute Fahrleistungen”

Vad tycker testarna?

Opel Astra Cabriolet får bra omdömen för prestanda. Testarnas åsikter om bromsförmåga, styrning, acceleration, vridmoment och väggrepp är positiva. Det är egentligen bara ljudnivån det råder delade meningar om. En förare förvånas över att man inte alls störs av motorljudet medan en annan tycker att bilen är alldeles för högljudd, särskilt vid låga växlar. Den italienska formen är snygg och även med suffletten nere känner man nästan inte av något drag. Standard på finesser samt säkerhetsutrustning är hög. Astra har bra miljöegenskaper och låg bränsleförbrukning.

Motor

“Mera plats, fart och flärd”

astracabbakMotor testkör Opel Astra Cabriolet mot Peugeot 206 Cabriolet och konstaterar att Opeln har snygg design med slanka, svepande linjer. På 30 sekunder gömmer sig taket under hatthyllan och du är redo att starta. Panelen är funktionell och snarare sportig än elegant. Man imponeras av en snygg instrumentpanel som är lätt att läsa av. Även om säkerhetsutrustningen är lite unik med nackskydd och säkerhetspedaler, så känns ändå nackskydden för låga. Bagageutrymmet är dock spatiöst och modellen är mycket rymlig framtill, men baksätet är upprätt och kan vara obekvämt för längre turer. Motorn har ett fint vridmoment som gör körningen oerhört smidig även på höga växlar. Mycket bra väggrepp även vid höga farter på kurviga vägar. Testaren förvånas över att det nästan inte alls känns dragigt när suffletten är nerfälld. Både 206 och Astra gillas av testföraren. Astra Cabriolet passar bättre för långkörning med bra prestanda för sitt pris och bra utrustningsnivå. Spårande däck och karossristningar drar ner betyget något.

Källa: Motor nr 6/7, 2002
Top Gear juli, 2002
Auto motor und sport nr 22, 2002

Top Gear

“Stacks of grip”

astracabinneTop Gear testkör Astra Cabriolet med turbomotor och tycker att detta verkar vara en funktionell sportbil till vinterväder och inte enbart en snygg sportcabriolet. Ljudnivån är låg och brus märks nästan inte alls med suffletten nere. Det är endast regnstänken på tyget som påminner om att man faktiskt kör en cab. Motorn är bra till bilen och har en hel del krut i sig. Mycket gott väggrepp och bra styrning, men modellen känns på det hela taget lite klumpig. Trots att designen är slipad och den röda cabben ser smart ut, saknar man den där lilla extra finessen. Modellen är inte rymlig men acceptabel för en fyrsitsig cab. Sätena är bekväma och bilen har bra standardutrustning.

Auto motor und sport

“Gute Fahrleistungen”

Auto motor und sport kör Astra med röd och svart läderutrustning, där Opel lyckats bra när det gäller form och design. En snygg modell och testaren förvånas över att bilen går så ljudlöst, även om dieselmotorn i testexemplaret tidvis ger ifrån sig ett brummande ljud, särskilt vid lägre växlar, som man inte är förtjust i. Vid högre växlar känns ljudet inte lika påtagligt och det visar sig till sist att Astran faktiskt är rätt tystgående jämfört med många andra cabbar. Att den har låg bränsleförbrukning är ett plus, menar man. Modellens prestanda är testaren mer nöjd med. Det är bra drag i motorn och allt fungerar utmärkt. Poäng för bra utrustning, prestanda och bromsar. Dålig sikt bakåt och det trånga utrymmet generellt är några smärre brister.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Opel Astra Cabriolet är en sportcoupe designad av Bertone i Turin som tillverkas i 30000 exemplar varje år. Elmanövrerat tak och fjärrstyrd, automatisk låsning. Motorvalen består i en 2,2 liters radfyra på 147 hästkrafter eller en 2,0 liters bensinturbo på 190 hk. I andra europeiska länder finns den även att få med turbodieselmotor på 2,2 liter. Den senare kostar ca 35000 mer men inkluderar bl a läderklädsel. Modellen kan fås i två solida lacker och i nio metalliclacker med klädsel i tyg eller läder och läderratt. Opel Astra Cabriolet har DSA-sportchassi, ABS-bromsar, TC Plus antislirsystem och EHPS elektrohydraulisk styrservo. Toppfarten noteras för 2,2 litersmotorn till 218 km/tim och 0-100 km på 9,5 sekunder. Bränsleförbrukningen är 8,7 liter/100 km blandad körning och modellen är registrerad i miljöklass 2005. Säkerhetsutrustningen omfattar nackskydd mot pisksnärtskador, front- och sidoairbags, säkerhetsratt samt eftergivliga pedaler. Bland komfortfinesserna märks farthållare med Multi Info Display, funktionskontroller för radio i ratten, radio med CD-spelare och sex högtalare. Köpare garanteras 12 års rostskydd. Opel Astra Cabriolet mäter 4267x1709x1390 mm och tjänstevikten ligger på 1393 kg. Priset avser basversionen Astra Cab 2,2.

Modell: Opel Astra Cab