Sök
Nissan Micra C+C

Nissan Micra C+C

Mycket bil för pengarna

2006-01-13

Cool cabriolet som kan användas året runt. Finns med motor på 1,4 och 1,6 liter, båda framhjulsdrivna. Testarna är överens om att C+C ger mycket cabriolet för pengarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "The most convincing folding-roofed supermini"
Auto motor und sport - "Kokettiert ganz offen mit der Damenwelt"
Car 4/5 "Coupe-cabrio without compromises"
What Car 3/5 "Good but a bit compromised"

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att C+C är mycket bil för pengarna. Den har en ljus och luftig interiör med sitt transparenta tak, vilket är mycket lätt att fälla upp och ner med en knapptryckning. Vad som talar emot Micra C+C är det trånga utrymmet inne i bilen, vuxna kan inte sitta i baksätet och en lång förare har också problem att få plats med benen.

Autocar

"The most convincing folding-roofed supermini"

Brittiska Autocar tycker att det mest häpnadsväckande hos Micra C+C är glastaket. Något annat som är suveränt är det lätta sättet att fälla ner och upp taket med bara ett tryck på en knapp. Att modellen har fyra sittplatser är bra, men tyvärr är sätena bak endast gjorda för barn under korta åkturer. Utrymmet är alldeles för litet. För långa personer kan hela bilen kännas trång. Utrymmet i bagaget är däremot mycket bra, bättre än i många större bilar. Bilen är snygg. Glastaket gör att bilen känns luftig och ljus och med taket uppe blir ljudet mindre metalliskt.

Källa: Autocar 11 okt 2005

Auto motor und sport

"Kokettiert ganz offen mit der Damenwelt"

Tyska Auto motor und sport understryker att detta är en bil för kvinnor. Den är något för trång för en man över medellängd. Bilen är ingen skönhet, utförandet inuti bilen jämförs med strassmycken och är ungefär lika ömtålig. När det gäller körandet är rattens precision måttlig vilket kräver att man rättar ofta. I stan är bilen mycket lättanvänd och enkel att parkera. Att man genom en knapptryckning kan fälla ner taket är bra, att färden dessutom är angenämt luftig och bekväm är ännu bättre. Testaren gillar de små förvaringsställena som är perfekta för en kvinnas accessoarer, men sätena bak är alldeles för små. Dock är bagageutrymmet nog för att rymma kassarna från lördagsshoppingen.

Källa: Auto motor und sport nr 24 2005

Car

"Coupe-cabrio without compromises"

Car tycker också att det här är en bil för kvinnor, men märker inget kvinnligt med bilens prestationer. Den elektriska styrningen ger bra respons och är väl uträknad, dessutom ger dämpningen en fin vägkänsla i varje kurva. Den smarta växlingen är en glädjekälla men prestationen skuggas lite av extra vikt. Bilen är lugn att köra och håller sig stabilt på banan. Testaren tycker att bilen inte är utseendemässigt tilltalande med taket uppe, men man gillar det breda synfältet från det genomskinliga taket. Fördelarna hos Micra C+C är det lätta sättet att fälla ner taket, bagageutrymmet och ljudsystemet som ger mycket hög kvalitet på ljudet. Slutsatsen blir att det är ett tilltalande paket till lågt pris. 

Källa: Car december 2005

What Car

"Good but a bit compromised"

What Car har jämfört Mini Cooper Convertible med Nissan Micra C+C. Testaren gillar kombinationen cabriolet och coupé som erbjuder en bil för vinter och en för sommar. Växlingen är dock inte bra hos Micra, klumpig och vag menar testaren. När taket är uppfällt är fjädringen bra, men med taket nedfällt blir färden mer orolig. Glastaket gör interiören ljus och luftig. Baksätena verkar enligt testaren gjorda för att transportera väskor och inte människor, eftersom de är väldigt trånga. Alla inställningsknappar är lätta att nå men ser lite billiga ut. Bagageutrymmet är stort och bra, även när taket är nedfällt. Det som talar för Micra C+C är att man får mycket för pengarna och det som talar emot är det konstiga utseendet och det lilla utrymmet inuti bilen.

Källa: What Car januari 2006

Cirkapris: 170000 kronor

Produktfakta: Nissan Micra C+C (coupé + cabriolet) finns med 1,4 eller 1,6 liters bensinmotor. Den har två dörrar, är framhjulsdriven och har en femväxlad manuell låda. 1,4 liters motorn har en maxeffekt på 88 hk (65 kW) och maximalt vridmoment på 128 Nm vid 3200 v/min. Den har en toppfart på 176 km/h och accelererar 0-100 km/tim på 12,8 sekunder. Bränsleförbrukningen är 6,6 l/100 km. Bilen mäter 3806(L)x1441(H)x1668(B) mm och tjänstevikten är 1258 kg. 4 airbags finns och modellen med 1,6 liters motor har dessutom läderklädsel och klimatanläggning.