Sök
Nissan 350Z

Nissan 350Z

Zpännande!

2002-09-25

Nissans nya sportkupé 350Z är här med skålade stolar, utmärkt väghållning och vrålande V6. Byggd som äkta vägmaskin får den utmärkta omdömen för både in- och utsida.
Testkälla Kommentar
Car "The latest Z-car is spot on"
EVO "This car is so alive"
Auto Motor & Sport "Mer än ett snyggt skal"
Top Gear "Excellent to gawp at"

Vad tycker testarna?

Testarna är mycket eniga och ser Nissan 350Z som en värdig efterföljare i Z-serien. Utvändigt är bilen linjeskön samtidigt som den har en retrokänsla utan att det känns påträngande. Invändigt finns flera detaljer som "klassens bästa stolar" samt hastighets-, bränsle- och varvräknare som justeras tillsammans med ratten. Ute på vägen är testarna eniga om att V6-motorn presterar mycket bra. Tillsammans med den minst lika duktiga kurvtagningen blir bilen mycket rolig att köra. Dämpningen är "inget farmor skulle uppskatta", lägger en av testarna till.

Car

"The latest Z-car is spot on"

Nissan_350z_inside.

Car tycker Nissan 350Z är både bekväm och överraskande rymlig med en motor som spinner likt en katt, samt känslig och välbalanserad styrning. Bilen svarar precist och lydigt på förarens kommandon och det finns ingenting artificiellt som stör intimiteten mellan förare och bil. Den sjätte växeln förhöjer komforten ytterligare på motorvägarna. Designmässigt skriver Car att det kan ta ett tag att vänja sig vid 350Z i vissa vinklar, men samtidigt går det inte att förneka att bilen är modernt designad med en retro underton, inte tvärtom. Inne i bilen finns rejält med utrymme för ben och huvud med klassens bästa stolar och felfri instrumentbräda.

Källa: Car Jan, 2002
EVO Aug, 2002
Auto Motor & Sport Nr 15, 2002
Top Gear Sept, 2002

EVO

"This car is so alive"

EVO skriver att ute på vägen känns 350Z lätt och styv med hårda stötdämpare som får huvudet att gunga i takt med alla små gupp och gropar i vägen. Ingen bil för farmor, tillägger testaren. I kurvor beter sig bilen utmärkt och biter sig fast i vägbanan utan tecken på understyrning. Styrningen är ändå inte lika telepatisk som hos Porsche Boxster, här måste man faktiskt svänga på ratten för att göra en omkörning. Ur två massiva, runda avgaspipor ryter 350Z likt Chrysler Viper och det lär garanterat hålla grannarna vakna. Enda nackdelen blir att vid tidpunkten för provkörningen fanns bilen ännu inte att köpa i Storbritannien.

Auto Motor & Sport

"Mer än ett snyggt skal"

Nissan_350z_back

Auto Motor & Sport menar att Nissan visar "imponerade fokus" med nya 350Z där den linjesköna karossen bara är en aptitretare. Under skalet har bilen lånat många komponenter från hyllade Nissan Skyline och axlar manteln efter 300ZX. Bilen beskrivs som en okonstlad sportbil med plats för två, konstruerad med krokiga vägar i tankarna. Då testaren tar 350Z på en runda svarar maskinen rappt på alla varvtal och sprider vällust med sin rena sång. Sex cylindrar är avgjort mer än fyra i jämförelse med till exempel Audi TT. Bilen stortrivs i såväl långsamma som snabba böjar. Sättningen är hård men vägs upp av ett imponerande uppträdande i hög fart. Inredningen är utstuderat designad. Varje detalj är formgiven med precision och känsla, men inte så mycket att det går ut över funktionen. Karossens formgivning sammanfattas som aggressiv, utan att verka burdus.

Top Gear

"Excellent to gawp at"

Nissan_350z_side

Top Gear tar sig en titt på Nissan 350Z ser man en bil konstruerad med föraren i fokus. Alla instrument är riktade mot förarplatsen och hastighets-, bränsle- och varvräknaren justeras tillsammans med ratten. Den hastighetskänsliga styrningen är stabilt balanserad och den sexväxlade lådan kräver att man tar i för att allt skall flyta mjukt i höga hastigheter. V6:an på 3,5 liter kan på pappret verka blyg, men presterar mycket övertygande. I svängarna håller sig 350Z till sin körlinje utan några tecken på understyrning. Bilen anses väldigt välbalanserad och svarar naturligt på kommandon, samtidigt som den fyller föraren med självförtroende menar Top Gear

Cirkapris: 360000 kronor

Produktfakta: Nissan 350Z är Nissans senaste tillskott i Z-serien som inleddes med 240Z i början av 70-talet. Designen är modern och elegant samtidigt som vissa linjer vittnar om bilens förflutna. Invändigt är bilen designad med föraren i åtanke. Instrumenten är vinklade mot förarplatsen och de djupt skålade stolarna inbjuder till tvära svängar. Under huven hittar man en 3,5 liters V6:a på 291 hk och sexväxlad manuell låda. Enligt tillverkaren går accelerationen 0-100 km/h på strax under 6 sekunder och maxhastigheten är ca 240 km/h. Måtten är 4308x1816x1318 mm, axelavståndet 2649 mm och torrvikten 1440 kg.

Modell: Nissan 350Z