Sök
Mitsubishi Lancer EVO

Mitsubishi Lancer EVO

En hårig best för fjuniga killar

2002-02-07

Den rallybetonade Lancer EVO tillverkas i lagom många exemplar för att få klassas som standardbil i tävlingssammanhang. Ett krutpaket med rå utstrålning och obefintlig komfort.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport nr 3 "Så välbalanserad och snäll"
Auto Motor & Sport nr 5 "Mycket körglädje för pengarna"
Top Gear "It sounds like Hannibal Lecter"
Teknikens Värld nr 20 2000 "En bloddopad finne med rötter i Japan"
Teknikens Värld nr 7 2001 "Körupplevelsen går utanpå det mesta"

Vad tycker testarna?

Tre av testerna avser EVO VI, två EVO VII som dock inte lär säljas i Sverige. Det framgår dock att den senare på många sätt inte alls är bättre än föregångaren, i alla fall inte körmässigt. Lancer EVO röner många positiva omdömen som kompromisslös men lättkörd rallybil för året-runt bruk och som sådan slår den betydligt dyrare storheter som Audi RS4 och Porsche Carrera 4. Den är dessutom snabbare än BMW M3 upp till 100 km/h men har också en spartansk inredning och racklig kvalitetskänsla. Men det står man kanske ut med om man vill vara värst.

Auto Motor & Sport nr 3

"Så välbalanserad och snäll"

Välbalanserad och lättkörd under extrema förhållanden
Välbalanserad och lättkörd under extrema förhållanden

Auto Motor & Sport jämför EVO VI mot nya BMW M3. En något ojämn kamp då BMW:n har en sexa på drygt tre liter och kostar 150,000 kr mer än Mitsubishin. Det återspeglas också i betygen där M3 segrar med fem stjärnor mot fyra för EVO. I praktiken är dessa bilar dock ganska jämbördiga på banan och EVO är faktiskt något snabbare från 0 till 100. Utseendemässigt är EVO en kontroversiell bil med sina feta spoilers och dekaler. Till de uppenbara nackdelarna hör den dåliga isoleringen till kupén och testaren efterfrågar ”ett mer gediget bygge” för de pengar man ändå får lägga på Mitsubishin. Dessutom drar den mycket mer bensin än BMW:n på banan men allt detta vägs upp av att bilen är så välbalanserad och lättkörd under extrema förhållanden. Valet av bil är därmed en fråga om personlighet och smak.

Källa: Auto Motor & Sport nr 3 2001
Auto Motor & Sport nr 5 2001
Top Gear Jan 2002
Teknikens Värld nr 20 2000
Teknikens Värld nr 7 2001

Auto Motor & Sport nr 5

"Mycket körglädje för pengarna"

Samma tidning har även provat den senaste versionen EVO VII, en bil som inte lär tas in till Sverige då den bygger på en annan modell kallad Cedia. Utseendemässigt är VII betydligt tamare än den förra versionen, men insidan har också en mer genomarbetad finish då denna version är baserad på en mer gatuanpassad bil. Däremot sitter testaren inte bra i den högt placerade Recarostolen men motorn är densamma med lika snabb och direkt respons. Växellådan är lite mer tungstyrd men fortfarande precis och ”härlig”. VII har bra ljudisolering och bättre fjädring än VI samt med en mindre känslig fjädring och ännu bättre bromsar. Men trots att detta är en bättre bil så har testaren svårt att känna lika stor entusiasm som inför VI. Men det spelar nog mindre roll då denna version knappast kommer att komma till Sverige alls.

Top Gear

"It sounds like Hannibal Lecter"

Top Gear provar också version VII, denna gång mot konkurrenterna Renault Clio V6 och BMW M3. Det första testaren lägger märke till hos EVOn är ljudet som påminner om Hannibal Lecter. Till det yttre är EVO VII mycket snällare än VI men under skalet är styrningen ännu mer direkt och responsiv. Chassit är utsökt välbalanserat och ger omedelbar feedback vilket gör åkningen ”rock solid” och särskilt utmärkande på de blöta vintervägarna i norra Skottland. Testaren känner sig som en rallykung i den idiotsäkra hanteringen som EVOn bjuder på. Drivningen har inställningar för snö, lera och asfalt vilket omfördelar kraften lite olika på fram- respektive bakhjulen. En annan intressant gimmick är knappen till spolarvätska på turbons intercooler men det är knappast en funktion som behövs då kraften är mer än tillräcklig ändå. Växellådan är mindre underhållande i EVO VII, liksom känslan i bromsarna som dock tar som de ska. EVO VII slutar på samma totalbetyg som BMW M3 med fem poäng av fem möjliga, mot Renaultens tre.

Teknikens Värld nr 20 2000

"En bloddopad finne med rötter i Japan"

Spoilers som håller bilen fastklistrad på vägen
Spoilers som håller bilen fastklistrad på vägen

Teknikens Världlåter EVO VI duellera mot Audis värsting RS4 som på pappret har 100 hästar mer och dessutom gott om utrustning. Men i praktiken klarar sig den betydligt lättare och billigare EVOn bra på Nürburgring-banan där bilarna får bekänna färg. Särskilt i kurvorna med sin konsekventa överstyrning där den ”rinner som en ål” genom svängarna. De väl tilltagna spoilers som sitter fram och bak hjälper faktiskt till att hålla nere bilen när det går fort. Säkerhetsmässigt är bilen knappast bättre utrustad än normalbilen och hela inredningen förutom ratt och stolar känns billigt utförd. Bensintanken är också ynklig och i Autobahnfart måste man tanka bilen redan efter dryga 30 mil. Trots den påtagliga racekänslan blir det Mitsubishin som får högst betyg i testet, ”om hjärtat får råda och på något konstigt sätt även plånboken”, avslutar Teknikens Värld.

Teknikens Värld nr 7 2001

"Körupplevelsen går utanpå det mesta"

Samma tidning jämför fyra sinsemellan olika fyrhjulsdrivna sportbilar på isbanor i Norrland. Inga betyg delas ut men flera i testlaget föredrar Mitsubishi EVO VI framför Subaru Impreza WRX, Audi TT Quattro och Porsche Carrera 4. EVOn är klart roligast att köra på isbanan med sin perfekta balans och känsla av kontroll. Kraften räcker till och blir över och omkörningarna går nästan lite för fort. Men det känns i kroppen efteråt och transportsträckorna ”liiite jobbiga” i EVOn. Motor, växellåda, drivning och väghållning är klart bäst i Mitsubishin. Däremot har de andra bilarna saker som sköna stolar, bra ljudisolering m.m.

Cirkapris: 400000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi Lancer EVO är inne på version VI (VII i utlandet), en rallybetonad och hårt trimmad fyrhjulsdriven bil som inte har något gemensamt med den vanliga Lancer. EVO använder sig av lamelldiff på bakaxeln, mittdifferential med visko-koppling samt torsendiff i framvagnen. Motorn är en tvåliters radfyra med turbo som ger hela 280 hk och ett vridmoment på 370 nm. Turbinbladen är gjorda i titan och det finns en manuell kontroll för vätskekylning av turbons intercooler. Bilen är lågt växlad och tillverkaren har gjort bilen spartansk för att spara vikt. Tjänstevikten ligger på 1400 kg. Tanken rymmer 50 liter och yttermåtten är 435x177x142 cm. Antisladdsystem kallat AYC ingår liksom elhissar, manuell AC och lättmetallfälgar. Stolar från Recaro, i övrigt är utrustningslistan skral. Garantipaketet är inte lika generöst som för övriga Mitsubishi-bilar. 0-100 går på 5 sekunder, bensinförbrukningen är mellan 1 och 1,5 liter per mil.

Modell: Mitsubishi Lancer EVO