Sök
Mitsubishi Lancer Evo VIII

Mitsubishi Lancer Evo VIII

Trafikanpassad rallybil

2004-05-24

Lancer Evo VIII är i huvudsak en rallybil som anpassats för vanlig trafik. Testarna imponeras av bilens prestanda medan kritik riktas mot den tråkiga interiören samt bilens användbarhet.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Så nära du kan komma en rallybil”
Vi Bilägare ”Inget för vanliga vägar”
Auto Motor & Sport ”Lite snyggare och lite snällare”
Top Gear ”So damned desirable”

Vad tycker testarna?

Testarna riktar huvuddelen av sitt beröm mot bilens prestationer vid höghastighetskörning i kurvor. Bidragande faktorer är det nya systemet Super Active Yaw Control och en aktiv bakre mellandifferential. Dessutom beröms Mitsubishin för möjligheten att genom en knapptryckning välja mellan tre olika inställningar (snö, grus, asfalt). De flesta är negativa till bilens inredning. Vissa ifrågasätter bilens komfort, pris och huruvida den är lämplig för trafik överhuvudtaget.

Teknikens Värld

”Så nära du kan komma en rallybil”

Mitsubishi-Lancer_backTeknikens Värld berömmer det nya SAYC systemet. Genom att fördela drivkraften med en planetväxel istället för med koniska drev förbättras fästet vid hård kurvtagning samt att bakhjulens drivkraft förstärks, utan att minska framhjulens dragkraft. En annan intressant innovation är möjligheten att kunna välja mellan inställningarna asfalt, grus och snö. Testet genomfördes på torrt underlag, på vilket styrningen var ”snabb som ögat”, och fästet starkt även vid full gas i kurvor. I jämförelse med Evo VII känns kraftflödet effektivare och bilen mer körbar. Själva vägkänslan kunde varit bättre. Kritik riktas mot bilens bullrighet, vilket tröttar i längden. Dessutom ställer sig testaren negativ till den tråkiga interiören och avsaknaden av strålkastarrengörare.

Källa: Teknikens Värld nr 6 2004
Vi Bilägare nr 5, 2004
Auto Motor & Sport nr 7, 2004
Top Gear, mars 2004

Vi Bilägare

”Inget för vanliga vägar”

Mitsubishi-Lancer-Evo-VIII_Vi Bilägare genomför testet som en indirekt jämförelse mellan Evo VIII och Evo VII. Vingen på Evo VIII har förbättrats för att undvika problemen med lyftkrafter på framaxeln som föregångaren hade. Dessutom har intaget för intercoolern tagits upp 10% för att förbättra effekten från turbon. Evo VIII känns stabilare på vägen i hastigheter kring 100 km/h och går tystare än föregångaren. Mitsubishis fyrhjulsdrift har förstärkts med aktiv mellandiff som kan ställas in efter olika underlag. Super AYC beröms av även denna testare. Trots bilens kraftiga turbo når testaren aldrig upp i den känslan av rallybil som önskas och styrningen ger inte den nivå av feedback som önskas. Detta i kombination med det höga priset drar ner betyget något.

Auto Motor & Sport

”Lite snyggare och lite snällare”

Mitsubishi-Lancer-frontAuto Motor & Sport konstaterar att Evo VIII praktiskt taget är en rallybil som justerats lite för att passera lagstiftningen för vanlig trafik. Accelerationen från stillastående är enorm, inte minst tack vare fyrhjulsdriften som är ”mer avancerad än någonsin”. Möjligheten att genom en knapptryckning justera kraftfördelningen så att den lämpar sig bäst för asfalt, snö eller grus får beröm av testaren, likaså Super AYC. Dessa faktorer ger fantastiska vägegenskaper som effektivt tar bilen så smidigt som möjligt genom kurvorna. Kritiken är dock svidande. Den ”totala bristen på komfort” gör att testaren föredrar att åka buss framför Evo VIII på större landsvägar, på grund av bullret och den obekväma stolen. Dessutom är interiören undermålig menar Ams.

Top Gear

”So damned desirable”

Mitsubishi-Lancer-EengiTop Gear berömmer bilens imponerande prestanda. Accelerationen och vägfästet imponerar väldigt mycket under alla förhållanden. Jämfört med föregångaren har turbon modifierats så att den snabbare kopplas in, för att ytterligare öka bilens kapacitet. Även kraftfördelningen har utvecklats i positiv riktning, enligt testaren. Utöver att vara snabbare är bilen även bekvämare att köra. Det enda frågetecknet kring bilen är dess prislapp, som till viss del ifrågasätts av Top Gear.

Cirkapris: 380000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi Lancer Evo VIII har en tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare, kompression 8,8:1, borrning/slag 85/88mm, volym 1997 kubikcentimeter. Maximala effekten är 265 hk (195 kW) vid 6500 r/min. Maximalt vridmoment 355 Nm vid 3500 r/min. Bromssystemet är låsningsfritt med ventilerade skivor fram och bak. Fyrhjulsdrift med 5-växlad manuell låda och aktiv bakre differential, Super AYC. Bilen har skruvfjädring och krängningshämnare fram och bak, i fram fjäderben med undre triangellänkar och i bak multilänkaxel. Acceleration från 0-100 cirka 6,1 sek, topphastighet 245 km/h. Bränsleförbrukningen blandad körning är 1,09 l/mil. Axelavstånd 263 cm, längd 449 cm, bredd 177 cm, 146 cm. Tjänstevikten är 1470 kg och den maximala lastvikten ca 400 kg.

Modell: Mitsubishi Lancer Evo VIII