Sök
Mitsubishi Colt CZT

Mitsubishi Colt CZT

Kraftfull och liten

2005-08-31

Testarna anser att den lilla Colten är ganska ojämn i sin prestanda, men att accelerationen är i alla fall imponerande.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 “A competent all-round package”
Auto Motor & Sport 63/100 “Intrycket är ganska ojämnt”
EVO 3/5 “Appealing package”

Vad tycker testarna?

Testarna anser att bilen är liten och överraskande pigg. Accelerationen är riktigt bra, vilket gör att omkörningar sker snabbt och lätt. Styrningen får blandade omdömen, någon anser att den fungerar bra medan en annan anser att den är i tyngsta laget. Ett gemensamt omdöme är att styrningen inte klarar allt för snabba manövrar. Dessutom känns bakvagnen ostadig när man pressar bilen genom kurvor och i snabba inbromsningar. Invändigt menar testarna att känslan är ganska billig och utrymmesmässigt bör man inte vara fler än två i baksätet.

Autocar

“A competent all-round package”

road

Autocar påpekar att bilen är riktigt billig, vilket är bra. Accelerationen är överraskande god och så även dragkraften. Omkörningar genomförs utan minsta problem med hjälp av den snabba växellådan. Styrningen känns dock tung och man får inte riktigt den feedback man söker, vare sig genom ratt eller pedaler. Dessutom känns bakvagnen ostadig när man pressar bilen i kurvor eller genomför en hård inbromsning. Den största delen av interiören känns genomarbetad och väl utformad, men det hala syntetiska tyget gör att föraren kanar i stolen vid snabba manövrar. Max två vuxna personer bör sitta i baksätet, annars blir det både trångt och obekvämt.

Källa: Autocar 31 maj 2005
Auto Motor & Sport nr 13 2005
EVO juli 2005

Auto Motor & Sport

“Intrycket är ganska ojämnt”

insidecolt

Auto Motor & Sport testar förutom Colt CZT även Citroën C2 VTS, Ford Fiesta ST, Seat Ibiza FR samt Skoda Fabia RS. Testvinnare är Ford medan Mitsubishi hamnar på delad fjärdeplats tillsammans med Citroën. Testaren blir positivt överraskad av drivet i den lilla 1,5-liters turbomotorn. Accelerationen är strålande och det gör bilen till en veritabel raket, även jämfört med större bilar. Styrningen fungerar bra, men testaren hade gärna sett mer vägkänsla i ratten. Pressar man bilen i kurvor så griper ESP-systemet in, dessutom får man ibland ett överraskande kast med bakvagnen vilket gör att säkerheten inte känns hundra-procentig. Sittkomforten är bra men bullret är ganska påträngande. Tråkigt är att plastinredningen har en ganska billig framtoning, och delar av inredningen lossnar lätt vilket är ett stort minus. Slutsatsen blir att bilen faktiskt är ganska medelmåttig.

EVO

“Appealing package”

carcolt

EVO provkör en cabrioletvariant av Colt och påpekar att bilen är femsitsig, men baksätet är så trångt att man inte bör använda det annat än tillfälligt. Bilen är behaglig att åka i med nedfällt tak, till största delen tack vare en utökad vindruta som inte bara skyddar passagerarna utan ser till att taket tar mindre plats i nedfällt läge. Motorn är pigg och kraftfull och svarar direkt på kommando. Styrningen och hanteringen är dock inte så sportig som man kanske förväntar sig med tanke på bilens utseende. Stöt-dämpningen fungerar bra på ojämna vägar, men när man skall köra runt hörn eller göra andra snabba manövrar så svarar inte bilen så fort som man skulle önska. Den testade bilen är utrustad med 1,5-liters turbo, det är också den motor som testaren rekommenderar.

Cirkapris: 150000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi Colt CZT är en fyrsitsig kupé utrustad med en 4-cylindrig längsmonterad fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 1468 cc. Det maximala vridmomentet är 155 Nm vid 3500 r/min och den maximala effekten är 147 hk vid 6000 r/min. Kompressionen är 9.0:1. Växellådan är femväxlad manuell. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram/bak på 279/249 mm. Däcken är 205/45 ZR16. Dimensionerna är 382x198x152 cm.

Modell: Mitsubishi Colt CZT