Sök
Mini Cabrio

Mini Cabrio

Pärla utan tak

2004-07-11

Nya Mini Cabrio verkar vara en fullträff om man får tro testarna. Supersäker väghållning och komplett tillbehörslista kännetecknar denna lilla cab.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4/5 "Fiffig sufflett"
Teknikens Värld "Oemotståndlig"
Auto Zeitung "Noch schicker"

Vad tycker testarna?

När testarna provkör Mini Cabrio på kurviga vägar och under varierande väderförhållanden är det inte mycket man klagar på när man kör hundkojan utan tak. Den har en fenomenal väghållning, perfekt styrning och växellåda samt effektiva bromsar. Det finns inte många brister. En testare påtalar att ESP inte ingår som standard och sitter man bak är det inte bekvämt. Annars är den lilla bilen förvånansvärt praktisk men framför allt riktigt rolig att köra.

Auto Motor & Sport

"Fiffig sufflett"

MINI-Cabrio_bak
Auto Motor & Sport tycker att den lilla cabrioleten är kul att köra och den har dessutom ett väldigt säkert väggrepp även när man tar skarpa kurvor i hög hastighet. En riktigt imponerande uppvisning för en framhjulsdriven bil. Man märker att chassi och fjädring sköter sig fint och körkomforten faktiskt är ganska hög, även vid öppen körning. Modellen kännetecknas av en ridstyv kaross, perfekt kalibrering och bra stötdämpare. Suffletten fälls ner snabbt och smidigt och totalt sett menar man att bilen har en robust och genomarbetad konstruktion. Växlarna är exakta och bilen är stabil, trots att det den är liten. Det finns inte mycket att klaga på förutom att ESP borde ingå i standardutrustningen. Extremt gott om sittplats finns inte i baksätet, men vad gör det?

Källa: Auto Motor & Sport nr 11, 2004
Teknikens Värld nr 12, 2004
Auto Zeitung nr 12, 2004

Teknikens Värld

"Oemotståndlig"

MINI-Cabrio_ratt
Teknikens Värld testkör den nya hundkojan och medger att den är ännu mer tuff och personlig när man kör nercabbat. Tvärtom mot vad man skulle tro är det en ganska rymlig bil, med ett både delbart och fällbart baksäte om man skulle behöva stuva in mer än ett par små väskor. Sittkomforten är inte den allra bästa där bak, men fram sitter man ytterst komfortabelt om man inte är alltför lång, men ratten kan endast ställas i höjdled. Chassit verkar välkonstruerat och det är svårt att tappa fästet. Styrningen är direkt, växlarna exakta och bromsarna effektiva. Kort sagt har bilen extremt bra väghållning. En hel del snygga inredningsdetaljer finns också att välja på. Inte undra på att bilen kommer att bli populär, menar testaren.

Auto Zeitung

"Noch schicker"

MINI-Cabrio_sidan
Tyska Auto Zeitung är imponerad av den lilla cabben och anser att tillverkaren har lyckats skapa en riktig liten värstingbil som bjuder på en kul körupplevelse. Branta vägar, skarpa kurvor, halt eller regnigt, Cabrio klarar väggreppet galant. Små skakningar i karossen känns enbart på riktigt dåliga gator i stadstrafik. Suffletten är en extra finess, men det finns också möjlighet till ett rejält soltak om man inte är pigg att fälla ner helt. Bilen ser elegant ut, motorn är lite kraftlös vid start men uppe i varv känns den både livfull och pigg. Sammantaget tycker testaren att modellen är en perfekt liten bil som dessutom är förvånansvärt bekväm och rymlig.

Cirkapris: 190000 kronor

Produktfakta: Mini Cabrio lanseras som Mini One med 66 kW/90 hk, Mini Cooper med 85 kW/115 hk samt MINI Cooper S med kompressor och 170 hk, samtliga med en 1,6 liters bensinfyra. Standardutförande är 15-tums stålfälgar eller lättmetallhjul (One/ Cooper) med däck i dimensionen 175/65 R15, medan Cooper S har 16-tums lättmetallhjul. 0-100 km/h tar 9,8 sekunder med Mini Cooper, som har en bränsleförbrukning på cirka 7,3 liter/100 km. Suffletten finns i tre olika färger och öppnas elektriskt på 15 sekunder (endast vid stillastående). Taket kan även öppnas 40 cm som soltak, i hastigheter upp till 120 km/h. Den fyrsitsiga Mini Cabrio har en maxlast på 400 kg och bagageutrymmet sväljer 165 liter. Säkerhetsutrustningen omfattar dubbla krockkuddar samt två huvud/bål-sidokuddar i sätena. ABS med fyra sensorer, elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och kurvbromsningskontroll (CBC). Som tillval finns också stabilitets- och antispinnkontroll (ASC-T) samt dynamisk stabilitetskontroll (DSC). Bilen finns i 10 färger och taket i svart, blått eller grönt. Säten kan fås i tyg, tyg/läder eller helt i läder.

Modell: Mini Cabrio