Sök
Mercedes SLK

Mercedes SLK

Knubbig och stabil

2002-07-02

Mercedes SLK är en tvåsitsig cabriolet vars enkla och snabba takanordning får uppskattande omdömen av samtliga testare, liksom övriga egenskaper.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 47/60 "En svårslagen roadster"
Vi Bilägare "Piggare än någonsin"
Consumer Reports 4/5 "A quiet, pleasant driving experience"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare är mycket positivt inställda till den lätthanterade takanordningen, men även designen får gott omdöme. Omdömena är något delade om komfort, styrning och vägkänsla samt den bullernivå som uppstår vid högre hastigheter. Någon testare anser också att bilen känns lite för stadig för att tillhandahålla den riktigt sportiga känslan. Överlag får dock bilen generellt bra betyg, bland annat tack vare sin pigga motor. Samtliga har testat SLK 320.

Auto Motor & Sport

"En svårslagen roadster"

Takkonstruktionen får beröm
Takkonstruktionen får beröm

Auto Motor & Sport anser att SLK har både elegans och sportighet i ett knubbigare utförande. Testaren menar att inredningen håller samma standard som övriga Mercedesmodeller, men färgsättningen kan kanske upplevas som lite avskräckande för traditionella sportvagnskunder. Nästan storbilskänsla i styrningen men den styr mycket exakt. Den manuella växellådan är bättre än vanligt och den automatiska är rapp och håller kvar växlarna länge. Testaren låter sig imponeras av mekanismen som fäller upp taket på under 30 sekunder. Komforten imponerar dock inte. Även med taket uppe bullrar det ganska ordentligt efter 100 km/h. Mercedes SLK känns som en komplett bil, genomtänkt från första till sista skruv. Takkonstruktionen får mycket beröm liksom chassi, byggkänsla och komfort i kombination med pigg motor och kul körkänsla.

Källa: Auto Motor & Sport nr 9 2002
Vi Bilägare nr 16 2001
Till Consumer Reports hemsida

Vi Bilägare

"Piggare än någonsin"

Däckbuller via bakvagnen
Däckbuller via bakvagnen

Vi Bilägare menar att formerna känns fräckt spänstiga och det fällbara plåttaket upphör inte att fascinera. Ett tryck på knappen och bilen förvandlas från täckt till öppen på 25 sekunder. 500 SL klarar manövern på 16 sekunder men är dubbelt så dyr. Den tvåsitsiga sportvagnen får en vitamininjektion i form av Mercedes snärtiga V6:a på 3,2 liter och 218 hk vilket har gjort susen för bilen, som tidigare enbart fanns med fyrcylindriga motorer. Den nya sexan låter skönt och ger bilen mycket fina prestanda, särskilt vad gäller omkörningsaccelerationen men gör sig bäst med sex växlar och manuell spak. SLK är inte lika sportig att hantera som den ser ut, karaktären är mer av snabb och stabil landsvägsvagn än skojig busbil, menar testaren. Fjädringen är bekvämare än vad man väntat sig, men åkkomforten störs av däckbuller via bakvagnen. Ratten är enbart ställbar i höjdled, vill man justera även på längden får man betala 1,800 kr extra. I övrigt är bilen något dyr, men för den som har råd är SLK en liten och fräck cabriolet enligt VB.

Consumer Reports

"A quiet, pleasant driving experience"

Bekväm med god runtomsikt
Bekväm med god runtomsikt

Consumer Reports tycker att Mercedes SLK 320 är en skickligt utförd kompromiss mellan motorvägsglidare och sportbil. Med sitt infällbara tak känns den solid och tyst som en vanlig kupé. God runtomsikt, enkel åtkomlighet av reglage samt en bekväm åktur får man i SLK. Styrningen saknar vägkänsla och som ett resultat är hanteringen bra men knappast sportig. Pålitlighet har prioriterats och körupplevelsen är tyst och trevlig. SLK har en mer solid känsla med mindre skakighet än hos många andra öppna bilar. Den accelererar bra, men saknar en sportigare styrning. Interiören är smakfull och lyxig och framsätena bekväma. Mätarna kan vara svåra att se i starkt ljus och en del kontroller har en förvirrande placering. Ljudkontrollerna tar ett tag att vänja sig vid, och det är svårt att nå sätesinställningarna. Airbagen kan inte kopplas ur, påpekar Consumer Reports, med mindre än att man köper en speciell Mercedes barnstol.

Cirkapris: 420000 kronor

Produktfakta: Mercedes SLK är en tvåsitsig cabriolet med dimensionerna 4010x1265x1712 mm. Det finns flera motorer från SLK 200 till SLK 32 AMG. SLK 320 har en V6 med en volym på 3,199 cm3 och 218 hk (253 kW) vid 5,700 r/min och det maximala vridmomentet 310 Nm vid 3,000 r/min. Bilen är bakhjulsdriven och har en 6-växlad manuell växellåda. Chassit har dubbla triangellänkar fram och multiupphängning bak. Skruvfjädrar och krängningskammare finns fram och bak. Bilen har ventilerade skivbromsar fram och ABS samt ESP. Utrustningslistan för tillval är lång och innehåller bland annat AMG-fälgar, läderklädsel och elstolar. Fälgarna fram har måtten 7x16 tum, bak 8x16 tum. Bränsletanken rymmer 60 liter. Bagageutrymmet tar 348/145 liter VDA. Priset är 409,500 kr och med automatlåda 427,900 kr. Toppfarten ligger på 245 km/tim och accelerationen är 0-100 km/tim på 7,0 sek. Bränsleförbrukning 11,1 l/100 km blandad körning.

Modell: Mercedes SLK