Sök
Mercedes SLK 2004

Mercedes SLK 2004

Uppdaterad och uppskrämd

2004-05-04

Mercedes utmanar Porsche och BMW med en rejält sportig och uppdaterad SLK. Och visst får konkurrenterna se upp.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “Vrroam, vrrroam, vrooooooam! ”
EVO ”Mercedes’ best driver’s car for years”
Car ”This is the real thing”
Teknikens Värld “SLK är en bil att njuta i”

Vad tycker testarna?

Samtliga är positiva till de sportiga egenskaperna hos nya Mercedes SLK. Motorn på 3,5 liter är riktigt vass och känslan i körningen är som helhet positiv. En testare påpekar att körglädjen är större än tidigare och är mest positiv till den manuella växellådan, även om den sjustegade automatlådan imponerar med låg förbrukning och bra prestanda. Två av testarna lovordar den rena och lättskötta instrumentpanelen. En anser att priset är lite högt och en annan att ratten är aningen för stor. Utrymmena är inget att skryta med.

Auto Motor & Sport

“Vrroam, vrrroam, vrooooooam! ”

Mercedes-SLK-2004-Inside

Auto Motor & Sport jämför Mercedes SLK:s nya V6-motor med en juvel eller ”en sällsynt rask kanin sprungen direkt ur Mercedes trollerihatt”. Testaren skriver att det är en av de kraftigaste motorerna i sin storlek. Liknelserna fortsätter med den 7-stegade växellådan som enligt testaren ”växlar lika mjukt och snabbt som smör smälter i en gjutjärnspanna”. Chassit arbetar snabbt och utan att tveka över vad som gäller. Designen är läcker, motorn härlig och värdebeständigheten bra. Tyvärr är priset högt och ergonomin för vissa funktioner kunde vara bättre. Men sammanfattningsvis är SLK en sportig året runt-cab som nu har fått ännu bättre egenskaper.

Källa: Auto Motor & Sport nr 8 2004
EVO maj 2004
Car maj 2004
Teknikens Värld nr 8 2004

EVO

”Mercedes’ best driver’s car for years”

Mercedes-SLK-2004-Above

EVO frågar sig om Porsche bör oroa sig nu när Mercedes har gjort SLK till ännu mer av en sportbil. För SLK känns och uppför sig precis som en sportbil ska. Till skillnad från Mercedes SL finns mer dynamik, precisionsstyrning och körglädje. Äntligen har Mercedes lyckats även med den manuella växellådan och det gör mycket för upplevelsen. Mercedes tidigare manuella växellådor har varit ganska bedrövliga. Inuti finns mer utrymme än vanligt. Instrumentpanelen är ren och enkel. Det enda som får ett minus är den överdrivet stora ratten. Om ni tyckte BMW gjorde en insats när man förvandlade BMW Z3 till Z4 är det ingenting mot vad Mercedes har gjort med den redan prisade SLK. Mycket intressant, tycker EVO och utdelar högt betyg.

Car

”This is the real thing”

Mercedes-SLK-2004-Two

Car är mycket positiva till att Mercedes har stöpt om SLK till en renodlad sportbil. Sittandes bakom ratten upplever testaren alla nya finesser. Svänger man till på ratten biter fronten och därefter följer bakdelen följsamt med. Precis som det ska vara. ESP:n kan vara aningen tråkig och samtidigt oförutsägbar i långsamma kurvor, så testaren slår av den manuellt. I nacken blåser varmluft (tillval). Sätena är förvånansvärt enkla för att vara Mercedes. Interiören ser ut att vara polerat stål, men det mesta är plast. Fördelen med detta är att det inte behövs ett konstant putsande för att ge ett propert intryck. Taket är bättre än någonsin och försvinner smidigt när det ska vara nedcabbat.

Teknikens Värld

“SLK är en bil att njuta i”

Mercedes-SLK-2004-Pane

Teknikens Värld skriver att Mercedes SLK 350 är ansenligt tyst för att vara en cabriolet. Det går att prata med varandra och lyssna på radio när taket är i uppfällt läge. Även med taket nere är färden överkomlig ljudmässigt. Styrningen upplever testaren som tryggt understyrd och helhetsbedömningen blir att SLK är ytterst smidig och behändig att manövrera. Motorn är spänstigare än Mercedes tidigare V6:or och ljudet från den rent sagt underbart. Det är den manuella lådan testaren helst vill ha, men man kan lätt slå i armbågen när man växlar. Detta är en sportbil som inte behöver gömmas i garaget när det blir kallt ute. Till skillnad från Boxster, Z4 och S2000.

Cirkapris: 350000 kronor

Produktfakta: Mercedes SLK har kommit i ny tappning med ny exteriör design och smidigare fällning av det öppningsbara plåttaket. Under huven på denna tvåsitsiga cabriolet hittas en 1,8-liters bensinfyra med mekanisk kompressor och 163 hk, eller en helt ny V6-motor på 3,5 liter och 272 hk vid 6000 r/min. Det maximala vridmomentet är 350 Nm vid 2500 r/min. 0-100 km/h går på 5,5 s med en toppfart på 250 km/h hos SLK 350. Bränsleförbrukningen är 10,1 l/100 km. Längd/bredd/höjd 408x178x129 cm. Kraftöverföring till bakhjulen via 6-växlad manuell eller 7-stegad automatisk växellåda. Elektroniskt antisladdsystem (ESP) är standard. Priset avser SLK 200.

Modell: Mercedes SLK 2004