Sök
Mercedes SL 350

Mercedes SL 350

Lillebror Dyrgrip

2003-02-27

SL350 är det senaste tillskottet i Mercedes SL-serie, som behållit en hel del av känslan från den ännu dyrare och tidigare rosade SL500.
Testkälla Betyg Kommentar
ECO 3/5 “Most affordabel SL yet”
Car “Roadster and coupé in one”
Auto Zeitung “Mehr braucht eigentlich niemand”
Auto Motor & Sport “Måste varvas en hel del”

Vad tycker testarna?

SL350 får utstå en hel del jämförelse med SL500. SL350:s V6 medför att den saknar en del kraft och får gå på högre varvtal oftare. Den sekventiella växellådan är inte så populär hos testarna som föredrar den femväxlade automatlådan. ABC kontroll finns inte men bilen är pigg och ger en behaglig körning. Accelerationen 0-100 klarar den på 7,2 sekunder, en sekund sämre än SL500. Bränsleförbrukningen är lägre och får prislappen avgöra så klarar man sig bra med en SL350.

ECO

“Most affordabel SL yet”

sl_350_behindEVO konstaterar att nya Mercedes SL350 är bra mycket billigare än SL500, utan att egentligen ge avkall på så många av finesserna. Man märker dock att den saknar 2 cylindrar och kopplingspedal. Den stora bristen är att den saknar ABC karosskontroll och det ger den inte den där autentiska SL-känslan. Men 350 är inte lika bensintörstig och uppför sig fint på vägen samt är snabb. Styrningen är lite okontrollerad men de manuella växlarna fungerar perfekt och bilen känns inte mycket slöare utan V8. En funktionell och lagom sportbil man kanske har råd med.

Källa: EVO februari 2003
Car februari 2003
Auto Zeitung nr 26, 2002
Auto Motor & Sport nr 24 2002

Car

“Roadster and coupé in one”

Car är förvånade över att det finns så mycket utrymme bakom ratten, både över huvudet och vid fötterna. Bilen kopplar otroligt mjukt och det råder ingen tvekan om att även SL350 är en sagolik bil, både muskulös och känslig. Man märker ingen större skillnad mellan SL500:s V8 och den nya V6:an utom att SL350 tar lite längre tid på sig att komma upp i varv. Den är inte heller lika tystlåten men fördelen är att den är bensinsnålare och att gaspedalen reagerar snabbare.

Auto Zeitung

“Mehr braucht eigentlich niemand”

sl_350_aboveAuto Zeitung tycker främst om priset och menar att nu blir SL serien åtkomlig för fler köpare. Mycket litet skiljer mellan den starkare V8 motorn i SL500 gentemot sexcylindriga SL350. Motorn reagerar direkt när man trycker på gaspedalen, dock med ett betydligt större varvtal som resultat. Trots detta går bilen utan ansträngning. Det är en kul finess att kunna ställa in sin personliga körstil oc för övrigt har bilen fått behålla en hel del av de trevliga finesserna från SL500. Utan ABC känns bilen mer sportig än förut men det är klart att körningen blir mer guppig på ojämn vägbana. Modellen är helt tillfredsställande och ”succén är given” enligt Auto Zeitung.

Auto Motor & Sport

“Måste varvas en hel del”

Auto Motor & Sport tror att SL350 kommer att bli populär, mycket beroende på sänkt pris jämfört med SL500, men ägaren av SL350 får ge avkall på en hel del utrustning. Man saknar den femväxlade automatlådan en aning liksom ABC karosskontroll men fastställer att SL350 fortfarande känns mycket sportig. Farten är det inget fel på och bilen känns pigg och accelerationen är mycket bra. Men de sekventiella växlarna är inte kul och man föreslår automatlådan istället. Jämför man SL350 med SL500 saknar den nya modellen en hel del kraft men är inte lika bensintörstig varför testaren rekommenderar bilen som ett relativt bra köp.

Cirkapris: 815000 kronor

Produktfakta: Mercedes SL 350 har en 3,5 liters V6-motor och 6-växlad Sequentronic med knappar i ratten. Bilen kan även fås med konventionell automatlåda. Med 245 hk accelererar den 0-100 km på 7,2 sekunder och den elektroniska begränsningen ligger på 250 km i timmen. Tomvikten är 1755 kg. Vridmomentet maximalt 300 Nm vid 3000 r/min. Karossen är 4535 mm lång, 1815 mm bred och 1298 mm hög. Sätena är gjorda i konstläder och läder. ABS-bromsar, ESP och tvärstabilisator.

Modell: Mercedes SL 350