Sök
Mercedes E-klass coupé

Mercedes E-klass coupé

För distingerade köpare

2009-10-09

E-klass coupé är ett steg framåt jämfört med nedlagda CLK. Frågan som dock ställs är om en så bekväm och välbyggd modell är så mycket sportbil som coupéversionen vill vara.
Testkälla Kommentar
Edmund's ”An impressive package”
Teknikens Värld ”Hög klass i design och utförande”
What Car ”Falls short of the BMW's punch”
Auto Motor & Sport ”En stor portion värdighet”

Vad tycker testarna?

Mercedes får beröm för att man lämnat den överskattade CLK bakom sig. Designen av E-klass coupé får idel lovord, liksom komforten och pedagogiken på instrumentbrädan. I en jämförelse med BMW 3-serie coupé drar dock Mercan det kortare strået, bland annat för att den är dyrare att äga. Det finns funderingar över att modellen snarare andas komfort än otämjd sportbil, men ingen som kör den verkar i alla fall ha särskilt tråkigt.

Edmund's

”An impressive package”

Att Mercedes-Benz sålde så många exemplar av CLK är ett mysterium för testaren hos Edmund's. En ganska medioker bil byggd på den underpresterande C-serien, den hade bara den treuddiga stjärnan på grillen som talade för sig. Mercedes E-coupé är en helt annan historia. Designen är fräckare med avsaknad av b-stolpe som den mest iögonenfallande nyheten. Interiören lånar friskt från sedanmodellen, med sänkbara säten som ger sportigare känsla bakom ratten. E-coupé lanseras med sju motorer och Edmund's provkör bland annat E350 CGI som inte når maximalt vridmoment förrän vid 3000 varv och som gärna drar sig mot rödmarkeringen vid 6 800 v/min. Bilen är så tyst inuti att man vid start knappt märker att den är igång. Istället för ännu en (medioker) generation CLK har Mercedes vågat satsa på en helt ny modell som är vida överlägsen bilen den ersätter. Förhoppningsvis belönar köparna detta mod.

Källa: www.edmunds.com (US)

Teknikens Värld

”Hög klass i design och utförande”

Få bilmärken andas framgång och pengar på samma sätt som Mercedes, skriver Teknikens Värld. Nya E-coupé trivs lika bra vid trottoarkanten där folk stannar och pratar om den, som på motorvägen där den oroväckande lätt kommer upp i maxhastighet. V8:an är både lugn och varvvillig på samma gång. De två separata sitsarna i baksätet gör att personer under 180 cm sitter riktigt bekvämt. Designen är strikt och lite övertydlig, multimedian är lättöverskådlig och -begriplig. Drivlinan är dynamisk, komforten är exemplarisk och bilen är som gjord för långfärd. Därför är det beklagligt att tanken bara rymmer 66 liter, liksom att servons första rörelse är trög i högre hastigheter. Men ju mer man pressar E 500 Coupé desto bättre känns den.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 17 2009

What Car

”Falls short of the BMW's punch”

What Car jämför Mercedes 350 CDI Coupé med BMWs 330d Coupé, en jämn kamp som den senare tar hem eftersom Mercan är dyrare i drift och saknar lite av det där trycket som BMW levererar. Bägge får ändlöst med beröm, invändningar mot E-Coupé är att sportläget mest genererar en darrig färd och att huvud- och benutrymme är överlägset bättre hos BMW. Men Mercedes har kontroll och komfort. Det nya lägre chassit och avsaknaden av b-stolpe tillsammans med tyska muskler är starka argument, liksom den vackra interiören. E-Coupén är inte vårdslös med bensinen eller koldioxidutsläppet, men BMW är strået vassare även här.

Källa: What Car (GB) aug 2009

Auto Motor & Sport

”En stor portion värdighet”

Nya Mercedes E 350 CGI Coupé är både billigare och generösare med hästkrafterna än sin föregångare CLK 350. E-klass har dessutom de i särklass bästa baksätena på marknaden med bra lårstöd och vilsam lutning för ryggen. Den borttagna b-stolpen är mer design än funktion, sikten bakåt förstörs ändå av de stora nackstöden. Motorljudet är inte så upphetsande som man kan önska. På vägen visar E-Coupé upp fin balans och kontroll när den pressas, den sjuväxlade automaten är närmast steglös förutom vid stressade nedväxlingar. Lägg till att bilen är hyfsat bränslesnål och frågan är hur ungdomlig Mercedes E-Coupé egentligen är. Det är en dyr bil som andas mer komfort än sport, snarare något för välbärgade vars barn redan lämnat boet.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 18 2009

Cirkapris: 599000 kronor

Produktfakta:

Mercedes E 500 Coupé
Modell: Fyrsitsig tvådörrars coupé.
Motor: V8 bensin, 388 hk resp 530 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.
Mått: L 470/B 179/H 140 cm.
Tjänstevikt: 1715 kg.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. 0-100 km/h 5,4 s.
Förbrukning: 1,1 liter, koldioxid 254 gram/km
Utrustning: Attention assist (trötthetsvarnare), elektrisk stolsinställning.
Tillval: Panoramatak, multikonturstolar, Pre-safe.

Tillverkare: Mercedes