Sök
Mercedes CLK

Mercedes CLK

Bullmercan

2002-07-10

Mercedes CLK är en fyrasitsig coupé alternativt cabriolet, som får mycket beröm för starka motorer och snygg design.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Snyggare än synden"
Teknikens Värld "Rena BMW-känslan"
Edmund's "Should be a solid hit"
EVO "The potential seems to be there"

Vad tycker testarna?

Bilens design får mycket beröm, först och främst för avsaknaden av B-stolpe har gett bilen ett luftigare intryck. Testarna uppskattar valmöjligheterna även om någon testare anser att sju motorer kanske är att ta i på en sådan bil. Motorernas karaktär påverkar körupplevelsen markant. Bilen får som helhet beröm för att den skärmar av ljud på ett bra sätt och för att den ger ett sportigt och väl genomtänkt intryck.

Auto Motor & Sport

"Snyggare än synden"

Tyst och elegant
Tyst och elegant

Auto Motor & Sport anser att det för denna biltyp handlar mycket om elegans. Mercedes har tidigare hävdat att en riktig coupé skall sakna B-stolpe och ha nedsänkbara bakre sidorutor. Detta har nu applicerats på nya CLK där ett stort, luftigt gap skapas med alla rutor nedvevade. Avsaknad av B-stolpe har också tvingat fram bältesbetjänten i form av en utskjutbar arm som kommer fram några sekunder. De runda luftutsläppen, kronografdesignen på instrumenten och andra influenser från SL-serien gör att det känns riktigt exklusivt. Komforten är bättre än i övriga C-klassen, vindbruset är väl dämpat och även i övrigt går bilen tyst. Utrymmena har förbättrats och man sitter bra även i baksätet, så länge man inte är längre än 182 cm. Körglädjen brister något, åtminstone i CLK 320 och nya CLK 500 som har fartberoende styrning. Däremot upplevs en 4-cylindrig CLK klart trivsam anser testaren. Precis som hos sportcoupén har de manuella versionerna av CLK fått kortare slag i lådan, och sportchassi går att få oavsett övrig utrustning.

Källa: Auto Motor & Sport nr 9 2002
Teknikens Värld nr 12 2002
Till Edmunds hemsida
EVO juni 2002

Teknikens Värld

"Rena BMW-känslan"

Utmärkt förarmiljö
Utmärkt förarmiljö

Teknikens Värld menar att karossen inte kan kallas bekvämt fyrsitsig, men att den ändå är relativt smidig att ta sig i och ur. Man påpekar att sportcoupéer normalt används som tvåsitsiga och man jämför framsätenas komfort med de dyra limousinernas. Bilen är i stort sett fri från mekaniska oljud – bortsett från tomgångsslamret om det är en diesel - och att även vindbruset är effektivt dämpat. Bullret från däcket kvarstår dock, ett ljud som blir mer och mer störande ju mer annat buller som tas bort. Dessutom ökar bullersensationerna med bredden på däcken. Förarmiljön anses vara i stort sett så bra den kan bli. Den tillvalsutrustning som man tycker märks främst är navigations- och ljudsystemet, aktiv farthållare och så kallade multikonturstolar. Dock påpekas att tillvalsutrustningen kan göra att priset rakar i höjden betydligt. Det är positivt att B-stolpen har försvunnit eftersom det då går att titta rakt genom kupén utan störande stolpar. Bilens personlighet förändras en hel del med motorbestyckningen. Bäst omdöme får nya 200 CGI, där den fyrcylindriga motorn går lika mjukt som en sexa och med ett snabbt gensvar på låga varvtal. Bilen är inte så framtung som med en V6 eller V8 vilket gör att den blir mycket behändigare och får en distinkt sportig karaktär. Växellådan har korta lägen och spänstig känsla.

Edmund's

"Should be a solid hit"

Edmund’s menar att CLK inte har den allra senaste hårdvaran under skalet men den är ganska stark ändå. Det finns mycket elektronisk säkerhet i form av ABS och EPS bl.a. CLK känns mer lätthanterlig än de större kupéerna och CLK 500 är kanske den bästa sportmercan, trots att den sexcylindriga CLK 320 presterar över genomsnittet. Vad gäller design är såväl trädetaljer som läder snyggt, men de plastiga detaljerna får inget översvallande mottagande. Särskilt märks det i den ljusa beiga tonen. Mercedes hävdar att vindrutetorkarna fungerar särskilt bra i hög hastighet men torkarna blir också väldigt högljudda i låg fart kommenterar Edmund’s som sammanfattningsvis skriver att CLK borde bli en rejäl försäljningsframgång för Mercedes.

EVO

"The potential seems to be there"

Inget för kurviga vägar
Inget för kurviga vägar

Brittiska EVO menar att avsaknaden av B-stolpar har förbättrat den kurviga profilen hos bilen. Mer metall har gjort att vikten har ökat 100 kg tillsammans med ny standardsäkerhetsutrustning som fler airbags. Interiören är snyggt utförd i plast, läder, trä och aluminium. Såväl rymligt som komfortabelt och helt enkelt ett mycket trevligt ställe att vara på. Styrningen är inte lika direkt som EVO hade önskat. Vikten är OK och känslan resonabel, men det huvudsakliga intrycket är att bilen inte vill hamna på en alltför kurvig väg. Trots att EPS kommer in på ett tidigt stadium känns det nästan som om den framtunga bilen vill att man saktar ner. Potentialen verkar hur som helst finnas där trots den något tveksamma känslan i framvagnen.

Cirkapris: 390000 kronor

Produktfakta: Mercedes CLK är en fyrasitsig coupé eller cabriolet med dimensionerna 4638x1740x1413 mm och axelavståndet 2720 mm. Spårvidd fram/bak 1490/1470 mm och tjänstevikt ca 1550 kg. Motorvalet består i bensin- och dieselmotorer med fyra eller sex cylindrar från 2 till 3,2 liter. CLK 240 har en bensinfyra på 2,6 liter och 170 hk. Bilen tillämpar bakhjulsdrift. Fram finns tre länkarmar och bak en multilänkaxel. Vändcirkel 10,8 m. Främre skivbromsar är ventilerade. Växellådan är 6-stegad manuell. Fälgbredd fram och bak 7 respektive 8 tum. Däck 205/55 R16 respektive 225/50 R16. Bensintanken rymmer 62 liter och bagagevolymen är 435 liter. Acceleration 0-100 km/h ca 9 s och toppfart på 230 km/h. Priset avser CLK 240 Avantgarde.

Modell: Mercedes CLK