Sök
Mercedes CL 65 AMG

Mercedes CL 65 AMG

Umbärlig dyrgrip

2004-12-08

Nya Mercedes CL 65 AMG har visserligen utvecklas en del sedan CL 55, men den får ändå svårt att hävda sig med tanke på priset.
Testkälla Betyg Kommentar
EVO 4/5 "Phenomenal thrust"
Top Gear "Not classy but effective"
Auto Bild "Das Interieur ist sportlich-edel"

Vad tycker testarna?

Att Mercedes CL 65 AMG är ett kraftpaket på fyra hjul råder ingen tvekan om. Det är mycket krut i motorn och accelerationen är sekundsnabb. Men chassit har svårt att hänga med. Även med alla säkerhetsdetaljer är det svårt att få den där riktigt säkra känslan för att ta ut svängarna. Med tanke på priset skulle interiören kunnat utstråla en lyxigare känsla, även om allting är relativt. Några testare ifrågasätter t.o.m. modellens existensberättigande.

EVO

"Phenomenal thrust"

Mercedes-CL-65-AMG-inside

EVO har svårt att skilja nya CL 65 från CL 55. De är ganska lika förutom det väl synliga turbomärket. Men en snabb blick på specifikationerna talar om att prestandasiffrorna höjts. Toppfarten är fortfarande maximerad till 250 km per timme. Snygg interiör i valnötsträ, tyvärr ger sätena ett plastigt intryck. Här hade man förväntat sig en betydligt lyxigare känsla, särskilt om man ser till priset. När man provar accelerationen på Monacos vägar gör växlarna ett fint jobb och bilen stegrar till blixtsnabb fart på bara några sekunder. Det är då det känns trist att hålla en toppfart på 250 km, menar testaren. Men det finns luckor även i nya CL65. Resten av bilen har svårt att hänga med den starka motorn. ABC kan ställas in på sportfart, men det är inte utan att man känner av vikten hos motorn. Slutkommentaren blir att det känns som om det finns detaljer kvar att utveckla. CL 55 hade en betydligt bättre prisbild och håller fortfarande måttet jämfört med efterföljaren.

Källa: EVO november 2003
Top Gear mars 2003
Auto Bild nr 34, 2004

Top Gear

"Not classy but effective"

Mercedes-CL-65-AMG-back

Top Gear tycker att specifikationerna får denna bil att kännas som ett ”fartmonster med många förbättringar”. Inuti finns en diskret och sober utstyrsel med trädetaljer och sitsar med generös stoppning som osar av lyxigt läder. Instrumentbrädan har snygga mätare men trots allt undrar testaren om denna utsmyckning är värd priset. På vägen imponerar bilen. Acceleration och motorkraft inger respekt. Detta är ingen bil att leka med, den har utmärkt väggrepp och exemplarisk kontroll. Styrningen känns dock inte helt i linje med den höga farten. Man aktar sig för några större utsvävningar när det gäller sluttande kurvor. Men testarens slutsats är att det egentligen är en överflödig modell och att det inte är konstigt att den enbart kommer att tillverkas i 20 exemplar.

Auto Bild

"Das Interieur ist sportlich-edel"

Mercedes-CL-65-AMG-front

Auto Bild bedömer att CL65 är tillverkad för den verkliga sportbilseliten, de som annars bara sneglar på Aston Martin DB9, Bentley Continental GT eller Ferrari 612 Scaglietti. Det är därför som Auto Bild jämför de fyra coupérna med varandra. Samtliga modeller har ett personligt utseende, AMG-Mercan har en kraftfull design men jämfört med de andra ser den mer ut som en normalbil än en sportbil. Mycket är automatiskt och reglerat och föraren får inte lika mycket kontroll över bilen som i en Aston Martin eller en Ferrari. Däremot har den ett riktigt lyxigt utförande och en praktfull interiör, samtidigt som den drar minst soppa i testet. Bilen går som en dröm på vägen, om än med lite klumpigare framtoning än både Bentleyn och Ferrarin. Testaren anser att Bentleyn ger mer intryck av kvalitet och lyx, till mindre pengar.

Cirkapris: 2020000 kronor

Produktfakta: Mercedes CL 65 AMG är en coupé med fyra säten och dubbla turboaggregat i en 6-liters V12-motor på 612 hästkrafter samt maximalt vridmoment 1 000 Nm. Toppfarten är begränsad till 250 km per timme. Bilen tar sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder och är utrustad med 5-stegad automatväxellåda med Speedshift-funktion som kan växlas med tangenter på ratten. Enligt tillverkaren har transmission, drivaxlar och bakdifferential utvecklats och förbättrats. På säkerhetssidan finns Active Body Control, uppgraderade antiblockerings- och antisladdsystem samt främre bromsok med åtta kolvar. Bilen har 19-tums fälgar med 245/40 ZR-däck och däckdimensionen är 275/35 ZR 19.

Modell: Mercedes CL 65 AMG