Sök
Mercedes C32 AMG

Mercedes C32 AMG

Lyx i sportförpackning

2002-11-25

C32 är en betydligt sportigare version av Mercedes ganska lugna C-klass. 354 hk och påkostad utrustning förhöjer upplevelsen gentemot basmodellen.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Automatlådan växlar perfekt"
Auto Motor & Sport "En underbar bil att köra"
Automobil "En riktig gräddbulle"
Auto Zeitung "Fahrspass im Vordergrund"

Vad tycker testarna?

Testarna är mycket förtjusta i bilen som bidrar mycket för att tvätta bort gubbstämpeln från Mercedes. Vad gäller köregenskaper tycker de flesta att bilen är riktigt kul att köra. Det enda som kan dra ner upplevelsen är ESP systemet som inte går att koppla ur helt. Motor och växellåda får bra betyg rakt igenom. Komforten anses hög, även om bilen är hårdare än en vanlig Mercedes. Fjädring och chassi förmedlar skarvar och ojämnheter i större utsträckning, men ingen av testarna upplever att det blir obekvämt. Även om ingen delar ut betyg är det uppenbart att alla gillar Mercedes C32 AMG.

Teknikens Värld

"Automatlådan växlar perfekt"

c32framcoupTeknikens Värld jämför Mercedes C32 AMG med BMW M3 SMG i ett fartfyllt test. Testaren är mycket förtjust i båda bilarna och Mercedes får genomgående bra kritik. Den anses ha mycket god komfort, bra drag och fin kurvtagningsförmåga. Det enda som testaren anmärker på är bullernivån i baksätet, som kan bli ganska hög. M3 ligger dock ännu sämre till på den fronten. Motorn och den automatiska växellådan får bra kritik, kompressormotorn har ett mycket brett register med hög effekt på alla varvtal. I en jämförelse menar testaren att Mercedes erbjuder mer komfort medan BMW ger en aning mer körglädje. Priset är ungefär detsamma men C32 går att få som kombi.

Källa: Teknikens Värld, Nr 26 2001
Auto Motor & Sport, Nr 4 2002
Automobil, Nr 2 2002
Auto Zeitung, Nr 18 2002

Auto Motor & Sport

"En underbar bil att köra"

Auto Motor & Sport låter sju personer testköra C32 AMG en dag. Testförarna har väldigt olika bakgrund men alla blir väldigt förtjusta i bilen och ingen släpper den gärna ifrån sig. Rallyföraren tycker att rallybilen nästan känns slö i jämförelse, taxichauffören upplevde sin dag med C32 AMG som ett 8 timmars Le Mans och "farfar" tycker att bilen går underbart fint. Alla är avundsjuka på killen som får åka till Tyskland och testköra på Autobahn. Idel lovord för en ovanligt lyckad bil som borde bidra åtskilligt för att tvätta bort gubbstämpeln från Mercedes, skriver Auto Motor & Sport.

Automobil

"En riktig gräddbulle"

c32inneAutomobil testkör C32 AMG på vinterhala gator och menar att bilen har ganska bra drag på alla varvtal och kompressorn gör mycket för att pressa föraren in i ryggstödet. Motorljudet faller också testaren på läppen, även om man måste stå utanför bilen för att höra det ordentligt. Något som i testarens ögon kan dra ner lite på körglädjen är det faktum att ESP inte går att koppla ur helt. Även när det är avstängt tar systemet över vid alltför häftig sladd. Något som dock borgar för mycket hög säkerhet på vägarna. Men även med ESP kan man ha mycket skoj med C32 AMG men kupén upplevs av testaren som måttligt snygg, i stort sett som en vanlig Mercedes. Men det är ändå den roligaste Mercedes man kan få tag på, avslutar Automobil.

Auto Zeitung

"Fahrspass im Vordergrund"

Auto Zeitung testkör C32 Sportcoupé och ger bilen mycket god kritik. Motorn anses härlig och att effekten är låst vid 6200 varv kompenseras av att den har mycket drag långt innan. Växellådan hindrar inte att föraren från att ha skoj på vägarna. Mercedes C32 är en lyckad kompromiss mellan sport och komfort, bilen förmedlar ojämnheter i vägen utan att det blir obekvämt. Kombinerat med bra bromsar och direkt styrning uppmanar den till att busköra. Testaren menar att bilen älskar att ta alla sorters kurvor men lite smolk i bägaren kommer av att bilen med sina breda däck är ganska känslig för spår i vägen. En bra Merca som prioriterar körglädjen är testarens slutsats.

Cirkapris: 566000 kronor

Produktfakta: Mercedes C32 har blivit hottad i AMG:s verkstad Stuttgart och fått en längsmonterad V6 med mekanisk kompressor, tre ventiler per cylinder och maxeffekten 354 hk (260 kW). Maximalt vridmoment 450 Nm vid 4400 r/min. Motorn sitter fram på den bakhjulsdrivna bilen där en femväxlad automatlåda förmedlar kraften. ESP, EBD och ABS är standard. Toppfarten är låst till 250 km/h medan 0-100 km/h tar 5,4 sekunder och 100-220 tar 18 sek. Bränsleförbrukning vid blandad körning 11,9 l/100 km. Måtten är 4530x1730x1420 mm och tjänstevikten 1770 kg. C32 går att få som kombi men inte med manuell växellåda. Navigation och TV är standard.

Modell: Mercedes C32 AMG