Sök
Mazda RX8

Mazda RX8

Inget wankelmod här inte

2003-02-18

Mazda RX8 imponerar genom att vara en sportbil med många egenskaper. RX8 verkar vara en mycket trevlig bil, även om användningsområdena trots allt är en aning begränsade.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Festlig bilnyhet"
Autocar "Bye bye Audio TT"
Top Gear "The most desirable car from Japan"

Vad tycker testarna?

Testarna är smått lyriska över Mazda RX8. Trots att den verkar sakna lite av trycket som fanns hos föregångaren RX7 har Mazda lyckats bevara sportbilskänslan, samtidigt som man har gjort bilen mer miljöanpassad. RX8 bjuder enligt testarna på en skön åkupplevelse, om än för några utvalda köpare.

Teknikens Värld

"Festlig bilnyhet"

Mazda-RX-8-interior

Teknikens Värld tycker det är en trevlig idé med en sportbil som förutom bra prestanda även kan ståta med 4 sitsar och relativt stort bagageutrymme. Även om idén är god är det ingen enkel kompromiss men testaren anser att Mazda har kommit en bra bit på vägen med RX8. Växlarna är roliga och smidiga att arbeta med då det bara krävs en liten knyck på handleden för att växla. RX8 får mycket beröm för sin balansering som gör att bilen känns neutral även vid hård körning. Det förklaras också till viss del av den låga tyngdpunkten hos RX8. Ett minus är bränsleförbrukningen som trots att den har blivit mindre fortfarande ligger på nivåer som kan jämföras med Porsche Carrera. Testaren skriver att användningsområdet för en bil som Mazda RX8 är ganska begränsat och att det inte är troligt att bilen dyker upp i så stor serie. Kanske en anledning för en del att köpa den.

Källa: Teknikens Värld, nr 24 2002
Autocar, nr 46 2002''
Top Gear, jan 2003

Autocar

"Bye bye Audio TT"

Mazda-RX-8-sidan

Autocar välkomnar Mazdas försök att återinföra vankelmotorerna i Europa. Det verkar som att man har gjort bilen miljövänligare samt satt prislappen så att det mycket väl kan finnas en framtida marknad. Både ben- och huvudutrymmet har utökats från RX7 likväl som att själva åkningen upplevs mycket mjukare. I avsaknad av turbo som RX7 var utrustad med så saknar testaren lite tryck i mellanregistret, men den ökade känsligheten i gaspedalen uppskattas. Även om RX8 saknar lite av den brutala kraft som fanns i RX7 så är det medvetet. RX8 är bra på flera saker och trivsam i fler miljöer än enbart på racerbanan och det anser testaren att Mazda har lyckats mycket bra med.

Top Gear

"The most desirable car from Japan"

Mazda-RX8-bak

Top Gear anser att Mazda RX8 kommer att konkurrera med Audi TT och jämför indirekt dessa. Baksätet bjuder på betydligt mer utrymme i Mazdan och jämförs hellre med BMW 3-serie. Även utrymmet kring föraren är större än man kan förvänta sig från en japanare. Enligt Mazda skall den nya konstruktionen i motorn innebära en bränslebesparing på upp till 20 % jämfört med RX7. Kraft- överföringen byggs upp snabbt och beskrivs som progressiv och omedelbar. Testaren anmärker bara på den automatiska servostyrningen som kan upplevas som trög och långsam. Mazda RX8 kommer att bli en av de skarpaste bilarna under 2003, i alla fall fram tills dess att Nissan presenterar 350Z.

Cirkapris: 350000 kronor

Produktfakta: Mazda RX8 är uppföljaren till gamla Mazda RX7. RX8 är utrustad med fyra dörrar varav de bakre öppnas uppåt. Bilen är utrustad med rotationsmotor på 2x654 kubikcentimeter. Motorn är vattenkyld och har en maxeffekt på 240 hk (177kW) vid 8200 r/min. Maximalt vridmoment uppgår till 211 Nm vid 5500 r/min. Bilen har 6 växlar, bakhjulsdrift och låsningsfria ventilerade bromsar. Toppfarten uppgår till ca 250 km/h och bränsleförbrukningen ligger mellan 1,13-1,16 liter/mil. Bilen väger ca 1300 kg och har dimensionerna 4435x1771x1340 mm.

Modell: Mazda RX8