Sök
Mazda MX-5 2005

Mazda MX-5 2005

Rolig liten sportbil

2005-10-07

Nya Miata får körglädjen att sprudla. De ändringar som är gjorda har inte på något sätt försämrat körglädjen i den populära sportbilen.
Testkälla Kommentar
Auto Motor och Sport "Höga förväntningar men ingen lär bli besviken"
Teknikens Värld ”Sverigepremiär i jul, överst på önskelistan!”
Autocar “One of the most desireble cars on the planet”

Vad tycker testarna?

Testarna känner igen sig på så sätt att nya Miata har kvar sina klassiska särdrag från förr. Ny teknik har bara gjort den säkrare och bättre, men en antydan om att lite busighet har försvunnit görs av en testare. Rent estetiskt gillas bilen och både utsidan och insidan beskrivs som sportig. MX-5 sägs flyta fram över vägarna och samtliga testare anser att den är sportig, kul och ger mycket sportbil för pengarna.

Auto Motor och Sport

"Höga förväntningar men ingen lär bli besviken"

mx-5_2005_bak2
Auto Motor och Sport anser att man lätt ser att detta är en Miata. Man njuter av den karaktäristiska och delikata kontrollen i bilen och testaren kan konstatera att det här kommer att bli ännu en succé för Mazda. Bilen andas kvalitet och känns påkostad. Mekaniken är exakt och direkt, krängningar och skakningar märks knappt alls. MX-5 tacklar vägarna på ett utmärkt sätt och känns stabil nog för lite högre hastigheter. Bromsarna och fjädringen omskrivs i positiva ordalag. Man hittar få verkliga svagheter, men man kan anmärka på avsaknaden av dörrfickor, det centrala friskluftsintaget som inte går att stänga av individuellt och att kreditkortsnyckeln inte känns helt rätt. Bortsett från dessa detaljer är det en briljant och prisvärd sportbil.

Källa: Auto Motor och Sport, nr 13, 2005

Teknikens Värld

”Sverigepremiär i jul, överst på önskelistan!”

mx-5_2005_front
Teknikens värld skriver att nya Miatan självklart är ett steg framåt sedan den gamla, men att man känner igen stilen. Att den har växt med några centimeter tas tacksamt emot eftersom detta ger extra utrymme i sittbrunnen och bagageutrymmet. TV tycker också att benutrymmet numera har blivit riktigt bra. Dock begriper man inte varför det måste finnas burkhållare i en sportbil och testaren irriterar sig på att det vänstra knäet slår emot mugghållaren. Suffletten är av enkel modell och man måste gå ur bilen för att kunna fälla den, men det går snabbt och enkelt. Vid första provturen brister testaren ut i spontant skratt och menar att detta är ren körglädje. Växellådan är precis, ratten har bra känsla, växlarna ligger tätt och bilen känns på det hela taget förtroendegivande. Miatavänner kommer inte att bli besvikna på den uppdaterade varianten tror TV.

Källa: Teknikens Värld, nr 14, 2005

Autocar

“One of the most desireble cars on the planet”

mx-5_2005_fram
Autocar tycker också att bilen känns igen, det som var karaktäristiskt för gamla Miata finns kvar. Man konstaterar också att den nya modellen känns helrätt just nu. Inredningen i aluminium och de snygga textildetaljerna känns påkostade, även om övrig interiör är ganska enkel. Den är mycket behag-lig att köra och gör bra ifrån sig på vägen då det är lätt att hitta en bra körrytm. Mekaniken gör körningen mjuk och behaglig, bilen flyter fram över ojämnheter och kränger inte i kurvorna. En liten anmärkning görs på att motorljudet hörs ganska mycket, samtidigt konstateras det att detta är en sportbil och njutningen ligger i att köra fort och faktiskt höra motorljudet. Brom-sarna omskrivs som suveräna och Miata är i stort en bil att njuta av.

Källa: Autocar 21 juni, 2005

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Mazda MX-5 är en bakhjulsdriven, sexväxlad bil med 4-cylinders längsmonterad V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Volymen är på 1999 kubikcentimeter, effekten är 160 hk och maximalt vridmoment 188 Nm vid 5000 varv per minut. Bilen är utrustad med elektroniskt antisladdsystem. Maxlast är 210 kg och vändcirkeln är på 9,7 meter. MX-5 gör enligt tillverkaren 0-100 km/h på 7,9 sekunder och har en toppfart på 210 km/h. Bränsletanken rymmer 50 liter. Tjänstevikten är 1190 kg och bilen mäter 399x172x125 cm.

Modell: Mazda MX-5 2005