Sök
Maserati GranSport

Maserati GranSport

Förädlad Porschekonkurrent

2005-03-01

Maserati GranSport förutspås kunna ta upp kampen med Porsche. Bilen bedöms som mycket bättre än föregångaren Coupé, då den kan erbjuda bra stabilitet även i högre farter.
Testkälla Betyg Kommentar
TopGear 14/20 “More balls and less fluff”
Car 4/5 “Hot new evolution of the Maserati Coupe”
Teknikens värld “Lika bra i stan som på bana”

Vad tycker testarna?

Maserati GranSport bedöms som råare och aggresivare än tidigare Maseratimodeller. Testarna hade svårt för föregångaren Maserati Coupé och konstaterar snabbt att GranSport är bättre på i stort sett alla punkter. Även om de två bilarna har i princip identiska fartresurser så bedöms GranSport vara betydligt bättre avvägd vilket ger bättre förarkontroll. En tänkbar konkurrent till Porsche alltså.

TopGear

“More balls and less fluff”

Maserati-GranSport-Back

TopGear hade svårt för Maserati 4200 och konstaterar snabbt att GranSport bjuder på väldigt små ändringar bilarna emellan. GranSport har dock en tydligare och kraftfullare uppenbarelse och testaren menar att glappet mellan Porsche och Maserati sakta med säkert täpps igen. Bilen har en hel del pulver under huven men det är det tuffa utseendet och den charmiga atmosfären som testaren gillar bäst. Växellådan anses riktigt dålig vilket är lustigt, då samma låda i en annan bil fungerar mycket bra. Körmässigt är GranSport ett stort fall framåt jämfört med 4200, man har fått bukt med överstyrningsproblemet vilket är bra även om testaren faktiskt lyckas krascha testexemplaret. Bilen kräver mjukt handlagt och det kan ta ett tag att vänja sig vid. Bilen är bra mycket bättre än 4200 även om den inte är helt perfekt. Eller ”det går inte att enbart utrusta en mjukisbil med tjurtestiklar och hoppas på att det ska resultera i något slags frustande monster” som testare uttrycker saken.

Källa: Till Topgears hemsida
Car, nov 2004
Teknikens värld, nr 1 2005

Car

“Hot new evolution of the Maserati Coupe”

Maserati-GranSport-Inside

Car konstaterar att Maserati med GranSport nu intar samma nivå som Ferrari, BMW och Mercedes. Designen med kjolpaket och ny grill ger en aggressivare framtoning än tidigare och det noteras att bilen även invändigt fått en rejäl ansiktslyftning. Testaren upplyser om att mjukvaran som är kopplad till växellådan anpassats specifikt för GranSport, vilket skall göra växlingarna upp till 35 % snabbare, något som också märks. De olika lägena erbjuder allt ifrån normalt biluppförande till mer sportiga åkturer, testaren finner också att den sjätte växeln passar utmärkt vid uttalad långfärd. Trots att bilen har blivit starkare är det främst dämpningen och växellådan som gör intryck. När alla bilens förbättringar vägs samman konstaterar testaren att Maserati GranSport är mycket bättre än Coupé.

Teknikens värld

“Lika bra i stan som på bana”

Maserati-GranSport-Engine

Teknikens värld konstaterar att Porsche har skäl att oroa sig nu när Maserati lanserar en uppföljare till den inte helt lyckade Coupé. Samma motor med bättre viktfördelning och modifierat avgassystem gör att man kan pressa ut ytterligare 10 hk. Växellådan använder samma paddelsystem som annars återfinns hos Ferrari. Den största skillnaden jämfört med Coupé är chassit som fått betydligt bättre vinkel ner mot vägunderlaget, vilket i sin tur gör att bilen uppför sig på ett bättre sätt vid högre hastigheter och på kurviga vägar. Chassit beskrivs som hårt, utan att för den delen tangera hårdheten hos Porsche. Rent fartmässigt är det inte så stor skillnad jämfört med den tidigare bilen, men föraren har betydligt bättre kontroll i Gransporten. Testaren konstaterar att allt fungerar som det ska, vilket i sig är en ganska stor bedrift då Maserati GranSport räknas som lågvolymbil. En av de få saker som får kritik är att det tar onödigt lång tid att växla mellan ettan och backen vilket gör att man riskerar att skapa irriterade medtrafikanter när det är dags att vända i trånga utrymmen. Testarens intryck är dock att GranSport på sikt mycket väl kan bli en konkurrent till Porsche och att det framöver bara gäller att få kunderna att inse detta.

Cirkapris: 900000 kronor

Produktfakta: Maserati GranSport är en bakhjulsdriven sportbil med toppfart på ca 290 km/h. Bilen accelererar 0-100 km/h på ca 4,9 sekunder. Bilen är utrustad med en åttacylindrig aluminiummotor på 4,2 liter, med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen ligger på 11,1. Maximal effekt 400 hk nås vid 7000 varv per minut och det maximala vridmomentet 451 Nm uppkommer vid 4500 varv per minut. Transmissionen sköts av en sexväxlad sekventiell växellåda via paddlar på ratten. Styrning med hastighetsavkännande servo, vändcirkel 12 meter. Bränsleförbrukning vid blandad körning ca 1,9 liter per mil, tankrymd 88 liter. GranSport har en tjänstevikt på ca 1680 kg och måtten (lxbxh) 452x182x130 cm.

Modell: Maserati GranSport