Sök
Maserati Coupé

Maserati Coupé

Gran Turismo!

2002-06-30

Maserati Coupé Cambiocorsa är en Gran Turismo av klassiskt snitt. Fyra riktiga säten och en vrålstark V8:a i ett vackert och dyrt paket. Genomgående mycket goda vitsord i testerna.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "Enkelt men dyrbart"
Car "Drooling permitted"
Top Gear "A worthy step up"
Vi Bilägare "Så överlägsen i allting"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare är imponerade av bilen som ska rädda Maserati ur anonymiteten. Motorn är stark och levererar kraft genom hela registret. Interiören håller hög klass och hela designen anses homogen. Här finns inga avvikande detaljer som kan förstöra helhetsintrycket. Det finns brister men de är mer av personligt relaterad karaktär.

Teknikens värld

"Enkelt men dyrbart"

Ojämnheter i tillverkningen märks
Ojämnheter i tillverkningen märks

Teknikens Världfinner att när 250 km/h passeras börjar karossen röra sig mer än vad som är trevligt. Att vindbruset är högre på ena sidan än den andra ger en antydan om ojämnhet i tillverkningen och imponerar inte på testaren, men inredningens kvalitet är en helt annan sak. Sober och funktionell in i minsta detalj finns här endast det som behövs och som kan motiveras. Baksätet är anmärkningsvärt bra för den här typen av bil, betydligt bättre än Jaguar XKR och Porsche 911. När det gäller framdrivning imponerar såväl motor som transmission. Testaren njuter av Cambiocorsalådan som passar för både stadskörning och aggressiv F1-körning. Att den vrålstarka motorn backas upp av mycket effektiva Brembobromsar gör att Maserati Coupé orkar med ett bra tag på banan trots att den är stor och tung vilket märks. Den är inte speciellt vig jämfört med Porsche 911. Om Maserati försöker köra om Ferrari kan det här markera starten menar testaren, så länge Maserati Coupé inte spenderar mer tid i verkstaden än på vägen.

Källa: Teknikens värld, Nr 9 2002
Car, Maj 2002
Top gear, Maj 2002
Vi bilägare, Nr 9 2002

Car

"Drooling permitted"

Charm och komfort finns
Charm och komfort finns

Carger sig på att jämföra Mini Cooper S, Ford Focus ST170 och Maserati Coupé Cambiocorsa. Tre bilar som representerar toppskiktet inom respektive klass och som inte kan jämföras på likvärdig basis. Maserati Coupé Cambiocorsa får tummen upp för motorn som mullrar lovande på låga varv, för att sedan vid full gas vakna till liv. Känslan av att störtdyka med ett attackplan kryper upp längs testarens ryggrad. En förare med modet att hålla gasen nertryckt hela vägen belönas med en jämn och kultiverad acceleration. Växlarna hamras in snabbt och effektivt via paddlarna. Jämfört med 3200GT är nya Coupé inte lika brutal vilket känns skönt tycker testaren. Fjädringen är av bästa Gran Turismo snitt: mjuk vid lägre hastigheter och stenhård vid högre farter om man så önskar. Inredningen är vacker och funktionell; precis som det ska vara. Testaren är mycket nöjd även om det finns saker som inte är perfekta. Coupé har resurserna, charmen och komforten men sedan är det upp till dig att avgöra om den passar dig, skriver Car.

Top Gear

"A worthy step up"

Lyxig och logisk interiör
Lyxig och logisk interiör

Top Geartycker att ordet ”rätt” passar på nya Maseratin. Interiören är lyxig, instrumenteringen är logisk, funktionell och tillfredställande. Till och med baksätet är bra och Maserati Coupé kan med all rätta kallas för fyrsitsig. Motorn är tyst och len vid högfartskryssning men när föraren så önskar släpper den ut ett vrål som om det handlar om liv eller död. Körkaraktären är annars förutsägbar och fin, aldrig brutal. Det är lätt att inse att man befinner sig i 200 km/h utan att riktigt veta hur det har gått till. Cambiocorsa-lådan är dock en brutal historia och i det manuella läget är det svårt att få till mjuka övergångar mellan växlarna när gaspedalen möter golvet. I det automatiska läget skramlar lådan istället vid nedväxling. Styrningen blir också oroväckande lätt i höga hastigheter men Maserati Coupé placerar sig ändå före Jaguar XKR och Aston DB7 i testarens hjärta.

Vi Bilägare

"Så överlägsen i allting"

Stilrena linjer
Stilrena linjer

Vi bilägarehoppas på billigare bensin efter att ha testat Maserati Coupé Cambiocorsa. För det är inte bara bilen i sig som kostar, bensinräkningen blir inte speciellt liten efter ett par dagar på vägarna. Kupén är skön att köra och åka i, samtidigt som den har allt som kan önskas i utrustningsväg. Karossens linjer är stilrena och fria från vulgära drag. Vackert, tycker Vi Bilägare. Då det är en italiensk bil så ingår att motorn och dess karaktär är av central betydelse. Karaktären är sofistikerad men kraftfull. Att den starka motorn matchas av ett skrammelfritt, styvt och jämnt chassi plus väl dimensionerade bromsar gör inte saken sämre. Avsaknaden av koppling orsakar inga invändningar hos testaren. En allt igenom välbyggd bil som levererar vad den lovar.

Cirkapris: 900000 kronor

Produktfakta: Maserati Coupé GT respektive Cambiocorsa är en Gran Turismo med en längsmonterad V8 på 4,2 liter utan turbo. Maximal effekt vid 7000 rpm anges till 390 hk, maximalt vridmoment 451 Nm vid 4500 rpm. Motorn är frontmonterad och driver bakhjulen via en sexväxlad manuell låda alternativt en ”F1-låda” (Cambiocorsa) med paddlar på ratten. En differentialbroms med 25% spärrverkan under acceleration och 45% under retardation fördelar kraften tillsammans med elektronisk antispinn. Skruvfjädring och dubbla triangelstag av aluminium fram och bak. Kontinuerlig variabel stötdämpning som tillval. Hastighetsavkännande servo och ventilerade skivbromsar från Brembo med ABS och elektronisk bromskraftsfördelning. 18 tums däck 235/40 Z18 fram och 265/35 Z18 bak. Axelavståndet är 266 cm och bensintanken rymmer 88 liter. Bränsleförbrukningen under blandad körning anges till 1,6 liter/mil. Toppfart 285 km/h och 0-100 km/h 4,9 sekunder. Måtten är 452x182x131 cm, tjänstevikten ca 1750 kg.

Modell: Maserati Coupé