Sök
Marcos TSO GT2

Marcos TSO GT2

Klassisk design

2006-03-01

Marcos TSO GT2 med V8 på 475 hk gör 0-100 på cirka 4,2 sekunder. Testarna är imponerade av fart, design och köregenskaper. Bilen är dock trång invändigt.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 ”A classy design”
EVO 4/5 ”Hugely quick”
Teknikens värld - ”Osar av karisma”

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att Marcos TSO GT2 är en mycket klassisk och stilrent designad bil. Den får höga betyg för fart och köregenskaper. Bilen är explosiv på varje växel när som helst. Vidare påpekar man att bilen är liten både ut- och invändigt. Interiören är snygg och unik. Styrningen uppfattas som mycket lätt och precis, om än med något svag feedback.

Autocar

”A classy design”

Marco TSO-GT2 bakAutocar skriver att TSO GT2 har en delikat och klassisk design. GT2 är samtidigt mycket liten utvändigt. Något som även märks när man kliver in på förarplatsen, fortsätter testaren. Hur som helst är interiören både stilren och egensinnig. När man startar motorn glömmer man snabbt bort allt annat med bilen. Det är V8:an som totalt dominerar bilen. GT2 är explosiv och snabb på varje växel. Köregenskaperna är riktigt bra. Styrningen är lätt och precis, även om den direkta feedbacken är svag. Allt eftersom känns bilen säkrare och säkrare att köra. Ljudvolymen tenderar att bli något hög vid höga hastigheter, "men jag vill ändå inte sluta köra", avslutar testaren.

Källa: Autocar, 2 aug 2005

EVO

”Hugely quick”

Marcos TSO-GT2 sidanEVO skriver att Marcos TSO GT2 är en bil som du vill kasta dig över redan vid första anblicken. Den kommer snabbt iväg och sägs göra 0-100 km/h på bara fyra sekunder. Styrningen är lätt och precis, även om de bakre däcken kanske hade behövt vara något bredare för en perfekt racingstabilitet. Bilen ser liten och nätt ut från utsidan och invändig håller den samma storlek. Det är precis att man får plats. Sammanfattningsvis är TSO GT2 en frisk fläkt på en marknad som är relativt smal. Kan Marcos också hålla ner priset så är bilen klart konkurrensmässig.

Källa: EVO, sept 2005

Teknikens värld

”Osar av karisma”

Marcos TSO-GT2 interiörTeknikens Värld menar att Marcos åter är tillbaka, tack vare den amerikanske IT-miljonären Tony Stelliga. Den första kupén har fått namnet TSO GT2. Bilen har fått en ny imponerande design på karossen. Med enkla linjer och klassisk stil påminner den om Ferrari 250 GT från 50-talet. Motorn är en 5,7 liters Corvettemotor från General Motors. Den låter och bullrar på typiskt amerikanskt vis. Kopplingen är lätt, gaspedalen trevlig och vridmomentet är rejält. Bilen har ett rejält sug i accelerationen och når 100 km/h på lite mer än fyra sekunder. Det enda negativa är att styrningen inte ger så mycket feedback från vägbanan som man kunnat önska, avslutar testaren.

Källa: Teknikens Värld, 1 2006

Cirkapris: 675000 kronor

Produktfakta: Marcos TSO GT2 är en sportbil utrustad med en 8-cylindrig V-ställd bensinmotor hämtat från Chevrolet Corvette. Motorn har en överliggande kamaxel per cylinderrad och 2 ventiler per cylinder. Borrning/slag är 99/92 mm. Cylindervolymen är 5666 m3. Max effekt är 475 hk vid 6500 r/min. Max vridmoment är 537 Nm vid 5500 r/min. Bilen har bakhjulsdrift och sexväxlad manuell växellåda. Styrningen är kuggstång med servo som ger 2,5 rattvarv mellan fullt utslag. Bromsarna är ventilerade och borrade skivor fram och bak. Måtten på bilen är 402x168x115 cm och tjänstevikten 1170 kg. Toppfarten anges till 300 km/h och 0-100 km/h går på cirka 4,2 sekunder enligt tillverkaren. Priset är en uppskattning och det är osäkert om bilen kommer att importeras till Sverige.

Modell: Marcos TSO GT2