Sök
Lotus Evora

Lotus Evora

Ett unikum i branschen

2010-03-15

Lotus Evora är en naturlig fortsättning på företagets legendariska känsla för hur en bil ska föra sig på vägar. Däremot har man fortfarande en bit kvar när det gäller komfort och merkänsla.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 5/5 ”The most refreshing sports car of recent memory”
What Car 4/5 ”Possibly the most vivid driving experience ever”
Autocar 4/5 ”There is genius at work in its chassis”
Auto Motor & Sport ”Byggd för sinnlig och kontrollerad njutning”

Vad tycker testarna?

Evora bevarar och förfinar Lotus legendariska känsla för hur en bil ska framföras. Det finns ingen som kan konkurrera med styrresponsen, väggreppet eller kurvtagningen menar testarna. Däremot tar Evora stryk när det gäller komfort och kabinkänsla och här ligger Porsche, Audi och BMW tveklöst före. Lotus Evora försöker konkurrera med dyrare GT-modeller men har lite för många kompromisser för att nå ända fram. Men körkänslan i en Lotus är och förblir unik.

Car

”The most refreshing sports car of recent memory”

Lotus Evora 1Det kryllar inte av fyrsitsiga sportbilar, speciellt inte med motorn i mitten. Brittiska Car gör en något haltande jämförelse mellan Lotus Evora, Porsche 911 Carrera och BMW M3. Evora finns bara med manuell låda än så länge och den gör sitt jobb tillfredsställande. Tillvalet Sport borde vara standard, tycker Car, för krispigt motorljud och fantastisk gasrespons utan att det blir ryckigt är ren och skär lycka. Styrningen är den mest intuitiva på marknaden och får BMW:s styrkänsla att kännas som en vattenkran. Porsche är mer opersonlig medan Evora har enklare fjädring och styrning som dock fungerar utmärkt.

Källa: Car (GB) july 2009

What Car

”Possibly the most vivid driving experience ever”

Baksätet är i stort sett oanvändbart, pedalerna sitter för långt till vänster och sikten bakåt är obefintlig. Än sen? skriver What Car. Ingen bil hanterar situationer där du tvingar den bortom gränsen för vad den kan hantera lika bra som Lotus Evora. Det är en fartmaskin likväl som en långfärdsbil, tyst och avslappnad men kan byta skepnad och ryta ifrån. Styrningen är nära perfektion. Chassit slickar kurvor och skickar dig spikrakt ur dem igen. Däremot är det lite billig känsla över delar av instrumentbrädan där Lotus har en bit kvar till Porsche och Audi. Konkurrenterna har å andra sidan en rejäl bit kvar till Lotus utsökta körkänsla.

Källa: What Car (GB) sept 2009

Autocar

”There is genius at work in its chassis”

Lotus Evora 2Lotus Evora kammar hem Autocars årliga tävling Britain's Best Driver's Car men får ändå bara en fyra i betyg. Ingen bil i produktion idag kan jämföras med körupplevelsen hos Evora. Väggreppet, kurvtagningen, styrresponsen, säkerheten i framförandet, bromsarna gör Evora unik. Men samtidigt lanseras bilen som en GT som ska konkurrera med Porsche 911 snarare än Cayman, och då kan man inte ha överseende med luddig växellåda, otydlig instrumentbräda och det höga priset. Evora ber köparna blunda för kompromisser och där går högsta betyget bort.

Källa: Autocar (GB) 26 aug 2009

Auto Motor & Sport

”Byggd för sinnlig och kontrollerad njutning”

Lotus Evora Back

Med Evora satsar Lotus inte bara på sitt signum fantastisk väghållning, utan även ökad förfining och komfort. Man lyckas delvis. Evora känns lyxig och elegant och det är kanske första gången man kan kliva in i en Lotus utan att vara gymnast. Ändå känns det att man har en bit kvar till Porsches fingertoppskänsla för byggkvalitet. Baksätet är inte en plats man som vuxen vill befinna sig i länge. I förarposition blir man konstant belönad om man gillar att köra effektivt – och snabbt. Lotus Evora är en körmaskin mer än något annat.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) www.automotorsport.se

Cirkapris: 600000 kronor

Produktfakta: Modell: 2+2 sitsig sportkupé med mittmotor.
Motor: V6 bensin, 280 hk resp 350 Nm.
Drivning: Bakhjulsdrift, 6-växlad manuell.
Prestanda: 0-100 km/h 5,1 s. Toppfart 261 km/h.
Mått: L 434/B 184/H 122 cm.
Tomvikt: 1382 kg.
Förbrukning: 0,87 liter/mil. Koldioxid 205 gram/km.
Utrustning: 19/18-tums hjul, läderklädda Recarostolar.