Bra köregenskaper, lågt pris
2006-10-10
Elise S har tagit allt som var bra från tidigare Lotusbilar under en och samma kaross. Nya Elise S har dessutom bra detaljfinish och man får den för inte en allt för dyr penning.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
Auto Motor & Sport | - | Prisvärd och driftsäker mekanik |
Evo | 5/5 | There's the grip |
Autocar | 4,5/5 | Bargain seems too small a word |
Vad tycker testarna?
Testarna är imponerande av att Elise S är så liten och att den väger så lätt. Man anser att Lotus har lyckats hitta den perfekta motorn till den perfekta bilen. Enligt testarna är det en prisvärd bil med en bra detaljfinsih. Bromsarna är bra och detta är en sportbil som gör sig bäst i högre hastigheter. Sammantaget är det en bra bil till ett bra pris som skänker mycket glädje åt föraren. En testare säger att med Elise S har Lotus lyckats samla allt gott från föregångarna i en och samma bil. De nya sätena får bra betyg och väghållningen är ljuvlig.
Auto Motor & Sport
Prisvärd och driftsäker mekanik
Auto Motor & Sport säger att Lotus Elise S är ett väldigt bra köp. I jämförelse med storebror 111 R framstår Elise S som väldigt pigg, trots att den har en mindre motor. En bidragande orsak är dess låga vikt på 860 kg. Den låga vikten gör också att bromsar, chassireaktioner och acceleration gynnas. En annan uppmärksammad detalj är att Elise S har en ny tygklädsel av mikrofiber som är den bästa hittills, skinnklädseln från de dyrare modellerna saknas inte. Enligt detta test har Lotus hittat tillbaka till rötterna och Elise S känns som ett gediget hantverk med bra detaljfinish. Det är emellertid ingen bil för barnfamiljen utan en renodlad nöjesmaskin menar Ams.
Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 16 2006
Evo
There's the grip
Evo är minst sagt saliga över att få prova nya Elise S. Testaren tycker inte att den nya bilen kommer upp i riktigt samma klass som orginalet rent utseendemässigt. Inuti känner man dock igen sig, i jämförelse med S1 har S känns det som man sitter lite högre. Detta är emellertid inget problem eftersom de nya ProBax-sätena vilka har mindre stoppning, fortfarande håller ryggont borta. Växlingen som annars har fått kritik är med nya Elise en uppenbarelse i precision. Vridmomentet är bäst från 2000 rpm och uppåt. Motorn känns som en perfekt match till bilen och man behöver inte rusa varvtalet upp till rött som med andra modeller. I jämförelse med den tidigare S1 Elise kan man med Elise S också trycka på ordentligt i kurvorna. En mix av superpt grepp och underbart flyt, menar Evo.
Källa: EVO (GB) oktober 2006
Autocar
Bargain seems too small a word
Brittiska Autocar säger att Elise S är en bil man troligen vill ha i sin ägo. Den är lätt, smart och stabil. Även här nämner man den lilla motorn som är helt rätt till den här bilen. I testet frågar man sig om det är många som kommer att byta från BMW Z4 som ligger i samma prisklass. Även Mazda MX-5 nämns som en stark motståndare och också billigare. Andra omdömen om Elise S är att man sitter lågt och att det finns förvånansvärt mycket utrymme i bilen. Styrningen fungerar bra vid lägre hastigheter, vid högre hastigheter kommer extra vikt, känsla och trygghet. Gillar man ren och ärlig körglädje är det här, enligt Autocar, den bästa modellen i hela Elise-serien.
Källa: Autocar (GB) juli 2006
Cirkapris: 350000 kronor
Produktfakta: Elise S är den nya modellen i Lotus Elise-serien. Den är bakhjulsdriven (TCS är valfritt) och har en fyrcylindrig bensindriven motor från Toyota på 136 hk vid 6200 r/min, vridmomentet är 172 Nm vid 4200 r/min. Elise S är tvåsitsig och har en femväxlad manuell låda av aluminium. Toppfart 205 km/h. Servoassisterade ABS bromsar finns. Bilen accelererar 0-100 på 6,1 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,83 l/mil. Elise S mäter 378x117x72 cm, tjänstvikten är 860 kg och bagagekapaciteten är 50 kg.
Tillverkare: Lotus