Sök
Lexus LFA

Lexus LFA

Nästan felfri superbil

2010-02-05

Lexus LFA är en monstruöst välgjord superbil med all den passion företagets i övrigt kyliga produktion saknar. Men priset på fyra miljoner på 500 exemplar kan diskuteras.
Testkälla Kommentar
Autocar ”One of the best engines”
Auto Motor & Sport ”Ett ord - passion”
Inside Line ”Downshifts are a sonic delight”

Vad tycker testarna?

Lexus LFA har en kombination av aggressiv råhet och förfining som gör att den skiljer sig från andra superbilar. Prislappen reagerar alla på, men en testare tycker att den är i underkant med tanke på vilken unik bil det rör sig om. Här finns enorma fartresurser, men det är bromsförmågan som får de flesta att tappa andan. Det är imponerande att Lexus visar prov på en passion man tidigare inte visat.

Autocar

”One of the best engines”

Lexus LFA 1Lexus LFA är väl värd prislappen och faktiskt lite till, tycker Autocar. Dess aggressiva utseende och intrikata racermotor åsido, är detta ett tekniskt vidunder som ger en helt annan upplevelse än något italienskt eller tyskt bilföretag åstadkommit. Blandningen av råhet och förfining är unik. Invändningarna består i växellådans mindre smidiga övergångar när man (motvilligt) sänker hastigheten. Styrningen är inte så intuitiv som man kan önska. Trots priset lär Lexus gå back på varje bil med tanke på den begränsade upplagan. Som bilentusiast får man vara glad över att biltillverkare fortfarande ger sig på galenskaper som LFA, avslutar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 21 okt 2009

Auto Motor & Sport

”Ett ord - passion”

Det finns de som tycker att det är bromsarna och kurvtagningen som är grejen med Lexus LFA. Auto Motor & Sport förstår den åsikten. Växellådans placering är en bidragande orsak till LFA:s utomordentliga viktfördelning med 48 procent fram och 52 bak. Tillsammans med de kolkeramiska bromsarna är det anledningen till att bilen närmast biter sig fast i kurvorna. LFA har fyra olika körprogram: auto, normal, sport och för vått väglag. Instrumentpanelen ändrar utseende efter program och du kan ställa in växlarnas övergångstid med allt från 0,2 till 1 sekund. Överlag ger LFA ett intryck av engagemang och passion på ett nytt sätt för Lexus.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 23 2009

Inside Line

”Downshifts are a sonic delight”

Lexus LFA är ett under av unika tekniska lösningar. Bromsskivorna av kolkeramik får de mest rutinerade bilreportrar att dra efter andan vid till synes omöjligt sena inbromsningar. Samarbetet med Yamaha innebar att Lexus finstämde motorljudet till precis rätt tonart. Styrningen är tillfredsställande men skulle kunna vara mer kommunikativ. Och priset är astronomiskt, men utan tvivel får man valuta för pengarna. Synd att bara 500 exemplar ska tillverkas.

Källa: www.insideline.com (US)

Cirkapris: 4150000 kronor

Produktfakta: Modell:Tvåsitsig supersportkupé
Motor:V10 bensin, 560 hk resp 480 Nm.
Prestanda:0-100 3,7 sek, toppfart 325 km/h.
Mått:L 450/B 189/H 122cm.
Tjänstevikt:1860 kg.
Förbrukning:1,11 liter/mil.