Sök
Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Citrongul passion

2003-09-11

Dags att köpa ny bil och har du 1,5 mille över? Du får inte plats med familjen, eller ens en övernattningsväska, men Gallardo är ruskigt bekväm. Och snabb.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Almost alive, almost animal"
Car "Perfectly sensible supercar"
Auto Motor & Sport "Bäst av allt är sången"

Vad tycker testarna?

Gallardo är Lamborghinis svar på Porsche 911 och Ferrari 360 Modena. Gallardo är i detta sammanhang mer välutrustad och upplevs som lite ballare att äga. Men så betingar den också ett högre pris. Körningen är behaglig, styrningen direkt och bromsarna tål hårda tag. Nya E-gear uppskattas eftersom man har en fot fri. Karossens formgivning är fullkomlig, men insidan påminner för mycket om Audi. Bagageutrymmet hade kunnat vara lite större.

Top Gear

"Almost alive, almost animal"

Lambo-Gallardo-bak
Top Gear tycker att Gallardo utan brist på brutalitet är den mest användbara Lamborghinin. Tanken är att den ska konkurrera med Ferrari 360 Modena och Porsche 911 Turbo. Top Gear saknar dock Lamborghinis klassiska uppåtgående dörrar. Insidan känns konventionell men solid. Man sitter perfekt och det är gott om plats. Gallardos V10 överträffar motorn i både 911 och 360. Vid låga hastigheter är den lågmäld och sällskaplig. Växlingen med E-gear fungerar mycket bra och ställer sig på automat med en knapptryckning. Med Gallardos V10 får man det bästa av två världar, hästkrafter och massivt vridmoment. Bromssystemet är mycket bra. Man kan trycka hårt på pedalen och det krävs mycket innan ABS-systemet börjar verka. Styrningen är perfekt avvägd vilket bidrar till att göra Gallardo lätt att manövrera på vanliga gator. Väghållningen är god och risken för att bilen ska glida av vägen är liten. Man hade gärna sett ett större bagageutrymme. Top Gear hävdar att Porsche 911 är tekniskt överlägsen, men Gallardo är så mycket häftigare.

Källa: Top Gear, August 2003
Car, August 2003
Auto Motor & Sport, nr 16 2003

Car

"Perfectly sensible supercar"

Lambo-Gallardo-interior
Car tycker att inredningen har en påtaglig känsla av Audi. Det svarta lädret är fint med sina gula sömmar. Inredningen är ergonomisk bortsett från att lysknappen sitter i en rad av sju exakt likadana knappar. Utrustningen håller hög standard och luftkonditioneringen är kraftfull. Det finns gott om utrymme även för långbenta, men takhöjden är låg. Sikten begränsas av A-stolparna och den minimala bakrutan. Inne i bilen hör man inte mycket av motorn, men på utsidan låter det som det ska. Växlingen är trevlig och lätt, men ger en viss känsla av 80-tal. Styrningen är tyngre och besvärligare än väntat. Bromsarna fungerar dock mycket bra. Det kompakta formatet bidrar till att göra bilen lätt att manövrera. Alla detaljer är inte perfekta men Gallardo känns solid och stark. Men man måste resa lätt eftersom bakluckan är minimal. Bränsleförbrukningen är OK.

Auto Motor & Sport

"Bäst av allt är sången"

Lambo-Gallardo-fram
Auto Motor & Sport gillar inredningen men känner igen Audistuket. Vid låga hastigheter upplevs bilen som liten och lätt. Styrningen skiljer sig från 360 Modena på grund av fyrhjulsdriften. Gallardo känns understyrd och inte särskilt direkt. Kopplar man ur antisladdsystemet blir det roligare och sladdrigare i bakvagnen. Bagageutrymmet är minimalt och testaren får bara in två datorväskor. Komforten är hög även för långa resor. Med E-gear växlar man i snabbt tempo. V10 motorn är läcker. Storebror Murciélago har övertag i hastigheter över 200 km/h men vid lägre fart är Gallardo trevligare. Bromsarna är pålitliga och svarar bra. En bli som är användarvänligare än de lite större konkurrenterna, utan att prestanda är sämre.

Cirkapris: 1400000 kronor

Produktfakta: Lamborghini Gallardo är en supersportbil med V10 om 4961 kubikcentimeter, 500 Hk vid 7800 r/min och vridmoment på 510 Nm. Gallardo gör 0-100 på 4,2 sek. Topphastigheten ligger på 309 km/h. Man kan välja mellan manuell 6-växlad motor och E-gear, Lamborghinis semiautomatiska växling via rattpaddlar. För E-gear finns olika inställningar beroende på vägtyp. Fyrhjulsdriften är fördelad 30-70 fram-bak. Ventilerade skivbromsar med full ESP, ABS, ASR och ABD. Tanken rymmer 90 liter. Bränsleförbrukningen uppgår till 19,5 liter/100 km. Svart läderklädsel standard. Karossen mäter 4300x1900x1165 mm. Tjänstevikt 1430 kg.

Modell: Lamborghini Gallardo