Sök
Lamborghini Gallardo Spyder

Lamborghini Gallardo Spyder

Enastående och utan tak

2006-03-06

Lamborghini Gallardo Spyder är en fantastisk sportbil med fräck design och hög byggkvalitet. Gallardo Spyder är en förvandlad bil jämfört med föregångaren.
Testkälla Betyg Kommentar
Car - "A pretty special piece of kit"
Teknikens värld - "Går från klarhet till klarhet"
Edmund´s - "Converts the skeptic"

Vad tycker testarna?

Testarna är fulla av förundran över Lamborghini Gallardo Spyder, som framstår som en helt ny bil jämfört med kupéversionen. Den är snabbare, har kvickare styrning och större maxeffekt. Designen lovordas liksom byggkvaliteten, som är genomgående hög. Att suffletten fälls ner på knappt 20 sekunder är vidare något som imponerar. Den sexväxlade versionen får idel beröm medan den halvautomatiska E-gear lådan kräver viss finjustering.

Car

"A pretty special piece of kit"

Car kan inte låta bli att fascineras av Gallardo Spyders närvaro och djärva proportioner. Den har fantastisk design och en imponerande maxhastighet. Byggkvaliteten är hög och jämfört med versionen med plåttak är Gallardo Spyder snabbare och svarar med ovanlig träffsäkerhet. Omkalibreringen av växellådan har gett fantastiska resultat. Bromsarna är starka och kompetenta. Positivt är vidare att suffletten fälls ner på bara 20 sekunder i en okomplicerad procedur. Car tycker dock att den halvautomatiska växellådan fortfarande måste finjusteras. Den är för långsam i automatiskt läge. Överlag rekommenderas den sexväxlade manuella versionen.

Källa: Car, mar 2006

Teknikens värld

"Går från klarhet till klarhet"

Teknikens Värld tycker att den nya taklösa Gallardon är snyggare än kupén. Designmässigt är bilen en succé som även har det rätta klöset i motorn och en tät växellåda. Jämfört med Ferrari är kvalitetskänslan hos Gallardo Spyder i många fall bättre och maxeffekten är högre. Detta till trots kommer Gallardo Spyder till korta vad gäller lekfullhet och lätthet i steget. Positivt är att taket fälls ned på bara 20 sek. Att suffletten är av tyg sparar mycket utrymme. Negativt är att det nedfällda taket skymmer den mittmonterade motorn. Versionen med manuell låda får mycket beröm och har en härlig klickkänsla i aluminiumkulissen. Den halvautomatiska E-gear lådan är snabbare än förr men behöver viss finjustering för att fungera felfritt. En ytterligare brist är Gallardo Spyder vid för mycket gas i utgångarna protesterar med att understyra.

Källa: Teknikens värld, nr 2 2006

Edmund´s

"Converts the skeptic"

Edmund's är också positivt överraskade av Lamborghini Gallardo Spyder, som har förmågan att vinna över även den mest skeptiska föraren med sin förträfflighet. Många är de förbättringar som gjorts sedan första Gallardo, den sexväxlade manuella växellådan är både kortare och tightare, styrningen är 20% kvickare och motorns effekt något högre. Gallardo Spyder är en fröjd att köra och svarar omedelbart på kommandon. Taket fungerar effektivt och stuvas enkelt undan på knappa 20 sekunder. Lamborghini är utan tvekan en kraft att räkna med tycker Edmund's.

Källa: Till Edmund's

Cirkapris: 1750000 kronor

Produktfakta: Gallardo Spyder är en fyrhjulsdriven taklös sportbil från Lamborghini. Den har en tiocylindrig längsmonterad V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Maxeffekten är 520 hk vid 8000 r/min och max vridmoment är 510 Nm vid 4250 r/min. Den finns med sexväxlad manuell låda eller halvautomatisk låda E-Gear (tillägg 85000 kr) och aktivt antisladdsystem. Gallardo Spyder har en toppfart på 314 km/h (307 km/h med taket nedfällt) och accelererar 0-100 km/h på 4,3 sekunder. Bränsleförbrukningen blandad körning är 1,95 l/mil. Gallardo Spyder mäter 430x190x117 cm, tjänstevikten är 1670 kg och maxlasten är ca 300 kg.

Modell: Lamborghini Gallardo Spyder