Sök
KTM X-Bow

KTM X-Bow

Avskalat fartmonster

2008-09-16

Testarna menar att denna fyrhjuliga motorcykel kombinerar höga hastigheter med annorlunda design och god körkomfort. Bilen kommer dock mest till sin rätt på tävlingsbanan.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "Rapid, throughly developed"
Auto Motor und Sport "Keine Türen, keine Fenster, kein Dach"
Car "Needs a little encouragement"

Vad tycker testarna?

X-Bow har en minst sagt annorlunda design anpassad för bankörning. Motorn är kompetent och accelerationen i klass med en större MC. Styrningen är precis, men aningen tung. Bromsarna är också bra men behöver värmas upp något innan de riktigt kommer till sin rätt. Bilen ligger bra på vägen och det är inga problem att ta skarpa kurvor i höga hastigheter. Fjädringen hanterar ojämnheter i vägbanan överraskande bra. Bilen är snabb och kompetent men någon menar att den kunde ha haft en något råare känsla och det finns trots allt en del saker att finslipa.

Autocar

"Rapid, throughly developed"

KTM X-Bow 1Brittiska Autocar menar att om man letar efter en snabb och kompetent bil att roa sig med på närmsta tävlingsbana är X-Bow ett utmärkt val. Testaren menar att den öppna kupén är överraskande fri från vibrationer. Växellådan är i sammanhanget ganska tråkig, även om den gör det man förväntar sig. Så snart man trampar ned gaspedalen rejält förhöjs dock intrycket, accelerationen är riktigt bra och bromsarna mycket kompetenta så snart de har värmts upp. Bilen skulle kunna ha haft en något råare känsla, men den mjukare sättningen är ingen nackdel på vanlig landsväg. Testaren tycker dock att prissättningen är i saftigaste laget.

Källa: Autocar (GB) nr 2 jul 2008

Auto Motor und Sport

"Keine Türen, keine Fenster, kein Dach"

KTM X-Bow 2Auto Motor und Sport påpekar att bilen saknar flera funktioner och tillbehör som man vanligen återfinner hos en bil, såsom radio, klimatanläggning, bagageutrymme och liknande. Här har motorcykeltillverkaren KTM satsat på en lätt modell som snabbt skall komma upp i höga hastigheter och det gör X-Bow med den äran. Accelerationen är imponerande och det är inga problem att pressa upp bilen i 200 km/h. Stötdämpningen fungerar utmärkt och ojämnheter i vägbanan utgör inte något större problem. Hanteringen fungerar mycket bra och det är inga problem att ta snäva kurvor i högre hastigheter.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 18 2008

Car

"Needs a little encouragement"

KTM X-Bow 3Tidningen Car menar att bilens design sticker ut på ett sätt som gör att den utanför banan ser malplacé ut. Som förare är det enkelt att hitta en bekväm position, man anpassar såväl pedaler som ratt och har relativt gott om utrymme till förfogande. Pedalernas respons känns aningen seg, även om bilen kommer iväg snabbt när man startar den. Växellådan känns inte så exakt som önskat. Styrningen är tung men samtidigt precis och responsiv. Motorn är kompetent, även om den är oväntat tystgående.

Källa: Car (GB) sept 2008

Cirkapris: 450000 kronor

Produktfakta: KTM X-Bow är en öppen tvåsitsig sportbil utrustad med en fyracylindrig, bensindriven bensinturbomotor på 1984 cc. Den maximala effekten är 229 hk vid 2000-5500 varv/min och det maximala vridmomentet är 238 Nm vid 5500 varv/min. Växellådan är sexväxlad manuell, automatisk DSG-växellåda är tillval. Bränsletanken rymmer 40 liter. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,9 sekunder. Egenvikt 700 kg. Priset är endast ungefärligt i avvaktan på svensk lansering.

Tillverkare: KTM