Lottovinnarens
2002-11-14
Om du har vunnit på lotteri eller cashat in närmare en miljon på annat sätt så är XKR ett trevligt sätt att göra av med pengarna. Hyfsade omdömen för uppdaterad modell 2002.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Car | "Old-fashioned fun" |
Auto Motor & Sport | "Vässade klor" |
Edmund's | "Sleek, sexy, fast" |
Vad tycker testarna?
Från början var XK och XKR något av en glidarvagn med lutning åt Gran Turismo. Det betydde slapp fjädring och begränsade vägegenskaper, något som Jaguar också fått kritik för. Trots detta har modellen sålt i 70,000 exemplar varav de flesta i USA. Årets modell har fått starkare motor, bättre bromsar och en del andra uppdateringar som enbart är till det bättre menar testkällorna.
Car
"Old-fashioned fun"
Car jämför XKR mot nya Mercedes SL500. Inuti Jaguaren är det mycket av den gamla engelska stilen med läder och ädelträ, blandat med moderniteter som DVD och navigationsdisplay. Det man saknar i kupén är utrymmen, både för huvud, knän och fötter. Baksätet är en bluff men å andra sidan finns inget baksäte alls i SL utan ett par låsbara extra stuvfack med plan översida. Men med 64 hk extra och 200 kg mindre vikt är Jaguaren kvickare än Mercan på alla ledder. Car klagar på att de rejäla Brembo bromsarna är extrautrustning och att styrningen inte kunde göras känsligare. Det blir 5-1 för Tyskland i denna kamp då Mercedes SL är modernare på alla sätt.
Källa: Car Nov 2001
Auto Motor & Sport 18 2002
Till Edmund's hemsida
Auto Motor & Sport
"Vässade klor"
Auto Motor & Sport förväntar sig uppdaterade sportvagnsprestanda från XKR då modellen tidigare varit mer av glidarbil för rika amerikanska förare. På testbanan greppar den bra med 20-tums hjul och speciellt "handling kit". Testaren tycker att XKR med rådande uppdateringar har blivit den sportbil den borde varit från början. Mer effekt, bättre avgasljud och bromsar samt en härlig automatlåda gör detta till en "snygg, säker och snabb GT" med komfort och teknik.
Edmund's
"Sleek, sexy, fast"
Edmund's provar både XK8 och XKR, fortfarande efter 7 års produktion "a car that turns heads". En bil som lockar folk som vunnit på lotteri och liknande. Men trots att utseende och ren motorstyrka är svåra att överträffa placerade sig bilen sist i Edmund's jämförande test mot Maserati Spyder, Lexus SC430 och Mercedes SL500 på grund av tveksam fjädring. Jaguar verkade inte ha bestämt sig för om XKR är en Gran Turismo eller en sportbil. Testaren följer dock inte upp denna brist och vi får inte veta om den nya bilen är bättre på den punkten. Däremot är detta en av de snabbaste kupéerna för under 100,000 dollar med sin starka motor, men växellådans avslappnade karaktär passar bäst för motorvägskryssning. Jaguar envisas med att ha handbromsens spak på vänster sida och för övrigt är kupén så fylld av krämfärgat läder och lyxträ att det skulle räcka till Ralph Laurens inredningsbutik. Det klagas på en del andra detaljer också, men testaren menar att en intresserad förare snabbt glömmer eventuella tekniska tillkortakommanden. Bilen har 7 år på nacken och priset har inte ändrats sedan 2001.
Cirkapris: 800000 kronor
Produktfakta: Jaguar XKR presenterades 1996 och har nyligen blivit uppdaterad på 900 punkter. Det är en 2+2 sitsig kupé eller cabriolet (tillägg 85,000 kr) med kompressormatad V8 på 395 hk och bakhjulsdrift. Växellådan är en 6 stegad automat och ny för året, liksom vissa motordetaljer och Xenonljus. Effektivare och större bromsar från Brembo var tidigare extrautrustning men är nu standard tillsammans med 20 tums hjul. 0-100 går på 5,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Måtten är 4760x1830x1310 mm. 327 liter bagage ryms i bakluckan.
Modell: Jaguar XKR