Sök
Jaguar XK 2006

Jaguar XK 2006

Suveräna köregenskaper

2006-03-10

XK är Jaguars nya satsning på en sofistikerad kombination av sportbil och GT-vagn. Testarna älskar utseendet och skriver att bilen presterar minst lika bra som den ser ut att göra.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Bild - "Upplevelsen är total"
Top Gear - "It is a bloody beautiful car"
Autocar - "A more polished car than the BMW"
EVO 4,5/5 "A more polished car than the BMW"
What Car 4/5 "So well controlled"

Vad tycker testarna?

Passagerarsätet är lite trångt och motorkraften kan inte riktigt mäta sig med några av de tyska konkurrenterna, men i övrigt är Jaguar XK en suverän bil skriver testarna. Designen är häpnadsväckande och bilen känns väl genomarbetad. Framförallt märks detta på köregenskaperna. Bilen rör sig otroligt smidigt och har fin respons även då man pressar den. Växellådan får också klart godkänt. Sammanfattningsvis en sofistikerad och civiliserad bil som klarar av att vara både sportbil och GT-vagn.

Auto Bild

"Upplevelsen är total"

Jaguar XK 2006 bakpartiAuto Bild anser att nya XK har något för stora strålkastare, men överlag är den en elegant bil med väl avvägda proportioner. Framsätet har gott om plats och testaren hittar lätt en bekväm körställning. Instrumentpanelen är lättläst och grafiken på pekskärmen är fint utformad. Motorn är suveränt bra och kompletteras med en lätt och precis styrning. Bilen känns väldigt smidig att köra, oavsett hastighet. Sammantaget är köregenskaperna det bästa Jaguar har presenterat på många år. Med alla mått mätt är detta en utmärkt sportbil och en värdig uppföljare till Jaguars gamla e-type, sammanfattar testaren.

Källa: Auto Bild (SE), nr 4 2006

Top Gear

"It is a bloody beautiful car"

Brittiska Top Gear beskriver designen som cool, smart, innovativ, ungdomlig, mogen, kraftfull, sexig och engagerande. Jaguar XK är helt enkelt sjukt snygg och dessutom har den också en diskret känsla över sig, som bara en brittisk bil kan ha, menar testaren. Insidan är inte dålig heller. Bland annat finner man en touchscreen som både är smart och stilfull. Köregenskaperna är utmärkta och chassit är utformat till perfektion. Bilen är väldigt bekväm att köra och är dessutom riktigt snabb. Kanske är den inte fullt så kraftfull som de tyska bilarna, men å andra sidan är den klart mer finessrik, och helheten ligger i en klass för sig. Vill man trots allt ha mer kraft får man vänta på Jaguar XKR som kommer senare i år.

Källa: Top Gear (GB), mar 2006

Autocar

"A more polished car than the BMW"

Jaguar 2006 frontAutocar har ställt BMW 650i mot XK Cabrio. När det gäller ren motorkraft har BMW en fördel och bilen är lite snabbare på att accelerera. Gällande köregenskaperna har istället Jaguar en fördel. Man har alltid bra kontroll och Jaguaren känns klart mer civiliserad. Chassit har en bättre utformning och påverkar mindre i höga hastigheter. Växellådan är också bättre på Jaguaren även om den inte är helt perfekt. Ibland tar det lite väl lång tid för sportläget att gå upp på sexan. När det gäller bromsarna har dessa lite mer bett hos BMW. Vill man åka fyra personer har BMW också en klar fördel i form av ett större baksäte. Åker man endast två är dock Jaguar den bil testaren skulle välja. Framförallt beror detta på att Jaguar är en bättre kombination mellan GT-vagn och sportbil, och överlag känns mer genomarbetad.

Källa: Autocar (GB), feb 2006

EVO

"A more polished car than the BMW"

Evo skriver att Jaguar XK fungerar utmärkt både som sportbil och som GT-vagn. Baksätet är knappast anpassat för vuxna, men positivt är att det i alla fall finns isofix-fästen för barnstol. Köregenskaperna är riktigt bra och bilen känns verkligen som en homogen enhet. Det som imponerar mest på testaren är dock växellådan. I normalt läge levererar den snabba och mjuka övergångar och använder man sportläget får man en växellåda som på ett smart och effektivt sätt anpassar sig till din körstil. Sammanfattningsvis en bil som håller riktigt hög kvalitet på köregenskaperna. Den är dessutom klart sportigare än gamla XK8 och slår även konkurrenter som BMW 645 Ci och Mercedes SL350 anser testaren.

Källa: EVO (GB), mar 2006

What Car

"So well controlled"

Jaguar XK 2006 bakWhat Car anser att Jaguar XK är en riktig skönhet. Kupémodellen är tuffast, men cabrioletmodellen är inte dålig heller. Baksätet kan dock kännas lite trångt. Det är inte bara utseendet som talar för XK då bilen presterar bra på vägen. Motorn har bra med kraft, men framförallt utmärkt effektivitet. Hjulupphängningen är perfekt balanserad och bilen svänger och svarar precis som man vill. Växellådan får klart godkänt och sportläget är intelligent nog för att jämföras med en manuell låda. När det gäller kupé eller cabriolet skulle testaren förmodligen välja kupén. Denna känns lite tightare och ser även lite tuffare ut.

Källa: What Car (GB), apr 2006

Cirkapris: 870000 kronor

Produktfakta: Jaguar XK är en kupé eller cabriolet med en V8 på 4,2 liter. Accelerationen 0-100 km/h ligger på 6,3 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Max effekt 295 hk vid 6000 rpm och max vridmoment 420 nm vid 4100 rpm. XK har bakhjulsdrift och den automatiska växellådan är sexväxlad. Bilen har en tjänstevikt på 1595/1635 kg. Bränsleförbrukningen ligger i snitt på 1,3 liter/mil. Invändigt finns flera färgsättningar att tillgå och bilen är utrustad med navigering och bluetooth. Man kan välja mellan en mängd sporttillbehör som bättre dämpare och 20 tums hjul. Prisexempel avser cabrioletversionen av XK. Bilen kommer även att finnas i XKR-version med kraftigare motor.

Modell: Jaguar XK 2006