Relativt tam kissemiss
2003-10-05
Testarna anser att det är ett intressant koncept med en diesel-Jaguar, men tycker samtidigt att det behövs mer klös under huven då detta i nuvarande skick är en beskedlig bil.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Top Gear | "Strangely short of stamina" |
Teknikens Värld | "Snyggt och värdigt" |
Auto Motor & Sport | "Dieselmotor i en Jaguar fungerar" |
Vi Bilägare | "En mycket kompetent vägvagn" |
Vad tycker testarna?
Testarna tar emot Jaguars förstfödda dieselbil på ett avvaktande positivt sätt. Testarna menar att en hel del kan göras för att förbättra X-type D, men att den redan i dagsläget fungerar bra på motorvägar. Bilen får beröm för mjuka och behagliga köregenskaper men en testare menar att bilen är lite väl svag i sitt uppförande.
Top Gear
"Strangely short of stamina"
Källa: Auto Motor & Sport
Teknikens Värld, nr 17 2003
Top Gear Magazine, augusti 2003
Vi Bilägare, nr 10 2003
Teknikens Värld
"Snyggt och värdigt"
Auto Motor & Sport
"Dieselmotor i en Jaguar fungerar"
Auto Motor & Sport anser att Jaguar inte har förlorat sin karaktär, trots att man nu har satsat på dieselmotor. Jaguars tekniker har lyckats bra med att tysta ner dieselknattret från Mondeos motor. I omkörningssituationer märks också att Jaguar har förbättrat "overboost"-funktionen. Den manuellt 5-växlade X-type D lufsar på ganska behagligt i omkring 100 km/h men mer prestandakrävande kunder kommer nog uppskatta automatlåda när den så småningom dyker upp. Grundpriset imponerar och även med utrustningspaket är X-type D ett alternativ på tjänstebilsmarknaden.
Vi Bilägare
"En mycket kompetent vägvagn"
Vi bilägare skriver att Jaguars minsting i stort sett ser ut som en nerbantad S-type. Steget in på dieselmarknaden var ganska självklart med tanke på europamarknaden och med tanke på att Ford redan hade en färdig diesellösning från Mondeo. Den 130 hk starka motorn kan tänkas vara i klenaste laget för en 1500 kilos bil, men räddningen ligger i det starka vridmomentet. X-type D får beröm för den komfortabla åkkomforten som inbjuder till avspänd motorvägskörning. Jaguarkänslan är kvar. Plus ges till det låga CO2-utsläppen. Den låga bränsleförbrukningen får också plus men testaren understryker att i Sverige tillkommer en mångdubbelt hög straffskatt för dieselbilar.
Cirkapris: 255000 kronor
Produktfakta: Jaguar X-type D är en framhjulsdriven 5-sitsig sportsedan. Jaguars första dieselbil någonsin med rak 4-cylindrig 2-liters turbodieselmotor från Ford som levererar 130 hk vid 3800 varv/minut och 330 Nm vid 1800 varv/minut. Finns med 5-växlad manuell låda. 0-100 km/h tar ca 9,8 sekunder och toppfarten är 200 km/h. Bränsleförbrukning ca 0,56 liter/mil och CO2-utsläppet beräknas till 149 g/km. Bilens mått är 467x179x139 cm (lxbxh). Tjänstevikten ligger på 1502 kg och tanken rymmer 61,5 liter.
Modell: Jaguar X-type D