Sök
Jaguar X-type D

Jaguar X-type D

Relativt tam kissemiss

2003-10-05

Testarna anser att det är ett intressant koncept med en diesel-Jaguar, men tycker samtidigt att det behövs mer klös under huven då detta i nuvarande skick är en beskedlig bil.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Strangely short of stamina"
Teknikens Värld "Snyggt och värdigt"
Auto Motor & Sport "Dieselmotor i en Jaguar fungerar"
Vi Bilägare "En mycket kompetent vägvagn"

Vad tycker testarna?

Testarna tar emot Jaguars förstfödda dieselbil på ett avvaktande positivt sätt. Testarna menar att en hel del kan göras för att förbättra X-type D, men att den redan i dagsläget fungerar bra på motorvägar. Bilen får beröm för mjuka och behagliga köregenskaper men en testare menar att bilen är lite väl svag i sitt uppförande.

Top Gear

"Strangely short of stamina"

Jaguar-X-type_sidan
Top Gear Magazine menar att X-type D är ett försök från Jaguar att vinna över traditionella BMW, Audi och Mercedeskunder. Motorn i X-type D är mer eller mindre samma motor som i Ford Mondeo om än lite anpassad för att smälta in i Jaguarkostymen. Detta betyder att motorn beter sig lugnt och skönt samt att ljudnivån reducerats. Enligt testaren beter sig den annars livliga och vridstarka motorn nu nästan klent, vilket till viss dels kan förklaras med att Jaguaren är en tung bil. Den 5- växlade lådan får inte heller något riktigt bra omdöme av testaren, som anser att den inte når upp i samma standard som Mondeos. En positiv nyhet hos X-type D är att fronten är omkonstruerad för att vara enklare och billigare att byta i händelse av frontkollision. I dieseltörstighet räknat klarar sig X- type bra i förhållande till konkurrerande bilar från Audi och Mercedes, men dessa bjuder istället på mer kraft. Chassit får beröm av testaren som skriver att bilen både är mjuk på motorvägen samt lugn och följsam i kurvorna. En mjukstart för Jaguar på dieselmarknaden menar Top Gear.

Källa: Auto Motor & Sport
Teknikens Värld, nr 17 2003
Top Gear Magazine, augusti 2003
Vi Bilägare, nr 10 2003

Teknikens Värld

"Snyggt och värdigt"

X-type-2a-inside
Teknikens Värld skriver att det är marknadsläget som har tvingat Jaguar att satsa på dieselbilar, och enligt testaren anser sig Jaguar ännu vara inne i en läroperiod gällande detta. Testaren menar att X-type D gör sig bäst på medelhöga varv där det finns gott om kraft. Med låg bränsleförbrukning kan den ändå komma att bli en populär milslukare på svenska vägar. Testaren anser att bilen drar fint upp till ca 160 km/h men kan ha svårt mot mer "autobahnanpassade motorer". Bilen får beröm för behaglig styrning och följsamt chassi som med en förtroendeingivande kursstabilitet och minimalt vindbrus skapar utmärkt körbarhet. Testaren är frågande till varför man inte kan få bilen med fyrhjulsdrift eller automatisk växellåda men tror att prisnivån kommer att locka intressenter.

Auto Motor & Sport

"Dieselmotor i en Jaguar fungerar"

Auto Motor & Sport anser att Jaguar inte har förlorat sin karaktär, trots att man nu har satsat på dieselmotor. Jaguars tekniker har lyckats bra med att tysta ner dieselknattret från Mondeos motor. I omkörningssituationer märks också att Jaguar har förbättrat "overboost"-funktionen. Den manuellt 5-växlade X-type D lufsar på ganska behagligt i omkring 100 km/h men mer prestandakrävande kunder kommer nog uppskatta automatlåda när den så småningom dyker upp. Grundpriset imponerar och även med utrustningspaket är X-type D ett alternativ på tjänstebilsmarknaden.

Vi Bilägare

"En mycket kompetent vägvagn"

Vi bilägare skriver att Jaguars minsting i stort sett ser ut som en nerbantad S-type. Steget in på dieselmarknaden var ganska självklart med tanke på europamarknaden och med tanke på att Ford redan hade en färdig diesellösning från Mondeo. Den 130 hk starka motorn kan tänkas vara i klenaste laget för en 1500 kilos bil, men räddningen ligger i det starka vridmomentet. X-type D får beröm för den komfortabla åkkomforten som inbjuder till avspänd motorvägskörning. Jaguarkänslan är kvar. Plus ges till det låga CO2-utsläppen. Den låga bränsleförbrukningen får också plus men testaren understryker att i Sverige tillkommer en mångdubbelt hög straffskatt för dieselbilar.

Cirkapris: 255000 kronor

Produktfakta: Jaguar X-type D är en framhjulsdriven 5-sitsig sportsedan. Jaguars första dieselbil någonsin med rak 4-cylindrig 2-liters turbodieselmotor från Ford som levererar 130 hk vid 3800 varv/minut och 330 Nm vid 1800 varv/minut. Finns med 5-växlad manuell låda. 0-100 km/h tar ca 9,8 sekunder och toppfarten är 200 km/h. Bränsleförbrukning ca 0,56 liter/mil och CO2-utsläppet beräknas till 149 g/km. Bilens mått är 467x179x139 cm (lxbxh). Tjänstevikten ligger på 1502 kg och tanken rymmer 61,5 liter.

Modell: Jaguar X-type D