Sök
Jaguar S-Type R

Jaguar S-Type R

Ojämn komfortsport

2002-09-04

Jaguar S-Type R är en upphottad S-type med V8 som får delade omdömen av testarna. Närmaste konkurrenten heter BMW M5 men Jaguar får se sig slagen på flera punkter.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 45/60 "Mycket lyxkänsla"
Teknikens Värld 4/5 "Blandar högt och lågt"
Edmund's "Gobs of power"

Vad tycker testarna?

Meningarna är delade då två testare anser att styrningen har brister vid höga hastigheter medan en annan anser att den fungerar utmärkt. Kompressorn i motorn får kritik för att den väsnas för mycket. Bromsarna får genomgående bra kritik. Bilen bedöms med sin automatlåda och mjuka gång passa bäst för stadstrafik och inte på krävande vägar.

Auto Motor & Sport

"Mycket lyxkänsla"

Auto Motor & Sport jämför mot BMW M5 som får betyget 49 mot Jaguarens 45 av 60 möjliga. Komparerat med vanliga S-Type är denna modell begåvad med större hjul, aggressiv grill av stålnät och plastvinge på bakluckan. Vid körning fås snabba och smidiga växlingar med kvick och dynamisk respons på förarens körstil. Vinandet från kompressorn blir irriterande då ljudet dominerar kupén redan på mellanvarv. Fjädringen har en blandning av sport och komfort vilket gör att skumpig landsväg inte utgör några problem. Stolarna ger också en mjukare och mer avslappnad färd gentemot M5. Acceleration 0-100 km går på 5,9 sekunder men vid hög hastighet börjar bilen kännas kantig och uppförandet blir lite oprecist. S-Type R har bättre bromsar än M5 men kan mattas en aning. Som bäst vid vanlig stadskörning tycker Ams.

Källa: Auto Motor & Sport nr 13 2002
Teknikens Värld nr 16 2002
Till Edmund's hemsida

Teknikens Värld

"Blandar högt och lågt"

Jaguar-S-type-R-vaxelspak

Teknikens Värld jämför också ”superjaggan” mot M5 som även här får betyget 5 av 5 mot Jaguarens 4. Testaren skriver att motorn har en karaktärlös ton när den inte belastas. När kompressorn sätter fart hörs istället ett vinande à la sågklinga. 6,63 sekunder för 0-100 km är inte vad tillverkaren lovar. Synd att S-Type inte erbjuds med manuell växling, då testaren tror att bilen skulle komma mer till sin rätt med det. Men den befintliga lådan är i alla fall marknadens finaste automat. Den växlar makalöst mjukt men kan agera kvickt i sportläget. Vid hårdare körning används inte sjätte växeln alls, och lådan växlar aldrig mitt i eller strax efter en kurva. Växellådan samspelar utmärkt med motorn, men testaren misstänker att den stjäl mycket effekt från motorn. Bilen är neutral i sitt beteende och känns välbalanserad. Framvagnen verkar inte riktigt utprovad, mest märks det när underlaget är buligt och gropigt. Ratten fladdrar och slår som om hela infästningen vore för klen. Testaren anser att det nog mest handlar om att bilen har svårt att hantera sina breda däck när förutsättningarna inte är perfekta.

Edmund's

"Gobs of power"

Jaguar-S-type-R-uppifran

Edmund’s påpekar att den första S-Typen släpptes för fyra år sedan och man har inte ändrat på exteriören, snyggt nog. Istället har Jaguar förbättrat bilens hjulupphängning, kraft och interiör. Jaguar själva säger att nya S-Type är 10 procent vridstyvare än den gamla. Inuti har bilen fått en reviderad panel med ett mer lyxigt utseende. Självklart finns det dock fortfarande mycket trä och läder. Det optiska navigationssystemet har en känslig skärm som är enkel att använda utan manual. Det mest spännande är en superladdad version av Fords 4,2 liters V8 som pumpar ut 400 hästkrafter, en tredjedel mer än den normala motorn. Körupplevelsen är mycket uppskattad, motorn genererar kraft men är samtidigt mjuk. Styrningen är precis rätt med bra feedback utan att bli för tung. Bromsarna slutligen känns riktigt kraftfulla. Man tror inte att Jaguar kommer att ha några problem att dubbla volymen till 90,000 bilar i USA under 2002.

Cirkapris: 646000 kronor

Produktfakta: Jaguar S-Type R är en fyradörrars sportsedan utrustad med kompressormatad V8 på 4,196 cm3 och fyra ventiler per cylinder. Den maximala effekten är 395 hk vid 611 r/min och det maximala vridmomentet är 541 Nm vid 3,500 r/min. 0-100 går på 5,6 sekunder enligt tillverkaren. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Bilen har bakhjulsdrift och 6-växlad automatisk växellåda, vidare dubbla triangellänkar runtom samt antisladdsystem. Fälgarna fram mäter 8x18 tum och bak 9,5x18 tum. Det mesta är standard i bilen såsom läderklädsel m.m.. Tjänstevikt är 1,800 kg och maxlasten 395 kg. Maximal dragvikt är 1,850 kg och bagageutrymmet sväljer 400 liter. Bränsletanken tar 70 liter. Mått 1447x4877x1818 mm.

Modell: Jaguar S-Type R